Reklama

Niedziela Łódzka

Wojciech Kilar jakiego nikt nie znał

Niedziela łódzka 3/2014, str. 4

[ TEMATY ]

wystawa

Henryk Tomczyk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Styczniowe dni wypełniają wspomnienia o zmarłym w grudniu wybitnym polskim kompozytorze, twórcy muzyki filmowej Wojciechu Kilarze. Także Łódź, miasto kultury i nauki włączyło się w tę ogólnopolską akcję, wyprzedzając niejako to bolesne wydarzenie. W Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w nowej Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej 2a, 6 grudnia 2013 odbył się wernisaż wystawy fotografii ukazujących kompozytora, jakiego prawie nikt nie znał – „Wojciech Kilar – teraz, teraz i... amen”. Autorem zdjęć jest Zdzisław Sowiński, operator filmowy, reżyser i scenarzysta, absolwent Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi, przez wiele lat związany z katowickim oddziałem TVP, autor wielu filmów dokumentalnych, w tym poświęconego kompozytorowi „Wojciech Kilar. Credo”. W czasie wernisażu Zdzisław Sowiński dzielił się refleksjami ze spotkań z kompozytorem, którego znał od czasów stanu wojennego. „Wojciech Kilar jest autorytetem moralnym, świadkiem wiary i przykładem gorącego patriotyzmu – mówił. – Ważnym miejscem była dla niego Jasna Góra. Czerpał tam wiele inspiracji do swojej twórczości i siły duchowe. Podkreślał, że Jasna Góra jest dla niego jak tlen”.

Reklama

Przyjaźń obu panów owocowała artystycznymi przedsięwzięciami, w tym dwiema urodzinowymi wystawami fotografii i filmem. Pierwsza wystawa, otwarta w lipcu 2002 r., ukazywała związek Wojciecha Kilara z Jasną Górą i była prezentem fotografika na 70. urodziny kompozytora. Wystawa prezentowana była na XIV Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi. Druga, przygotowana na 80. jubileusz kompozytora, ukazywała portrety Wojciecha Kilara w zaciszu domowym i oddawała prywatność kompozytora. Jej wernisaż inaugurował XXII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. Dokument „Wojciech Kilar. Credo” powstał we współpracy Zdzisława Sowińskiego z dziennikarką telewizyjną i muzykologiem Violettą Rotter-Kozerą. Kadry wypełniają niezwykle osobiste wypowiedzi wybitnego muzyka, który wraca wspomnieniami do rodzinnego Lwowa, drugiej małej ojczyzny – Śląska, rodziny, ukochanej żony, mistrzów, przyjaciół, podróży. Jednak przede wszystkim mówi o muzyce. I to muzyka kompozytora wypełnia każdy kadr filmu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystawa zdjęć Zdzisława Sowińskiego otwierała spotkanie odbywające się w ramach „AŻ Festiwal”, zatytułowane „Przyjaciele o Wojciechu Kilarze”, w czasie którego emitowany był film o kompozytorze pt. „Wojciech Kilar. Credo”, po czym odbyła się rozmowa z przyjaciółmi kompozytora – Zdzisławem Sowińskim oraz kolegą z lat szkolnych, dyrygentem Zdzisławem Szostakiem, przez wiele lat związanym z łódzkim środowiskiem muzycznym.

W Łodzi Wojciech Kilar odcisnął swój ślad także w innych dziełach. Był bohaterem I Festiwalu Muzyki Filmowej w Łodzi w 1997 r., laureatem „Artura” z 1997 r. – nagrody Muzeum Kinematografii w Łodzi za niepowtarzalny, wyjątkowy wkład w polską kulturę filmową. Za swoją twórczość został uhonorowany w Alei Gwiazd w Łodzi w 1998 r. Jego muzyka rozbrzmiewa w „Ziemi obiecanej”.

Wystawa fotografii „Wojciech Kilar – teraz, teraz i... amen” prezentowana jest do końca stycznia w foyer Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a.

2014-01-16 15:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wrocławscy artyści uczczą kanonizację Jana Pawła II

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

wystawa

Ks. Wojciech Miszewski

W niedzielę 22 czerwca w kościele pw. Świętego Krzyża we Wrocławiu o godz. 12 abp Józef Kupny otworzy niezwykłą wystawę, która ma być hołdem dolnośląskich artystów złożonym Janowi Pawłowi II w roku kanonizacji.

Miejscem i tematyką wydarzenie nawiązuje do roku 1983. Wówczas, by uczcić wizytę we Wrocławiu Jana Pawła II artyści spontanicznie zorganizowali w kościele pw. Świętego Krzyża dużą wystawę, z której wybrano 5 prac, przeznaczonych jako dar dla Ojca Świętego. Były to: gobelin „Weraikon” Marii Białowolskiej, grafikę ‘”Wspomnienie z przyszłości” Andrzeja Jarodzkiego, obraz olejny „Pejzaż podlaski z kapliczką” Zbigniewa Karpińskiego, grafikę „In memoriam żołnierzom AK” Andrzeja Żarnowskiego oraz medal z brązu „Modlitwa na Jubileusz” Alfredy Poznańskiej. Ostatnia z prac miała być niesiona w procesji z darami, w czasie Mszy św. na wrocławskich Partynicach. Służba Bezpieczeństwa zatrzymała ją jednak tuż przed Eucharystią. Trafiła bezpośrednio do Watykanu 1 lipca 1983 r. Dziś sami zainteresowani przyznają, że trudno jest wskazać osobę, która była inicjatorem wydarzenia sprzed ponad 30 lat. – Rozwiązany został wówczas Związek Artystów Plastyków i nie wiem jak to się stało, gdyż wszystko odbywało się w konspiracji. Ktoś dał impuls, by kościół Świętego Krzyża wypełnił się eksponatami: obrazami i rzeźbami – mówi Wanda Linowska, jedna z organizatorek tegorocznej wystawy, dodając, że prawie wszyscy wrocławscy artyści ofiarowali wówczas swoje dzieła. Podkreśla przy tym, iż inicjatywa dała początek Duszpasterstwu Środowisk Twórczych, które przez kolejne 15 lat koordynował ks. Mirosław Drzewiecki. – Nawiązujemy do tego wydarzenia historycznego, jednak poza pracami artystów, na wystawie będzie można zobaczyć także plansze upamiętniające wizyty Papieża Polaka w stolicy Dolnego Śląska oraz Pielgrzymkę Artystów Wrocławskich do Watykanu w 2000 r. - tłumaczy Linowska i dopowiada, że kiedy Jan Paweł II zaprosił w związku z Rokiem Jubileuszowym artystów z całego świata do Rzymu jedyną grupą z Polski byli plastycy z Dolnego Śląska.
CZYTAJ DALEJ

Piesza Pielgrzymka Wrocławska z lotu ptaka

2025-08-12 21:52

screen YT

Ksiądz Piotr z Olesna przygotował film z przyjścia 45. Pieszej Pielgrzymki Wrocławskiej na Jasną Górę do Sanktuarium św. Anny w Oleśnie. 

Więcej:
CZYTAJ DALEJ

Czy grozi nam obowiązkowy podatek kościelny?

2025-08-13 10:55

[ TEMATY ]

senat

podatek kościelny

Komisja Petycji

obowiązek

sposób finansowania

Adobe Stock

W ostatnich dniach polskie media szeroko informowały o wniosku, jaki wpłynął do senackiej Komisji Petycji dotyczącego wprowadzenia w Polsce obowiązkowego „podatku kościelnego” — rzekomo na wzór niemiecki, w wysokości 8% podatku PIT. Informacja wywołała poruszenie, lecz szybka weryfikacja pokazuje: projekt ten nie ma żadnego poparcia politycznego i nie odpowiada ani stanowisku Kościoła katolickiego, ani opinii większości innych związków wyznaniowych. Eksperci zwracają uwagę, że obowiązkowy niemiecki model jest sprzeczny z przyjętymi w Polsce tradycjami finansowania religii i mentalnością obywateli.

Nie oznacza to oczywiście, że sposób finansowania Kościoła w Polsce nie wymaga głębokiej reformy. Kościół katolicki otrzymuje się głównie z dobrowolnych ofiar wiernych składanych przy różnych okazjach, odpisów podatkowych, dotacji państwowych na określone cele społeczne, edukacyjne czy ochronę zabytków oraz z własnej działalności gospodarczej. W świetle wyliczeń KAI niemal 80 % przychodów Kościoła pochodzi z dobrowolnych ofiar bądź własnej działalności gospodarczej a ok. 20 % z różnorodnych dotacji celowych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję