Reklama

Ekonomiści analizują encyklikę

Papież akceptuje gospodarkę rynkową, ale zwraca również baczną uwagę na negatywne skutki społeczne takiego sposobu gospodarowania

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Encyklika „Caritas in veritate” została opublikowana pół roku temu. Od pierwszych dni dokument ten jest analizowany przez różne środowiska. Dzieje się tak, ponieważ encyklika ma charakter społeczny. Innymi słowy, nie ogranicza się tylko do zagadnień wiary. Tym razem w centrum rozważań Benedykt XVI umieścił kwestię rozwoju człowieka, społeczeństw oraz kierunek zmian w porządku globalnym.
We Włoszech wydano już pierwsze książki omawiające encyklikę. W naszym kraju takich publikacji jeszcze się nie doczekaliśmy. Nad Wisłą odbywają się natomiast spotkania specjalistów z różnych dziedzin nauk społecznych oraz różnych środowisk. W stolicy w święto Chrystusa Króla sympozjum na temat encykliki zorganizowała Akcja Katolicka (patrz więcej - „Niedziela w Warszawie” 49/2009), natomiast ostatnio w Domu Arcybiskupów Warszawskich pod patronatem abp. Kazimierza Nycza zebrała się grupa ponad 150 naukowców, aby posłuchać, jak ekonomiści interpretują treść encykliki.
- Szczególnie uderzył mnie pragmatyzm poglądów zaprezentowanych w encyklice, czyli chęć uzyskania konkretnych rezultatów zarówno w sferze ducha, jak i materii - powiedział prof. Andrzej Koźmiński, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Ten specjalista z zakresu zarządzania sam także wyciągnął praktyczne wskazówki płynące z papieskiego dokumentu. Zadedykował je głównie przedsiębiorcom i menedżerom.

Sukces to zobowiązanie

Reklama

Zdaniem Koźmińskiego, obie te grupy powinny przede wszystkim pamiętać, że sukces finansowy niesie za sobą zobowiązanie. Tak jest w USA, gdzie wszyscy najbogatsi ludzie tworzą fundacje wspierające osoby niezamożne, promują demokrację itd. - Niestety, tych norm nie udało się wytworzyć w Europie, a szczególnie w Polsce - ocenił Koźmiński. Tymczasem Ojciec Święty wyraźnie wskazuje, że logika rynku i pieniądza powinna iść w parze z logiką darów. Minimalnym wymogiem, jaki stawia się przed menedżerami i pracodawcami, jest sprawiedliwość w relacjach z pracownikami, klientami czy partnerami biznesowymi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wędka, a nie ryba

Ekonomiści zgadzają się z Papieżem, że niesienie pomocy - tak jednostce, jak i całym narodom - powinno być wykonywane w taki sposób, aby w efekcie końcowym obdarowywani mogli się usamodzielnić. - Innymi słowy, chodzi bardziej o wędkę niźli o rybę - powiedział Koźmiński i podkreślił za encykliką: - Chodzi o to, aby miłość bliźniego nie kończyła się na jałowym sentymentalizmie.
Znacznie bardziej złożony jest pogląd ekonomistów co do kwestii rozwoju krajów biednych. Ojciec Święty pisze, że powinny się zmienić prawa globalne, które hamują rozwój państw słabo rozwiniętych. Papież zwraca uwagę np. na prawo dotyczące własności intelektualnej, które w obecnym kształcie jest barierą nie do pokonania dla biednych. Nie pozwala im choćby na korzystanie z nowoczesnych lekarstw.
Naukowcy, którzy brali udział w konferencji, wyrazili pesymizm w sprawie możliwości skrócenia praw do ochrony własności intelektualnej. Zgadzali się natomiast z tym, że kraje bogate chronią swoje gospodarki przed konkurencją państw biednych w sposób nieuczciwy. - W latach 70. były to praktyki protekcjonistyczne, a teraz antydumpingowe - powiedział prof. Adam Budnikowski. - Krajom biednym zarzuca się, że tanio produkują, bo nie przestrzegają standardów (np. ekologicznych - red.). A jest to brak solidarności i uczciwości - ocenił rektor Szkoły Głównej Handlowej.

Prawa i obowiązki

Encyklika akcentuje odpowiedzialność pracodawców wobec pracowników oraz lokalnego środowiska. Zwraca jednak uwagę także na to, że przesadne akcentowanie praw pracowniczych kończy się zapominaniem o obowiązkach.
Paneliści podkreślili, że wyzwaniem chwili, również w naszym kraju, jest to, aby związki zawodowe wzniosły się ponad własne ograniczenia. I zajęły się nie tylko obroną grupowych interesów, ale podały szerszej dyskusji problem konfliktu pomiędzy rolą pracownika i konsumenta. W tym kontekście dyskutanci przypomnieli przywileje, jakie wywalczyli sobie związkowcy z branży energetycznej. Za ochronę tych interesów wyższe rachunki będą musieli zapłacić wszyscy klienci. A w przyszłości także dzieci związkowców.
Zdaniem Papieża, rynek nie wypełni dobrze swoich funkcji bez solidarności i zaufania. A to oznacza, że każdy z nas - nieważne, czy jest pracownikiem, czy pracodawcą - ma swoje prawa i obowiązki.
- Zasadniczym kluczem w kwestii rozwoju zgodnie z nauczaniem Papieża jest antropologia, czyli wizja człowieka - powiedział przewodniczący Rady ds. Społecznych Konferencji Episkopatu Polski bp Piotr Jarecki i podkreślił: - Jaki kształt będzie miała ekonomia, jaki kształt będzie miał rynek i jakie będzie przynosił owoce, zależy nie od ekonomi i nie zależy od rynku jako struktury. Zależy od ludzi, którzy napełniają te struktury treściami.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Camillo Ruini: Musimy zwrócić Kościół katolikom

2025-05-01 09:26

[ TEMATY ]

konklawe

kard. Camillo Ruini

Włodzimierz Rędzioch

Kard. Camillo Ruini - zdjęcie z kwietnia 2025 r.

Kard. Camillo Ruini - zdjęcie z kwietnia 2025 r.

Kard. Camillo Ruini skończył niedawno 94 lata. Pomimo podeszłego wieku i problemów z poruszaniem się pozostaje uważnym obserwatorem życia Kościoła i sytuacji we Włoszech i na świecie.

Przez wiele lat ten najbliższy współpracownik Jana Pawła II był jedną z najbardziej wpływowych osobistości w Kościele we Włoszech. 1 lipca 1991 r. Jan Paweł II mianował go swoim wikariuszem dla diecezji rzymskiej oraz archiprezbiterem Bazyliki św. Jana na Lateranie - funkcje te pełnił do 2008 r. Od 1986 r. był sekretarzem generalnym Konferencji Episkopatu Włoch, a w 1991 r. został jej przewodniczącym – był nim aż do marca 2007 r. Przez wiele lat przewodniczył też projektowi kulturalnemu Konferencji Episkopatu. Jako wikariusz Rzymu był jednym z głównych organizatorów Roku Jubileuszowego 2000.
CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję