Ile kosztuje proces kanonizacyjny? Pytanie może się wydawać nawet obrazoburcze, bo przecież nie od pieniędzy zależy świętość, ale zarazem jest zasadne, bo przecież przy procesach beatyfikacyjnych i kanonizacyjnych trzeba wykonać mnóstwo pracy i np. od ludzi świeckich, pracujących na różnym etapie procesów beatyfikacyjnych i kanonizacyjnych, a mających na utrzymaniu rodziny, nie można wymagać, żeby wykonywali ją bez wynagrodzenia.
Amerykański portal CNS przyjrzał się kosztom procesów kanonizacyjnych. Najdroższe mogą kosztować i ćwierć miliona dolarów, bo przecież trzeba zebrać, spisać i przetłumaczyć zeznania świadków, dokonać ekshumacji, przygotować i opublikować tzw. positio, zapłacić konsultantom: teologom, historykom i lekarzom. Szczególnie dużo może kosztować weryfikacja zdarzeń uważanych za cudowne. Wreszcie niemało kosztuje sama uroczystość kanonizacyjna, a szczególnie publikacja książeczek, które zwyczajowo drukuje się przy okazji każdej takiej uroczystości.
Najmniej mogą kosztować procesy osób żyjących przed setkami lat, ponieważ wtedy odpada przesłuchiwanie świadków, bo takich już nie ma. Praca opiera się jedynie na dokumentach. W takich przypadkach koszty mogą się zamknąć w granicach 50 tys. euro. Eksperci oceniają, że wynagrodzenia pobierane przez różne osoby pracujące przy procesach beatyfikacyjnych i kanonizacyjnych i tak są niewielkie w porównaniu z ogromem pracy, jaki na różnych etapach trzeba weń włożyć.
Popołudniowe rozpoczęcie konklawe będzie miało przede wszystkim charakter modlitwy, a jego liturgia będzie wyrazem zawierzenia Bogu wyboru papieża.
133 kardynałów elektorów zbierze się przed 16. 30 w Kaplicy Paulińskiej Pałacu Apostolskiego, by sformować procesję. Celebrans przypomni im na wstępie, że mają oni wybrać godnego pasterza całej owczarni Chrystusa.
Na terenie Portugalii działa rekordowa liczba meczetów - co najmniej 55, wynika z najnowszych statystyk władz tego kraju. Większość z muzułmańskich świątyń działa na terenie stolicy kraju, Lizbony, bądź na jej przedmieściach.
Jak odnotowują portugalskie media w zdominowanej przez katolików Portugalii, przybywa nie tylko wyznawców islamu, głównie imigrantów zarobkowych z Azji Środkowej, jak też muzułmańskich domów modlitewnych. Część z planowanych meczetów jest, jak odnotowują media, blokowane przez władze samorządowe w związku z brakiem odpowiednich decyzji urzędowych. Zaznaczono, że w niektórych gminach, jak np. w Samora Correia, w środkowej Portugalii, nasilają się protesty lokalnej społeczności, zdominowanej przez katolików, przeciwko budowie meczetu. Jedną z kontestowanych przez okoliczną ludność kwestii jest lokalizacja meczetu, który miałby stanąć naprzeciwko jednostki straży pożarnej, co zdaniem krytyków tej budowli, zagrozi bezpieczeństwu mieszkańców portugalskiej gminy.
Choć to jeden z głównych symboli konklawe, to jego tradycja sięga jedynie nieco ponad 100 lat. Biały dym z komina zamontowanego na Kaplicy Sykstyńskiej obwieszcza światu wybór papieża. Fumata bianca weszła też na stałe do języka włoskiego jako synonim rozwiązania jakiejś sprawy, zakończenia oczekiwania.
Po raz pierwszy biały dym zwiastował wybór papieża 3 września 1914 roku, gdy wybrano kardynała Giacomo della Chiesa, który przybrał imię Benedykta XV. Wcześniej wybór papieża oznaczał… brak dymu, bowiem karty ze skutecznego głosowania archiwizowano. Dłuższa jest historia czarnego dymu. We wcześniejszych wiekach, niezależnie od tego czy konklawe odbywało się w Watykanie, czy na rzymskim Kwirynale (gdy istniało Państwo Kościelne) czerń z komina była znakiem, że wakat na Stolicy Apostolskiej trwał.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.