Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Chrystus w tłoczni mistycznej

Niedziela zamojsko-lubaczowska 12/2013, str. 7

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

Tłocznia Mistyczna z Lelowa, 1647 r., Muzeum Narodowe w Krakowie (fragment)

Tłocznia Mistyczna z Lelowa, 1647 r., Muzeum Narodowe w Krakowie (fragment)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wielki Post jest czasem, w którym nasze myśli powracją często do tematu cierpienia Pana Jezusa. Opisy ewangeliczne czy np. relacje mistyczki Katarzyny Emmerich, dogłębnie uświadamiają ogrom cierpień, które musiał znieść Chrystus, by zbawić świat. Dodatkowo skalę udręki Zbawiciela i konieczność zadośćuczynienia oddają liczne pieśni wielkopostne, nabożeństwo „Gorzkich Żalów” oraz Drogi Krzyżowej.

Stacje Drogi Krzyżowej są nieodłącznym elementem każdego kościoła. Na jedne cykle składają się małe oleodruki, inne zaś są płaskorzeźbione w drewnie bądź kamieniu - te są na ogół bardziej ekspresyjne, ale wszystkie ukazują ten sam cykl czternastu stacji. Można powiedzieć, że stanowią plastyczną „kronikę wydarzeń” dopełniającą ewangeliczną narrację, pomagającą wiernym zagłębić się w ogromie cierpień i towarzyszyć Jezusowi w Jego zbawczej męce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Współcierpienie z Chrystusem nie opiera się tylko na znajomości udręk i boleści, jakim Go poddano. Idea współcierpienia polega na wewnętrznej postawie, na chęci ścisłego zjednoczenia się z udręczonym Chrystusem i uświadomieniu sobie swojej grzeszności, która tych cierpień przysporzyła. Sztuka - medium najbardziej oddziałujące na odbiorcę - zazwyczaj wywołuje określone odczucia i refleksje, ale także skłania wiernych do zrozumienia sensu męki Pańskiej. Pobudza do modlitwy i pobożności, tłumaczy prawdy wiary i dogmaty religijne, dostarczając wielu przedstawień dewocyjnych i alegorycznych.

Reklama

Jednym z tego rodzaju wizerunków, dziś już raczej zapomnianym, jest typ ikonograficzny zwany Tłocznią Mistyczną (torcular Christi), znany w sztuce zachodniej już od 2 połowy XII wieku. Obraz widoczny na ilustracji jest stosunkowo późnym wariantem tego typu, ponieważ powstał w 1647 r. Ukazuje on Chrystusa stojącego w beczce wypełnionej winnymi gronami, przygniecionego praską, którą w istocie jest krzyż. Z otworu w beczce wypływa wino wprost do kielicha trzymanego przez anioły. Praskę dociska Bóg Ojciec, co symbolizuje współuczestnictwo Ojca w męce Syna. W istocie cała Trójca Święta bierze udział w zbawczym dziele Jezusa - z lewej strony obrazu, w obłoku ukazana jest gołębica symbolizująca Osobę Ducha Świętego. Jednoznacznie pasyjno-eucharystyczna symbolika ukazuje nierozerwalny związek pomiędzy męką Chrystusa a Eucharystią, podczas której za każdym razem uobecnia się ofiara Jezusa. Motyw ten miał służyć zobrazowaniu relacji, jaka zachodziła pomiędzy wylaniem krwi Chrystusa podczas męki, a przelaniem jej w kielichu mszalnym. Literackim źródłem przedstawienia jest fragment z Księgi Izajasza, w którym czytamy: „To Ja jestem tym, który mówi sprawiedliwie, potężny w wybawianiu. - Dlaczego czerwona od krwi jest Twoja suknia i szaty Twe, podobnie jak u tego, co wygniata winogrona w tłoczni? - Sam jeden wygniatałem je do kadzi, żadnego z narodów nie było ze Mną. (…). Posoka ich obryzgała mi szaty” (Iz 63, 1-3). A także słowa z Księgi Rodzaju, odnoszące się do Syna Bożego: „W winie prać będzie swoją odzież, i w krwi winogron - swą szatę” (Rdz 49, 11).

Przekazom tym, znaczenia symbolu nadała egzegeza chrześcijańska. To ona - z proroctwa Izajasza odnoszącego się do sądu Bożego nad nieokreślonymi wrogami - uczyniła przepowiednię męki Chrystusa. Podobny komentarz otrzymały inne wersety Pisma Świętego, które św. Ambroży (III wiek) złożył w następujący ciąg skojarzeń: Jezus (grono) obmył swój płaszcz (ciało) w winnym soku (we krwi) w tłoczni (na krzyżu). Jak widać, Chrystus zarówno tłoczy winne grona, poddając swoje ciało męce, jak i sam jest tłoczony będąc posłusznym Ojcu, spełniając zbawczą misję wobec świata.

My także możemy współuczestniczyć w dziele Zbawiciela ofiarowując nasze cierpienia, do czego wzywa Chrystus mówiąc: „Idźcie i wy do winnicy” (Mt 20, 7). Słowa te są zaproszeniem skierowanym do wszystkich, by nie bali się przyjąć swojego krzyża „Albowiem - jak mówi Chrystus - słodkie jest moje jarzmo, a moje brzemię lekkie” (Mt 11, 30).

2013-03-20 12:50

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza audiencja ogólna papieża Franciszka

[ TEMATY ]

Franciszek

Wielki Tydzień

GRZEGORZ GAŁĄZKA

„Wielki Tydzień jest czasem łaski, który daje nam Pan, aby otworzyć drzwi naszych serc, naszego życia, naszych parafii, ruchów, stowarzyszeń i «wyjść» na spotkanie innych, stać się bliskimi, aby nieść światło i radość naszej wiary” – powiedział papież Franciszek podczas swej pierwszej audiencji ogólnej. Zaapelował, by czynić to z miłością Boga, który sprawia, że wszelkie nasze działania stają się owocne. Na placu św. Piotra według danych Prefektury Domu Papieskiego zgromadziło się co najmniej 15 tys. wiernych. Ojciec Święty podkreślił, że z wielką wdzięcznością i czcią przejmuje dziedzictwo Benedykta XVI. Zapewnił, że po Wielkanocy będzie kontynuował katechezy poświęcone obchodom Roku Wiary. Przypomniał, że Pan Jezus szedł do wszystkich ludzi, niosąc im obecność Boga. Żył codziennymi realiami zwykłych ludzi. „Jego domem byli ludzie, jego misją było otworzenie wszystkim bram Boga, uobecnianie miłości Boga” – zaznaczył papież. Podkreślił, iż w Wielkim Tygodniu przeżywamy szczyt tej drogi: Jezus daje siebie bez reszty, aby odpowiedzieć na miłość Boga Ojca, w doskonałej jedności z Jego wolą, aby ukazać swoją miłość względem nas. Oznacza to, że jest to także droga każdego chrześcijanina. „Przeżywanie Wielkiego Tygodnia idąc za Jezusem nie tylko z sercem wzruszonym, oznacza uczenie się wychodzenia z ograniczeń samego siebie (...) aby wyjść na spotkanie innych, aby wyjść na peryferie ludzkiego życia, wyruszyć my sami jako pierwsi, ku naszym braciom i siostrom, zwłaszcza tym najbardziej oddalonym, tym o których zapomniano, tym którzy najbardziej potrzebują zrozumienia, pocieszenia i pomocy. Tak bardzo trzeba nieść żywą obecność Jezusa miłosiernego i pełnego miłości!” – powiedział Ojciec Święty. Papież Franciszek zachęcił następnie wiernych do coraz głębszego wchodzenia w logikę Boga, krzyża, logikę miłości i daru z siebie, przynoszącą życie. „Pójście za Chrystusem, towarzyszenie Jemu, trwanie z Nim wymaga pewnego «wyjścia»: z samych siebie, z utrudzonego i rutynowego sposobu przeżywania wiary, z pokusy, by zamknąć się w swoich schematach, prowadzących w końcu do zamknięcia horyzontu twórczego działania Boga” – stwierdził papież. Dodał, że „jeśli chcemy iść za Nim i przebywać z Nim, nie możemy zadowalać się przebywaniem w ogrodzeniu dla dziewięćdziesięciu dziewięciu owiec. Musimy «wyjść», wraz z Nim poszukiwać owcy zagubionej, tej, która jest najdalej”. Ojciec Święty podkreślił, że Bóg myśli z miłosierdziem. Bóg myśli, jak ojciec, który czeka na powrót syna i wychodzi mu na spotkanie. Bóg myśli jak Samarytanin, nie przechodzący obok człowieka, który popadł w tarapaty współczując jemu, ale spiesząc mu z pomocą, nie oczekując niczego w zamian. Bóg myśli jak pasterz, który oddaje swoje życie, aby bronić i ocalić owce. „Wielki Tydzień jest czasem łaski, który daje nam Pan, aby otworzyć drzwi naszych serc, naszego życia, naszych parafii, ruchów, stowarzyszeń i «wyjść» na spotkanie innych, stać się bliskimi, aby nieść światło i radość naszej wiary. Zawsze wychodzić! Czyniąc to z miłości i czułością Boga, z szacunkiem i cierpliwością, wiedząc, że my dajemy nasze ręce, nogi, serca, ale wówczas to Bóg je prowadzi i czyni owocnymi wszelkie nasze działania” – powiedział podczas swej pierwszej audiencji ogólnej papież Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

39 procent Szkotów to praktykujący wiarę chrześcijanie

2025-08-20 07:30

[ TEMATY ]

Szkocja

Adobe Stock

Chociaż po raz pierwszy w historii Szkocji większość ludności nie wyznaje żadnej religii, to jednak 39 procent Szkotów to chrześcijanie, którzy mocno utożsamiają się z wiarą w jedynego Boga.

W ogólnokrajowym badaniu przeprowadzonym przez Logos Scotland zapytano chrześcijan o ich uczestnictwo w kościele, doświadczenie w pogłębianiu swojej wiary i wiedzy teologicznej oraz gotowość do udziału w dyskusjach publicznych.
CZYTAJ DALEJ

„Frombork to więcej niż historia” – rozmowa z ks. Jackiem Wojtkowskim przed Future Frombork Festival 2025

2025-08-20 18:09

[ TEMATY ]

festiwal

Frombork

DA

Frombork nie jest tylko miejscem pamięci po Mikołaju Koperniku – to wciąż żywe miejsce idei. W sierpniu ponownie stanie się areną spotkania nauki, kultury i duchowości podczas Future Frombork Festival by Copernicus Open. O znaczeniu tego wydarzenia, duchowym wymiarze patrzenia w gwiazdy i roli Kościoła w rozmowie o przyszłości – opowiada ks. Jacek Wojtkowski, proboszcz katedry we Fromborku.

Rok temu rozmawialiśmy o pierwszej edycji Future Frombork Festival, która odbyła się we Fromborku we wrześniu. Tym razem Festiwal będzie miał miejsce od 22 do 24 sierpnia i wzbogacony zostanie o tradycje „Copernicus Open”. Zacznijmy może od drobnego sięgnięcia do historii – jak udała się ubiegłoroczna edycja?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję