Abp Kupny: podkomisja wspólna ds. religii w szkołach zajmie się m.in. nauczycielami religii
Jednym z głównych tematów obrad podkomisji wspólnej rządu i Episkopatu ds. spraw religii w szkołach będzie kwestia zawodowa nauczycieli religii – poinformował PAP wiceprzewodniczący KEP, abp Józef Kupny. Ze strony kościelnej temu gremium przewodniczyć będzie biskup łowicki Wojciech Osial.
Decyzja o utworzeniu wspólnej podkomisji ds. religii w szkole zapadła 16 października na posiedzeniu komisji wspólnej rządu i Episkopatu w KPRM. Omawiano wtedy m.in sprawy nauczania religii w szkołach i Funduszu Kościelnego.
"Podkomisja już w najbliższych dniach rozpocznie pracę. Ze strony kościelnej przewodniczy jej biskup łowicki Wojciech Osial" – poinformował PAP wiceprzewodniczący KEP i współprzewodniczący komisji wspólnej abp Józef Kupny. Powiedział, że jednym z głównych tematów, który podejmie, będzie "sprawa troski zawodowej o nauczycieli religii".
"Religia w szkole nie dotyczy tylko dobra uczniów, ale również nauczycieli, którzy poświęcili swoje najlepsze lata na kształcenie w tym kierunku" – zwrócił uwagę hierarcha. "Wierzę, że uda się stworzyć odpowiednie regulacje" – dodał.
Z komunikatu KEP wydanego po spotkaniu 16 października komisji wspólnej rządu i Episkopatu wynika, że strona kościelna przedstawiła swoje stanowisko w sprawie nauczania religii w szkole, a rządowa zapewniła o woli konsultacji i porozumienia w tej sprawie.
Strona rządowa przedstawiła swoje propozycje zastąpienia Funduszu Kościelnego innymi rozwiązaniami. Z kolei strona kościelna zapewniła o woli przedyskutowania tych propozycji przez Konferencję Episkopatu Polski i woli dialogu. Poza tym zadeklarowała współpracę z rządem w dziedzinie bezpieczeństwa państwa i obywateli.
2024-10-25 07:26
Ocena:+10Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Ponad 15 tys. osób podpisało petycję ws. lekcji religii
Ponad 15 tys. osób podpisało internetową petycję o wliczanie oceny z religii/etyki do średniej ocen oraz utrzymanie dotychczasowego wymiaru godzin z tych przedmiotów. Są wśród nich nie tylko katecheci, ale też rodzice oraz sami uczniowie powyżej 16. roku życia, w tym osoby innego wyznania niż rzymskokatolickie.
Autorki petycji, Elżbieta Cibor i Bernadetta Petrykowska, zwracają się w imieniu środowiska nauczycieli religii i innych środowisk wychowawczych, w tym rodziców oraz uczniów, o "niewprowadzanie zmian w prawie prowadzących do niewliczania ocen z przedmiotów religia/etyka do średniej ocen końcoworocznych, uzyskiwanych przez uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz utrzymania dotychczasowego wymiaru godzin z tych przedmiotów".
28 listopada 2024 roku, w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej, odbyło się drugie posiedzenie Podkomisji ds. religii w szkole, powołanej przez Komisję Wspólną Przedstawicieli Rządu Rzeczpospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski. Z powodu braku porozumienia przedstawiciele Kościoła zapowiedzieli odwołanie się w trybie pilnym do Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu RP i Konferencji Episkopatu Polski.
Duński Instytut Praw Człowieka domaga się od tamtejszych gmin zaprzestania stosowania kontrowersyjnych testów psychologicznych, tzw. forældrekompetenceundersøgelse (FKU). Testy te, którym są poddawani rodzice przed narodzeniem ich dzieci, mają na celu diagnozowanie potencjalnych problemów w rodzinie i podjęcie możliwie szybkiej interwencji w przypadku nieprawidłowości.
W praktyce FKU są językowo i kulturowo niedopasowane do realiów, w jakich żyją grenlandzcy Inuici, co prowadzi – w przypadku niezdania testu – do odbierania im dzieci, w tym nawet kilkugodzinnych noworodków, jak świadczy o tym historia Keiry Alexandry Kronvold. W przypadku tej trzydziestoośmiolatki pochodzenia inuickiego urzędnicy 7 listopada wkroczyli na oddział położniczy szpitala w Thisted około dwóch godzin po porodzie, by zabrać jej córeczkę. Dziewczynka znalazła się w rodzinie zastępczej, a biologiczna matka może się z nią widywać jedynie dwie godziny w miesiącu. Innym przykładem jest kolejna Grenlandka, Qupalu Platou, dla której niezdany test oznaczał w 2017 r. rozłąkę z dwuletnimi bliźniakami, których następnie rozdzielono – jeden trafił do domu dziecka, a drugi do rodziny zastępczej; również i w tym przypadku przysługują jej dwie godziny na miesiąc z synkami. Według oficjalnego raportu taka sytuacja dotyczy 5,6% rodzin grenlandzkich w porównaniu z niecałym 1% Duńczyków pochodzenia nordyckiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.