Reklama

Święta i uroczystości

Zajaśniało nam światło

Choć okres Bożego Narodzenia kończy się w liturgii wcześniej, sceneria stajenek i śpiew kolęd pozostają w kościołach do 2 lutego. I trudno się temu dziwić, skoro Ofiarowanie Pańskie podsumowuje objawienie się Syna Bożego

Niedziela Ogólnopolska 5/2014, str. 34

[ TEMATY ]

Ofiarowanie Pańskie

MICHAŁ WILLMANN, „OFIAROWANIE JEZUSA W ŚWIĄTYNI”/FOT. GRAZIAKO

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niejako kropkę nad i stawia Symeon, którego słowa recytuje Kościół w modlitwie brewiarzowej: „Teraz, o Panie, pozwól odejść swemu słudze w pokoju, według słowa Twojego, bo moje oczy ujrzały Twoje zbawienie, któreś przygotował wobec wszystkich narodów: Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego, Izraela” (por. Łk 2, 29-32).

Mimo że święto kończące okres Bożego Narodzenia jest w Polsce traktowane w dalszym ciągu maryjnie, ma ono chrystocentryczny charakter. Wprawdzie nie tracimy w tym dniu sprzed oczu Matki Najświętszej, ale uświadamiamy sobie, że Jej największą zasługą był ten właśnie fakt: iż dała światu Boga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zostawiając mrok za sobą

Jak napisał św. Sofroniusz, Bogurodzica niosła w swych ramionach Światło prawdziwe, idąc na spotkanie tych, którzy pozostawali w mroku śmierci. Prawdopodobnie z tego powodu święto Ofiarowania nazywane jest wspomnieniem Matki Bożej Gromnicznej. „Dlatego właśnie podążamy – pisze św. Sofroniusz – trzymając zapalone pochodnie, dlatego biegniemy, niosąc światła. Okazujemy w ten sposób, że zajaśniało nam Światło”.

Reklama

Zapalone gromnice symbolizują Chrystusa, ale też zachęcają do misyjnej działalności. Jak bowiem mrok ustępuje pod naporem promieni świetlnych, tak pogaństwo powinno ustępować miejsca prawdziwej wierze. Ciekawa interpretacja liturgicznej symboliki światła nawiązuje do zwyczaju roratniego. Wtedy to ludzie zmierzają do kościoła, trzymając w rękach lampiony, ale gdy wracają z liturgii o świcie, nie muszą już używać sztucznego światła, gdyż nad ich głowami świeci słońce.

Lekcja pobożności

Na temat ofiarowania Chrystusa w świątyni wspomina tylko św. Łukasz, który jako jedyny ewangelista zajmuje się dzieciństwem Zbawiciela. Maryja, podobnie jak każda kobieta żydowska, po urodzeniu musiała złożyć w świątyni ofiarę, by doznać oczyszczenia. Stary Testament dokładnie przewidywał, jakie zwierzęta należało ofiarować. Jak dowiadujemy się z przekazu Łukaszowego, Najświętsza Rodzina nie należała do bogatszej części społeczeństwa, gdyż złożyła w ofierze synogarlice, a więc dokładnie taką ofiarę, jaką przewidywało prawo w odniesieniu do biednych.

W ewangelicznym przekazie nie ma mowy o wykupieniu Chrystusa, mimo że obowiązkiem Żydów było wykupienie pierworodnego potomka. Nie tylko zresztą potomka, gdyż w przypadku zwierząt domowych stosowano ten sam rytuał. Odstępowano od niego, gdy zwierzęta przeznaczone były na zabicie. Prawdopodobnie ta właśnie okoliczność zdecydowała, że rodzice Chrystusa nie odbyli tej praktyki. Tym bardziej że – jak wiemy z biblijnych przekazów – byli pobożnymi żydami, którzy przestrzegają Prawa, dlatego składają ofiarę czy uczestniczą w pielgrzymkach. Jest jeszcze jedna okoliczność, z powodu której Józef i Maryja nie wykupili Chrystusa: jako Syn Boży całkowicie należał on przecież do Ojca.

Proroctwo i spełnienie

Reklama

Liturgia święta Ofiarowania przeniknięta jest tym jednym faktem: wypełnieniem proroctwa Malachiasza o tym, że do świątyni jerozolimskiej przyjdzie w pewnym momencie oczekiwany Pan i Władca (zob. Ml 3, 1). To właśnie proroctwo wypełniło się wtedy, kiedy Maryja i Józef przynieśli do świątyni jerozolimskiej Dziecię w 40. dniu po urodzeniu.

Św. Sofroniusz wyjaśnia: „My także, przyjąwszy w wierze Chrystusa przychodzącego do nas z Betlejem, z pogan staliśmy się ludem Bożym, albowiem to Chrystus jest zbawieniem danym nam od Boga Ojca”.

Nieprzypadkowa jest zatem w świątyni jerozolimskiej obecność Symeona, któremu Duch Święty przepowiedział, że nie umrze, dopóki nie zobaczy Zbawiciela. Jego oczekiwanie symbolizuje tęsknotę całego narodu wybranego, który przez wieki oczekiwał Mesjasza. Nie tylko zresztą naród wybrany oczekiwał Chrystusa, gdyż jak się dowiadujemy ze słów Symeona, Chrystus stanie się wybawicielem całej ludzkości, nie wyłączając pogan.

Nieprzypadkowa jest także obecność Anny, która jest znakiem, że do składania świadectwa o Chrystusie są zobowiązani wszyscy, zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Doniosłość tego przekazu na pewno łatwiej jest zrozumieć przy uwzględnieniu faktu, że w kulturze semickiej przed dwoma tysiącami lat pozycja kobiety była zupełnie inna niż dziś.

Nieprzypadkowa jest wreszcie sama świątynia jerozolimska, a dokładniej miasto Jerozolima, które zapowiada późniejsze dzieło odkupienia. Symeon przepowiada Maryi, że Jej serce zostanie przeszyte mieczem. Proroctwo Symeona zapowiada śmierć Chrystusa na krzyżu.

2014-01-29 07:58

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Światło na oświecenie pogan

W bieżącym roku kalendarzowym Święto Ofiarowania Pańskiego przypada na czwartą niedzielę zwykłą roku A. Otwieramy więc znany od lat dziecięcych tekst Ewangelii wg św. Łukasza opisujący ofiarowanie Syna Bożego w Świątyni Jerozolimskiej wówczas, «gdy upłynęły według Prawa Mojżeszowego dni oczyszczenia Maryi» /Łk 2,22/. Tradycja chrześcijańska podaje, że wydarzenie to miało miejsce w czterdziestym dniu po Bożym Narodzeniu, wlicza jednak sam dzień przyjścia na świat Syna Bożego, zatem każdego roku drugiego dnia lutego przeżywamy niezmiennie od stuleci Święto Ofiarowania Pańskiego. Zapowiedź starotestamentalną tego wydarzenia znalazł Kościół w tekście proroctwa Księgi Malachiasza, ostatniego z proroków mniejszych, sławiącego dzień przyjścia Pana - wyczekiwanego od wieków przez wszystkie pokolenia Izraela - do swojej Świątyni w Jerozolimie jako upragnionego «Anioła Przymierza» /Ml 3,1/. Potwierdza Jego przyjście sam «Pan Zastępów» /Ml 3,1/, Jahwe - Bóg Wszechmogący w obrazie Paruzji oznaczającej przyjście Pana na Dzień Sądu Bożego. Ewangelia, głosząca przyjście na świat «oczekiwanego i upragnionego Anioła Bożego» /Ml 3,1/, będzie radosną nowiną tylko dla tych, którzy wytrwają w «dzień Jego nadejścia» w prawdzie swego istnienia i powołania «i ostoją się» w Jego Miłości /por. Ml 3,2/. «Albowiem On jest jak ogień złotnika i jak ług farbiarzy» /Ml 3,2/ usuwający ze szlachetnych kruszców istniejące tlenki i zanieczyszczenia metodą złotnika wytapiającego je w ogniu, lub metodą farbiarzy wykorzystujących reakcje chemiczne do tworzenia nowych substancji, barwników - niezbędnych do farbowania tkanin. I nam samym w pracy duchowej potrzebna jest metoda złotnika wypalającego wady i złe skłonności w ogniu cierpliwości i wytrwałości służącej do kształtowania cnót, ale również metoda farbiarzy przemieniająca jeszcze nie odkryte talenty i zdolności w zasadę chemiczną, która jest miłością przekształcającą nasz grzech i wszelkie zło wewnętrzne w stan błogosławieństwa. Stanem tym jest błogosławieństwo «synów Lewiego» /Ml 3,3/, pokolenia kapłańskiego, które - dzięki oczyszczeniu w ogniu Bożego Miłosierdzia - może jako jedyne ze wszystkich pokoleń Izraela /por. Lb 18,20n; Pwt 18,1-2/ «składać Panu ofiary sprawiedliwe» /Ml 3,3/. Tak samo współcześni kapłani oczyszczeni ogniem Miłosierdzia Bożego i zanurzeni wewnętrznie w Bożej Miłości stają się błogosławieństwem dla świata i braci. Takim błogosławieństwem dla całego wszechświata w jego wymiarach materialnych i czasowych jest «Jezus - pierworodne dziecię - poświęcone Panu» w Świątyni Jerozolimskiej przez Świętych rodziców, «Arcykapłan naszego wyznania» /Hbr 3,1/, którego «Symeon, człowiek prawy i pobożny wyczekiwał jako nadziei Izraela» /Łk 2,25/, gdyż «Duch Święty, który na nim spoczywał, objawił mu, że nie ujrzy śmierci, aż zobaczy Mesjasza Pańskiego» /Łk 2,25-26/. «Pod natchnieniem więc tegoż samego Ducha, przyszedł do świątyni» /Łk 2,27/, stając się naocznym świadkiem przeżywanego przez nas dzisiaj wydarzenia, «gdy Rodzice wnosili Dzieciątko Jezus, aby postąpić z Nim według zwyczaju Prawa» /Łk 2,27/. Na ten moment «wziął Dziecię w objęcia, błogosławił Boga i mówił» /Łk 2,28/. «Teraz o Władco, pozwól odejść słudze Twemu w pokoju, według Twojego słowa. Bo moje oczy ujrzały Twoje zbawienie, któreś przygotował wobec wszystkich narodów: Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego, Izraela» /Łk 2,29-32/. Wypowiedziane przez Symeona słowa powtarzamy codziennie o godzinie liturgicznej modlitwy wieczoru, gdy idziemy na spoczynek po całym dniu często wytężonej pracy w utrudzeniu spiekotą dnia i jego codziennymi sprawami pamiętając, że dzień ten może być dla nas jak dla Symeona - ostatnim. Niech w ten dzień i na naszych ustach nie zabraknie słów błogosławieństwa wypowiadanych w uwielbieniu pod adresem Pana naszego życia, który - jak czytamy dziś w Liście do Hebrajczyków - «bez żadnej różnicy stał się uczestnikiem [naszego ciała i krwi], aby przez [swoją] śmierć pokonać tego, który dzierżył władzę nad śmiercią i aby uwolnić nas z niewoli bojaźni śmierci» /Hbr 2,14-15/. Niech ta myśl o naszym podobieństwie do Syna Bożego - Światła świata i naszego istnienia - pomoże nam zrozumieć prawdy zasadnicze dotyczące naszego życia tu na ziemi - w łasce Boga i w wieczności - w Jego chwale, by «Ten, który przeznaczony został na upadek i powstanie wielu w Izraelu, [również dla nas] był znakiem sprzeciwu» /Łk 2,34/ w chwilach naszego świadectwa. Niech pamięć na Maryję - Matkę Bolesną, której «duszę miecz przenika [dla objawienia] zamysłów serc wielu» /Łk 2,35/. pomnoży naszą wiarę przez liczbę danych nam lat życia, by spełnić wszystkie nasze nadzieje, o których mówi nam dziś «prorokini Anna, córka Fanuela, z pokolenia Asera, bardzo podeszła w latach» /Łk 2,36/. Niech też liczbę lat naszego życia wypełni błogosławieństwo Syna Bożego, «napełniając je mądrością i łaską Bożą» /por. Łk 2,40/, byśmy w dniu ostatnim naszego życia dołączyli do grona tych, «którzy oczekiwali wyzwolenia Jerozolimy» /Łk 2,38/ i chwały Bożego zbawienia. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Kardynałowie anulowali papieski pierścień

2025-05-06 15:26

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican News

We wtorek przed południem odbyła się ostatnia, 12. kongregacja generalna kardynałów, poprzedzająca rozpoczynające się jutro konklawe. Zgodnie z przepisami, zaktualizowanymi przez Papieża Franciszka w ubiegłym roku, podczas kongregacji kardynałowie anulowali Pierścień Rybaka oraz ołowianą papieską pieczęć.

W 12. kongregacji generalnej kardynałów, która przed południem odbyła się w Auli Synodalnej na terenie Watykanu, wzięło udział 173 kardynałów, w tym 130 elektorów. Nieobecnych było trzech purpuratów, którzy również wezmą udział w konklawe.
CZYTAJ DALEJ

Licheń: 150. zebranie plenarne przełożonych żeńskich zgromadzeń zakonnych

2025-05-06 15:24

[ TEMATY ]

siostry

Licheń

zebranie plenarne

żeńskie zgromadzenia zakonne

Hubert Gościmski

Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze

Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze

150. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych potrwa od 6 do 8 maja w Licheniu. W obradach weźmie udział ponad 160 sióstr - przełożonych prowincjalnych i generalnych z około stu żeńskich zgromadzeń zakonnych posługujących w Polsce.

Tematem przewodnim spotkania będzie "Życie konsekrowane w dobie 'popołudnia chrześcijaństwa'. Wezwanie do głębi". W ciągu trzech dni zagadnienie to poprowadzi w formie wykładów S. prof. Beata Zarzycka ZSAPU, profesor uczelni Instytutu Psychologii Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję