Nigeria: pięć osób zabitych w zamachu bombowym na katolicki kościół
W wyniku zamachu bombowego 27 lipca na kościół katolicki w mieście Kano na północy Nigerii zginęło pięć osób a osiem zostało rannych. Jak poinformowała miejscowa policja zamachowiec rzucił z okna pobliskiej szkoły ładunek wybuchowy w grupę wiernych, którzy opuszczali świątynię po Mszy św. Jak na razie do zamachu nie przyznała się żadna organizacja. Przypuszcza się, że za zamachem stoi fundamentalistyczne ugrupowanie islamskie "Boko Haram".
Przewodniczący Związku Chrześcijan Nigerii (CAN), pastor Ayo Oritsejafor nazwał zamach "barbarzyńskim" i "nieludzkim". Wezwał Nigeryjczyków, aby informowały władze o wszystkim, co pozwoliłoby ująć jego sprawców. "Niezależnie o różnic religijnych, politycznych czy etnicznych chcemy żyć w pokoju" - powiedział pastor Oritsejafor.
W Nigerii co raz dochodzi do zamachów terrorystycznych. Ostatnio 23 lipca wybuchła bomba w centrum Kaduny w środkowej części kraju, powodując śmierć co najmniej 15 osób. Drugi zamach zniszczył most w pobliżu granicy z Kamerunem, będący główną osią łączącą oba kraje. Za większością z nich stoi terrorystyczne ugrupowanie "Boko Haram".
Według obrońców praw człowieka, tylko w pierwszym półroczu 2014 w wyniku aktów terrorystycznych, dokonanych przez Boko Haram, zginęło ponad dwa tysiące osób. W dalszym ciągu w rękach terrorystów pozostaje ok. 200 uczennic porwanych przez nich ponad sto dni temu ze wsi Chibok w stanie Borno.
Boko Haram w języku hausa znaczy „zachodnia edukacja jest grzeszna”. Jej członkowie w chrześcijaństwie widzą synonim znienawidzonej przez siebie zachodniej edukacji i zachodniego stylu życia. Uważają wszystkich niemuzułmanów za niewiernych. Domagają się natychmiastowego wprowadzenia prawa koranicznego w całej Nigerii, a także uwolnienia wszystkich swych aresztowanych członków w całym kraju.
Od pięciu lat fundamentaliści islamscy z Boko Haram terroryzują północną część kraju, zabijając zarówno chrześcijan, jak i muzułmanów. Tylko w 2013 r. z ich rąk zginęło 10 tys. ludzi.
Władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich przyznały Nagrodę Pionierów Emiratów za rok 2019 indyjskiemu przedsiębiorcy. Choć jest prawosławnym chrześcijaninem, Saji Cheriyan zbudował meczet dla ubogich pracowników - wyznawców islamu na przedmieściach Fudżajry.
Wręczając 26 listopada nagrodę, szejk Muhammad ibn Raszid Al Maktum, emir Dubaju i premier ZEA podkreślił, że nagrodę przyznano za „wpieranie wartości tolerancyjnego społeczeństwa i społecznej spójności ZEA”. Ze swej strony Cheriyan stwierdził, że cieszy się, iż mógł zrobić coś w zamian za to, co otrzymał od tego kraju, w którym od 16 lat mieszka i prowadzi interesy.
Dzisiejsza Ewangelia zaprasza do CZUWANIA. Chodzi bowiem o to, aby nikt z nas nie przegapił swojej „pory”, swojego „czasu”, lecz aby wiedział, kiedy coś szczególnego „dzieje się dla niego albo ze względu na niego”.
E. Gdy nadeszła pora, Jezus zajął miejsce u stołu i apostołowie z Nim. Wtedy rzekł do nich: + Gorąco pragnąłem spożyć tę Paschę z wami, zanim będę cierpiał. Albowiem powiadam wam: Nie będę już jej spożywać, aż się spełni w królestwie Bożym.
Chrzest Polski, a właściwie chrzest przyjęty przez Mieszka I, był bez wątpienia aktem wiekopomnym. Wprawdzie z wydarzeniem tym wiąże się wiele niewiadomych: data, miejsce, szafarz, jak i imię chrzestne księcia, to jednak decyzja władcy Polan o przyjęciu chrześcijaństwa zaważyła na całych dziejach państwa, które przyszło mu współtworzyć.
Analizując poszczególne elementy wydarzenia na pierwszy plan wysuwa się ustalenie daty przyjęcia przez Mieszka chrztu. Niestety, nie dysponujemy żadnymi zapiskami z okresu panowania pierwszego historycznego władcy Polski. Faktu przyjęcia przez niego chrztu nie odnotował nawet w swoim dziele skrupulatny saski kronikarz Widukind. Jako pierwszy uczynił to dopiero pół wieku później biskup merseburski Thietmar. Dziejopis ten jednak notorycznie mylił termin owego wydarzenia, raz mówiąc o nim pod rokiem 966, w innym zaś miejscu wspominając rok 968 i utworzenie biskupstwa w Poznaniu. Nie były zgodne w tej dziedzinie i późniejsze roczniki pochodzące z połowy XI w., które podając lakoniczną informację: Mesco dux Poloniae baptizatur, umieszczały ją zarówno pod datą 966, jak i alternatywnymi jej odpowiednikami: 965 i 967. Żmudna praca historyków, jak i mocno zakorzeniona w narodzie polskim tradycja pozwoliły na określenie terminu chrztu na rok 966. Odniesienie się natomiast do praktyki chrzcielnej Kościoła umożliwiło wskazanie hipotetycznej daty dziennej. Tą najprawdopodobniej była Wielka Sobota, która wtenczas przypadła w dniu 14 IV. Powyższe ustalenia sprawiły, że dziś powszechnie, i na ogół zgodnie, uznaje się datę 14 IV 966 r. jako moment przyjęcia przez Mieszka I i jego najbliższych współpracowników chrztu świętego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.