Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

XV Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Świnoujskie Wieczory Organowe - Wiosna, Lato 2013

Festiwal za nami - była muzyka, poezja i śpiew

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatni piątek sierpnia (30.08.2013 r.) w świnoujskiej świątyni pw. Chrystusa Króla wybrzmiały ostatnie akordy XV Świnoujskich Wieczorów Organowych, które rozpoczęły się 14 czerwca, by przez dwanaście piątkowych wieczorów cieszyć publiczność pięknymi dźwiękami króla instrumentów z 1927 r., poezją Zbigniewa Herberta i śpiewem.

W czerwcu, w inauguracyjnym koncercie wystąpili: Radosław Marzec - organista z Bydgoszczy i świetny, zdobywający laury międzynarodowe, świnoujski Miejski Chór „Logos” w składzie dziewczęcym i mieszanym, prowadzony przez założycielkę i dyrygentkę Elżbietę Naklicką. Był to znakomity początek. W tym samym miesiącu, w koncercie „Perły i miniatury baroku”, włączonym w obchody „Dni Morza”, solo na organach zagrał Robert Grudzień. Zaakompaniował także wirtuozowi trąbki Igorowi Cecocho. W kolejnym koncercie zabrzmiały utwory jednego kompozytora, Carla Loewe, które wykonali szczecińska organistka Małgorzata Klorek i Markus Kohler - baryton z Niemiec.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Lipcowe koncerty rozpoczął wirtuoz gry organowej, wybitny improwizator prof. Tomasz Adam Nowak. Na program koncertu złożyły się utwory zawarte na płycie nagranej w lutym tego roku na organach kościoła Chrystusa Króla z okazji XV Festiwalu. W kolejnym koncercie wystąpili: Ewa Sawoszczuk - organistka, Beata Bobińska - sopran i „Triumphal Brass Quintet” w składzie: Janusz Bobiński i Tomasz Głuska - trąbki, Jarosław Klekotko - waltornia, Paweł Kalicki - puzon i Robert Bartoszewicz - tuba, wszyscy z Bydgoszczy. Muzycy operowali nastrojem, dozowali wzruszenia, liryzm. Nic dziwnego, że liczna publiczność nagrodziła wykonawców hucznymi brawami.

Towarzystwo Przyjaciół Świnoujścia - organizator Festiwalu jeden z koncertów przeznacza dla wybitnie utalentowanego młodego organisty. W ramach promocji niezwykłego talentu wystąpił student II roku Akademii Muzycznej w Gdańsku i Hochschule für Musik w Detmold (Niemcy), Marcin Miłosz Grzegorczyk, który zachwycił świetną, pełną młodzieńczej pasji grą. Cykl lipcowych koncertów kończył wybitny czeski organista, improwizator i kompozytor prof. Michal Novenko. Wykonał utwory od renesansu po współczesność, w tym własną kompozycję.

Sierpniowe koncerty rozpoczął duet wirtuozów - pierwszego organisty katedry oliwskiej, prof. Romana Peruckiego i europejskiej sławy polskiego flecisty Łukasza Długosza. W Galerii Mistrzów wystąpili natomiast Fabrice Pitrois - organista z Francji (koncert romantycznej pasji), oraz prof. Ennio Cominetti - włoski organista, dyrygent i kompozytor, który zaprezentował utwory wielkich włoskich kompozytorów.

Zupełnie inny w nastroju był kolejny muzyczno-słowny koncert. Wystąpili mistrz gry organowej prof. Andrzej Chorosiński oraz jego syn, aktor Michał Chorosiński, ktory recytował poezję Zbigniewa Herberta.

Reklama

Ostatnim akordem XV Świnoujskich Wieczorów Organowych był koncert wyjątkowy z uwagi na znakomitych wykonawców, ale też na specjalnie na ten koncert przygotowany program. Był on pochyleniem się nad pięknem polskich pieśni liturgicznych, na temat których wykonawcy wspólnie przygotowali improwizacje - wariacje. Solo na organach grał Piotr Rachoń - pierwszy organista bazyliki archikatedralnej pw. Jana Chrzciciela, akompaniując również Annie Marii Jopek - wybitnej wokalistce, pianistce i kompozytorce. Program tego finałowego, niezwykłego koncertu oparty był o chronologię roku liturgicznego: Adwent, Boże Narodzenie, Wielki Post, Wielkanoc, Zesłanie Ducha Świętego, czas Maryjny, Boże Ciało. Zabrzmiały w nim utwory organowe różnych kompozytorów tematycznie związane z danym okresem liturgicznym. Niekończące się owacje na stojąco były najlepszym dowodem znakomitości tego koncertu. Anna Maria Jopek na bis wykonała ulubioną pieśń bł. Jana Pawła II - „Barkę”, ostatnią zwrotkę śpiewając wspólnie z publicznością. Koncert pełen wzruszeń, cudownych przeżyć duchowych godny był finału XV Festiwalu.

Jaki był ten Festiwal? Wyjątkowy! Po pierwsze z uwagi na mały jubileusz i wydaną przez TPŚ płytę. Po drugie bardzo urozmaicony, bo każdy koncert był inny, nawet organowe różniły się barwą dźwięków, różnorodnością muzyki: włoskiej, francuskiego romantyzmu, wspaniałych utworów Jana Sebastiana Bacha, Carla Loewego czy też polskich kompozytorów oraz znakomitych improwizacji. Program Festiwalu został zróżnicowany muzycznie i instrumentalnie, tak by każdy mógł wybrać to, co najbardziej lubi.

„Tych dwanaście koncertów przeminęło jak oka mgnienie, a w nas została muzyka, którą pamiętać będziemy, nieść w sobie i w myślach o następnych, kolejnych spotkaniach z czarodziejami organów, mistrzami gry na wielu instrumentach, porywających słuchaczy głosach” - taki zapis znalazł się w Kronice festiwalowej Towarzystwa Przyjaciół Świnoujścia.

Na kolejny XVI Festiwal Świnoujskich Wieczorów Organowych musimy zaczekać rok.

2013-09-19 11:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Po prostu gram dla ludzi

Niedziela Ogólnopolska 44/2022, str. 64-65

[ TEMATY ]

muzyka

organy

Archiwum Adama Sikorskiego

Adam Sikorski podczas koncertu na Konkursie Improwizacji w Legnicy, wrzesień 2021 r.

Adam Sikorski podczas koncertu na Konkursie Improwizacji
w Legnicy, wrzesień 2021 r.

Studiuje równocześnie na dwóch wydziałach Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, a w wolnym czasie jest organistą w parafii. Jego koncert w Nowym Jorku był okazją do rozmowy o sztuce i miłości do organów.

O. Michał Czyżewski, paulin: Co Cię sprowadza do Nowego Jorku? Adam Marek Sikorski: Podobnie jak w przypadku innych krajów, do podróży do USA skłoniła mnie chęć poznania amerykańskich organów. Dzięki temu mogłem nawiązać nowe znajomości, poznać lokalną kulturę i zagrać koncert. Najlepiej czuję francuską muzykę organową, dlatego podczas koncertu wykonałem utwory symfoniczne Louisa Vierne: Naiades i Carillon de Westminster oraz utwór z epoki złotego wieku Francji Pierre’a du Mage – Récit.
CZYTAJ DALEJ

Francja: dlaczego kobiety w kościele zakrywają głowę, skąd ten nowy trend?

2025-07-22 19:07

[ TEMATY ]

kobieta

Adobe Stock

To duchowy rytuał, który pomaga w lepszym przeżywaniu Eucharystii, znak, że w tym szczególnym czasie chcę być tylko dla Boga – opowiadają na łamach La Croix kobiety, które podczas liturgii zdecydowały się zakrywać głowę koronkową chustą, tzw. mantylą. Paryski dziennik przypomina, że w przeszłości był to we Francji powszechny zwyczaj. Dziś ta tradycja odżywa na nowo, choć wciąż jest zjawiskiem mniejszościowym. Można ją zaobserwować w kręgach tradycjonalistycznych i u neofitek.

Cytowana przez La Croix Isabelle Jonveaux, socjolog religii na Uniwersytecie we Fryburgu zauważa, że osoby nawrócone mają tendencję do eksponowania zewnętrznych znaków swojej wiary, aby zaznaczyć swoje nawrócenie. „Noszenie odzieży o charakterze religijnym to również sposób na wyrażenie pewnego radykalizmu” – dodaje szwajcarska socjolog.
CZYTAJ DALEJ

Francja: rozpoczyna się wielki odpust w 400-lecie objawień w Sainte-Anne-d’Auray

2025-07-24 13:43

[ TEMATY ]

Francja

św. Anna

commons.wikimedia.org

Bazylika Sainte-Anne d'Auray

Bazylika Sainte-Anne d'Auray

Dziś w bretońskim Sainte-Anne-d’Auray rozpoczyna się wielki odpust w ramach obchodów 400-lecia objawień św. Anny, matki Maryi, babci Jezusa Chrystusa. Legatem papieskim na te uroczystości, które potrwają do 27 lipca, został kard. Robert Sarah z Gwinei, emerytowany prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. W przesłaniu do wiernych biskup diecezji Vannes, Raymond Centène stwierdził, że obecność legata papieskiego „wzmocni duchowe promieniowanie sanktuarium” w Sainte-Anne-d’Auray i „ukaże żywotność pobożności ludowej, zakorzenionej w tradycji”.

Tegoroczny wielki odpust zamyka trzyletnie obchody jubileuszowe, upamiętniające wydarzenia sprzed 400 lat. W 1623 roku chłopu ze wsi Pluneret, Yves’owi Nicolazicowi (po bretońsku Iwan Nikolazig) zaczęła ukazywać się św. Anna. 7 marca 1625 roku wskazała mu miejsce, gdzie znalazł zniszczoną drewnianą figurę babki Jezusa. Została ona odnowiona, a biskup Vannes, Sébastian de Rosmadec wydał zgodę na postawienie kaplicy w miejscu znalezienia figury. Pierwsza Msza św. została tam odprawiona 26 lipca 1625 roku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję