Reklama

Rodzina

Co wciąga twoje dziecko?

Niedziela Ogólnopolska 45/2013, str. 19

ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Redakcja „Niedzieli” proponuje rodzicom, katechetom i wychowawcom udział w cyklu warsztatów edukacyjno-medialnych pt. „Co wciąga twoje dziecko?”. Warsztaty prowadzi w auli redakcji w Częstochowie Małgorzata Więczkowska, pedagog i medioznawca. Pierwsze spotkanie odbyło się w poniedziałek 28 października br. Ta bardzo ważna dla wychowania dzieci i kształtowania rodzinnych relacji dziedzina jest często niedoceniana, dlatego o kolejnych, zaplanowanych w grudniu, lutym, marcu i kwietniu spotkaniach będziemy czytelnikom „Niedzieli” przypominać. Warsztaty są transmitowane za pośrednictwem telewizji internetowej „Niedzieli” na cały świat, dzięki temu są powszechnie dostępne.

Tylko 4,5 minuty

Telewizor, Internet, radio – zawładnęły wszystkimi dziedzinami życia, młodzi ludzie nie wyobrażają sobie, jak można bez nich funkcjonować. Globalizacja jest faktem – media bardzo szybko mogą przekazać każdą informację, wylansować książki, piosenki czy celebrytów, którzy niekoniecznie na to zasługują. – Nauczyciel w ciągu całego swojego życia może wpłynąć najwyżej na kilka tysięcy osób, a pod wpływem mediów są codziennie miliony – mówiła Małgorzata Więczkowska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ta sytuacja niesie wiele konsekwencji negatywnych. – Zanika komunikacja w rodzinach, mamy coraz mniej czasu na kontakty, rozmowy – kontynuowała prelegentka. – Badania wykazały, że na rozmowę z dziećmi przeznaczamy 4,5 minuty dziennie, co oznacza, że jesteśmy razem, ale nie ze sobą.

Małgorzata Więczkowska, autorka wielu artykułów i książek, a także serwisu internetowego Edukacja Medialna zwraca uwagę, że pierwszym punktem „niezbędnika mądrego rodzica” powinno być przeanalizowanie, ile czasu spędza dziecko w świecie mediów: telewizji, Internetu, gier komputerowych. Wychowawcy i psycholodzy uważają, iż dziecko do lat trzech nie powinno wcale oglądać telewizji, w wieku 7-12 lat może poświęcić mediom pół godziny dziennie, w wieku 12-16 lat – godzinę, powyżej 16. roku życia – 2 godziny. Tymczasem badania wykazują, że obecnie 60 proc. polskich dzieci korzysta z mediów przez 4 godziny dziennie. Kontrolowanie sytuacji jest trudniejsze, kiedy telewizor czy internet są dostępne w pokoju dziecka – wielu gimnazjalistów przyznaje w anonimowych ankietach, że korzysta ze stron internetowych i gier komputerowych nocą, kiedy rodzice śpią.

– Media nie mogą zastępować rodziców w przekazywaniu wiedzy o świecie, opowiadaniu i czytaniu najmłodszym dzieciom – apelowała prelegentka.

Treści nieobojętne

Reklama

Treść przekazu medialnego to kolejny element decydujący o potrzebie przygotowania dzieci i rodziców do świadomego odbioru mediów, krytycznej ich oceny i selekcji. Za każdym przekazem kryje się konkretny człowiek: autor, wydawca i właściciel, którego celem jest kształtowanie poglądów i postaw odbiorcy. Jak podkreśliła Małgorzata Więczkowska, dzieci i młodzież to najważniejsze grupy odbiorców przekazu medialnego, bo nadawca wiąże z nimi cel długofalowy: przygotowania biernego, pasywnego odbiorcy serwowanych treści. Ok. 80 proc. gazet przeznaczonych dla uczniów nie rozwija i nie edukuje, są natomiast nasączone treściami z dziedziny okultyzmu, wampiryzmu i satanizmu. Dzieci są uczone prawdziwych rytuałów w formie zabawowej. Wraz z gazetkami są często sprzedawane gadżety, które utrwalają pewne zachowania i normy. W ten sposób powstaje cały przemysł, bo konkretne postacie czy symbole pojawiają się na ubraniach i innych przedmiotach. Charakterystycznego kotka Hello Kitty można np. zobaczyć na okładkach zeszytów szkolnych, ale również na produktach z sex shopów.

Obserwujemy też erotyzację i brutalizację przekazu. Do 18. roku życia młody widz ogląda średnio 8 tys. ekranowych morderstw i 100 tys. różnych aktów przemocy, co powoduje zatarcie wrażliwości na przemoc i agresję.

W tej sytuacji rodzice nie mogą pozostać biernymi. Muszą uważnie przyglądać się przekazom, z których korzystają ich dzieci, aby zapewnić im bezpieczne wychowanie.

Powiedzmy: Nie!

Reklama

Rodzice świadomi oddziaływania mediów, indoktrynacji i manipulacji dokonywanych za ich pośrednictwem, mają możliwości przeciwstawienia się szkodliwym wpływom. Pierwszy obowiązek, to przygotowanie dzieci do odbioru mediów, tak jak przygotowuje się je do bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym. Edukacja medialna dziecka jest ważną częścią programu wychowawczego, którego fundamentami są obdarowanie dziecka mądrą miłością, zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa i zaspokojenie potrzeb emocjonalnych. Negatywny przekaz będzie miał ograniczone pole oddziaływania, jeżeli nie będziemy z niego korzystać, tj. nie oglądać, nie czytać, nie kupować. Internet może być sprzymierzeńcem mądrego rodzica, są w nim strony, z których możemy zaczerpnąć wiedzę i pozostać w kontakcie z rodzicami, którym zależy na dobrej formacji i bezpiecznym wychowaniu dzieci. Te strony to m.in.: www.edukacjamedialna.pl, www.twojasprawa.org.pl. Rodzice i wychowawcy mają też możliwość jednoczenia się w modlitwie w intencji dzieci za pośrednictwem strony www.rozaniecrodzicow.pl.

* * *

Warsztaty

Co wciąga twoje dziecko?

Aula „Niedzieli”, ul. 3 Maja 12, Częstochowa

Drogi Rodzicu, Nauczycielu, Wychowawco, Katecheto.
Zapraszamy na cykliczne spotkania w Auli „Niedzieli”!

Co wciąga twoje dziecko, czyli niezbędnik mądrego rodzica
28 października 2013, poniedziałek, godz. 18.00

Gry komputerowe – wirtualny plac zabaw współczesnego dziecka
2 grudnia 2013, poniedziałek, godz. 18.00

Wampiry, wróżki i czarodzieje – zagrożenia duchowe w mediach
10 lutego 2014, poniedziałek, godz. 18.00

Seksualizacja dzieci i młodzieży – efekt Lolity, gender i inne zagrożenia
3 marca 2014, poniedziałek, godz. 18.00

Manga i anime – ubogacenie czy zagrożenie?
7 kwietnia 2014, poniedziałek, godz. 18.00

Zajęcia prowadzi mgr Małgorzata Więczkowska – pedagog, medioznawca, autorka Innowacyjnego Serwisu Internetowego Edukacja Medialna www.edukacjamedialna.pl. Autorka znakomitej książki o zagrożeniach pt. „Co wciąga twoje dziecko?”, która ukazała się nakładem Wydawnictwa M (Kraków 2012), oraz licznych artykułów, recenzji w czasopismach i w specjalistycznych publikacjach. Uczestniczka cyklu audycji radiowych, telewizyjnych, dotyczących wychowania dzieci i ochrony przed współczesnymi zagrożeniami.

2013-11-05 10:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzym: wszyscy kardynałowie-elektorzy dotarli do Wiecznego Miasta

2025-05-05 11:41

[ TEMATY ]

Watykan

kardynałowie

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

Dzisiejsza poranna kongregacja generalna jest pierwszą, na której obecni są wszyscy kardynałowie upoważnieni do udziału w konklawe. Ostatni dwaj, dotychczas nieobecni dotarli do Wiecznego Miasta.

W międzyczasie trwają ostatnie prace związane z przygotowaniem pokoi dla kardynałów w Dom Świętej Marty, które powinny zakończyć się dzisiaj, aby kardynałowie mogli wprowadzić się do swoich pokoi jutro wieczorem i pozostać w nich do środy rano, przed Mszą św. w intencji wyboru papieża - „pro eligendo Pontifice”, zaplanowaną na godz. 10.
CZYTAJ DALEJ

Twój podpis może uratować religię w szkole!

2025-05-03 21:29

[ TEMATY ]

katecheza

Adobe Stock/Studio graficzne "Niedzieli"

Niektórzy wciąż powtarzają: „To tylko religia. To przecież wybór. Nikt nie musi chodzić”. Inni dodają z przekąsem: „A katecheci? Oni to nie nauczyciele. Oni są od Kościoła”. Ale fakty mówią coś innego – i dziś nie chodzi już tylko o lekcje religii. Chodzi o ludzi; o uczniów i nauczycieli. O system edukacji dla wartości. I o to, czy polska szkoła będzie miejscem przyjaznym czy pustym.

19 marca Stowarzyszenie Katechetów Świeckich złożyło w Sejmie projekt ustawy, który może zatrzymać chaos. Towarzyszyło mu pierwsze tysiąc podpisów. Już 27 marca zarejestrowano Komitet Inicjatywy Ustawodawczej. Czas ruszył – i dziś trwa walka o co najmniej 100 tysięcy podpisów, które pozwolą, by projekt obywatelski mógł oficjalnie wejść pod obrady Sejmu. Inicjatorzy mają na to trzy miesiące. A każdy podpis to nie tylko głos za lekcją religii – to głos w sprawie przyszłości edukacji.
CZYTAJ DALEJ

Wierni oddają cześć tunice, w którą miał być odziany Chrystus w dniu śmierci

2025-05-05 14:59

[ TEMATY ]

Francja

Argenteuil

jednośc Kościoła

wybór nowego papieża

Basilica di Saint-Denis di Argenteuil

Tunika z Argenteuil

Tunika z Argenteuil

W Bazylice św. Dionizego w Argenteuil, niedaleko Paryża, tysiące pielgrzymów oddają cześć tunice, w którą miał być odziany Chrystus w dniu śmierci. Jest przechowywana w Argenteuil od IX wieku, została wystawiona na widok publiczny 18 kwietnia i pozostanie dostępna do 11 maja. Wydarzenie to zbiega się z okresem żałoby po śmierci Papieża Franciszka oraz przygotowaniami do konklawe zaplanowanego na 7 maja.

„Nie mamy absolutnego dowodu na jej pochodzenie, ale nie jest obrazą dla rozumu uklęknąć przed tuniką z Argenteuil” – powiedział ks. Guy-Emmanuel Cariot, rektor bazyliki, w rozmowie z OSV News. Wskazał na obecność plam krwi na tunice, które mają rzadką grupę AB, identyczną z tą stwierdzoną na Całunie Turyńskim.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję