We wrześniu przyszłego roku obchodzić będą jubileusz 15-lecia małżeństwa. Jak przystało na wieloletnich oazowiczów poznali się w miejscu uświęconym - u stóp Jasnej Góry, gdzie przybyli z zagłębiowską pielgrzymką. Po kilku miesiącach narzeczeństwa wypowiedzieli sakramentalne "tak". Owocem miłości Doroty i Romana Latosów z parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Będzinie są dzieci. Czworo. Każde inne, niepowtarzalne: 13-letnia Martynka, 12-letni Piotruś, 4-letni Karolek i roczna Karolinka.
Oboje pochodzą z rodzin wielodzietnych: Roman jest najstarszym z trojga rodzeństwa, Dorota najstarszą z ośmiorga. "Wiem, jak to jest wychowywać się w takiej gromadzie. Doświadczyłam tego na własnej skórze. Plusy jednak przeważają nad minusami, choć docenia się je dopiero po latach. Choć pozornie prawie zawsze mieliśmy mniej niż nasi rówieśnicy, to jednak faktycznie mieliśmy więcej. Mieliśmy siebie, bez reszty oddanych i kochających. I tak jest do dzisiaj" - podkreśla Dorota. "Nie zastanawialiśmy się nigdy, jak liczna będzie nasza rodzina, nigdy też nie broniliśmy się przed potomstwem" - wyjaśnia Roman i ze wzruszeniem dodaje, że to szczęście mieć taką gromadkę. "Nawet przez myśl mi nie przeszło, by żona mogła któregoś dziecka nie urodzić" - dodaje. W dzisiejszych czasach nie jest łatwo utrzymać sześcioosobową rodzinę, ale muszą sobie jakoś radzić. Dzieci nie mogą być zaniedbane i nieprzygotowane do szkoły. Na szczęście nie chorują. Dobrze się uczą. Pomagają sobie wzajemnie, potrzebują siebie. Gdy któreś wyjeżdża na wakacje, ferie czy zieloną szkołę, w domu robi się pusto i jakoś nieswojo. Mają ogromne poczucie więzi i solidarności - zwłaszcza starsze za młodszymi wskoczyłyby w ogień. Są bardzo samodzielne, nigdy nie trzymały się spódnicy mamy. "Wszystkie dość wcześnie oddawane były pod opiekę babci lub niani, bo wraz z zakończeniem urlopu macierzyńskiego starałam się iść do pracy. Zawsze to więcej pieniędzy" - mówi mama czworga dzieci.
Każde inne, każde wyjątkowe...
Martynka - jako najstarsza z rodzeństwa i kobieta jest doskonałą opiekunką dla pozostałych. "W tym względzie można na niej polegać bez reszty" - mówią rodzice. To uczennica I klasy Gimnazjum nr 4 i jednocześnie V klasy skrzypiec Szkoły Muzycznej w Będzinie. Otwarta na świat, bez kompleksów, radosna, pogodna, trochę kokieteryjna. Uwielbia poznawać nowych ludzi i świat, dlatego szybko nawiązuje kontakt z otoczeniem, ma poczucie własnej wartości. Jak cała reszta rodzeństwa uzdolniona muzycznie, gra na skrzypcach i ślicznie śpiewa. "Mam to po rodzicach - mama śpiewała w zespole młodzieżowym, a tata gra na organach. Ja natomiast marzę, by zostać piosenkarką, a jak się nie uda, to lekarzem" - wyznaje.
Piotruś - uczeń Szkoły Podstawowej nr 8 w Będzinie jest najbardziej skryty ze wszystkich domowników, niezwykle wrażliwy i opiekuńczy. Można powierzyć mu największą tajemnicę, a on jej dochowa. Jego autorytetem jest tata, dlatego tak jak on, chce zostać policjantem. "Już mi trochę nie wypada, bo są młodsi ode mnie, a jednak ciągle potrzebuję bliskości rodziców" - wyznaje. Jest trochę wstydliwy, toteż w odróżnieniu od swojej siostry nigdy nie pochwalił się swoim talentem muzycznym, ale rodzice potwierdzają, że ma doskonały słuch i ładny głos. Uwielbia natomiast słuchać muzyki i tańczyć. Jego pasją jest piłka nożna.
Karolek - przedszkolak, uczuciowy, serdeczny, uwielbiający pieszczoty. "Nadawałby się na przytulankę - śmieje się siostra - jednak nie tak do końca, bo gdy coś nie jest po jego myśli, potrafi powiedzieć Nie lubiem ciem". Interesuje się dosłownie wszystkim, czasem trudno mu nadążyć z zadawaniem pytań i zapomina, o co mu właściwie chodziło. Wycisza się wieczorem przy bajkach, których uwielbia słuchać.
Karolinka - ulubienica wszystkich. Jest na etapie poznawania licznej rodziny, przyjaźnie nastawiona do ludzi. Nikogo się nie boi, nawet starego, św. Mikołaja, który niedawno odwiedził całą rodzinę. Podobnie jak nieco starszy brat też chce, aby na dobranoc ktoś opowiedział jej bajeczkę.
Miłość i dyscyplina
Większość domowników zaczyna dzień o 6.30 rano. Mama wybiera się do pracy, Martynka i Piotruś do szkoły, a Karolek do przedszkola. Najmłodszą zaś trzeba przygotować na przyjście niani. Wówczas panuje największy rozgardiasz, jednak potem słychać już tylko małą Karolinkę. Około 15.00 dom znowu zaczyna tętnić życiem i tak do późnego wieczora. "Chyba najmniej czasu w naszym domu spędza tata, bo ciężko pracuje, aby zapewnić nam godziwe warunki do życia" - wyjaśnia Martynka. "Dlatego najbardziej cieszymy się wspólnymi wyjazdami do najbliższych, bo wtedy wiadomo, że będziemy razem. A wyjeżdżamy często i w różne miejsca, bo nasza rodzina jest liczna" - z dumą opowiada Piotr.
Miłość i ciepło domowego ogniska sprawia, że cała familia pragnie być razem. Nie jest to jednak miłość ślepa, ale jak przystało na rodziców w mundurach - Dorota jest celnikiem, a Roman policjantem - dyscyplina musi być, zwłaszcza jeśli chodzi o chłopców. Ich rodzinny dom to wspólne przeżywanie wszelkich radości i smutków, których też nie brakuje. "Myślę, że te trudności, przeżywane w atmosferze wspólnej troski, zrozumienia i serca, pozwalają na ukształtowanie charakterów wrażliwych na ludzką krzywdę, tak jak było to w naszych domach" - podkreśla Roman. Uważają się za normalną, najzwyklejszą rodzinę, jakich wiele w naszym kraju. Nie mają wygórowanych planów, marzeń sięgających gwiazd. Pragną patrzeć na szczęście swoich dzieci, jak wchodzą w dorosłość, zakochują się, zakładają rodziny, a potem cieszyć się wnukami. Czegóż chcieć więcej?" - wyznają małżonkowie.
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona
na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii
pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju.
Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół
i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie
widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów.
Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności
obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość
dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć,
energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa
europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe.
Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości
ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących.
Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła
swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście,
Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził
życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni
byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja
rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy
życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji
Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina,
umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie
lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała,
że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem
a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności
i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii
i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była
wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie,
gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze
większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna
osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie
- Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy
wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc,
czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi
jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby "
wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą
ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława
Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety,
chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach
powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się
do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do
księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier
i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby
zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie
chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej
robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl
o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza
XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną
i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami
pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj,
przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie
czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje
mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy
Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na
twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze
30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób
życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc
odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie
zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy
są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić
z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością
i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne.
Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców
katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało
być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna
pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański,
dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy
się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział
apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił
do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI
starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy
zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która
trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna
umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego
Mistrza.
Dziennikarze, a nawet watykaniści specjalizujący się w tematyce Stolicy Apostolskiej jeszcze za życia papieża Franciszka rozpoczęli medialne konklawe, typując kandydatów na jego następcę. Ci, którzy nakładają na wybór papieża pewien schemat polityczny, zwykle błądzą w swoich prognozach. Kiedy szukają kandydata według klucza: konserwatysta, liberał, progresista, ich przewidywania niemal zawsze kończą się niepowodzeniem. Kardynałowie kierują się zupełnie innymi kryteriami. W tym przypadku - kryteriami aktualnych potrzeb Kościoła roku 2025.
Poza tym konklawe, co zobaczymy w czasie bezpośrednich transmisji z jego rozpoczęcia 7 maja, jest w dużej mierze aktem liturgicznym. Kardynałowie większą część czasu konklawe spędzają nie na głosowaniach, tylko na modlitwie. Na samym jego początku przyzywają Ducha Świętego - i to jest kluczowy moment tego wydarzenia, bo - jak wierzymy - otwierają się na działanie Boga, którego wyrazem ma być ich głosowanie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.