Reklama

Kościół

W włoskim Parlamencie o proroczej Encyklice „Evangelium Vitae”

30 lat temu - Encyklika Jana Pawła II o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego

25 marca 1995, w uroczystość Zwiastowania Pańskiego, w siedemnastym roku pontyfikatu Jan Paweł II opublikował encyklikę „Evangelium vitae”. Dokładnie trzydzieści lat później, również 25 marca, w siedzibie włoskiego parlamentu, w Palazzo Montecitorio odbyło się spotkanie, którego celem była refleksja nad aktualnością dokumentu i potrzebą ponownej mobilizacji sumień w obronie życia.

2025-04-07 10:33

[ TEMATY ]

parlament

Encyklika

Włochy

Evangelium vitae

Włodzimierz Rędzioch

Massimo Gandolfini

Massimo Gandolfini

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W wydarzeniu zorganizowanym przez stowarzyszenie Family Day – Difendiamo i nostri figli (Brońmy nasze dzieci), wzięło udział pięciu prelegentów: kard. Angelo Bagnasco, emerytowany arcybiskup Genui i były przewodniczący Konferencji Episkopatu Włoch, Marco Invernizzi, historyk i filozof, regent stowarzyszenia świeckich katolików „Alleanza Cattolica”, Marina Casini, przewodnicząca włoskiego Ruchu na rzecz Życia, sędzia Domenico Airoma oraz Maurizio Sacconi, były minister pracy i polityki socjalnej.

Spotkanie moderował dr Massimo Gandolfini, neurochirurg, a zarazem przewodniczący stowarzyszenia Family Day (Dnia Rodziny), który rozpoczynając spotkanie podkreślił, że Encyklika jest „najwyższym aktem celebracji świętości życia”. Przypomniał również symboliczne znaczenie daty wybranej przez Jana Pawła II na publikację encykliki, 25 marca, uroczystości Zwiastowania Pańskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przewodniczący parlamentu włoskiego, Lorenzo Fontana, w przesłaniu na wydarzenie podkreślił aktualność „Evangelium vitae”: „Zawarta w niej nauka nie należy wyłącznie do wierzących, lecz znajduje ona solidne podstawy w naszej Konstytucji. Dlatego jest to bardzo aktualne w czasach, w których toczy się publiczna debata na temat wartości założycielskich państw”.

Reklama

Marina Casini, przewodnicząca Ruchu na rzecz Życia, przypomniała przyjaźń swojego ojca Carla Casiniego z Janem Pawłem II. Prawnik Carlo Casini to jedna z najwybitniejszych postać ruchu obrony życia zarówno we Włoszech jak i na świecie. Przez prawie 30 lat jako poseł do Parlamentu Europejskiego bronił życia – między innymi to on był inicjatorem europejskiej inicjatywy obywatelskiej One of us (Jeden z nas).

Włodzimierz Rędzioch

Marina Casini

Marina Casini

Casini stwierdziła, że „Evangelium vitae” „jest Carta Magna (Wielką Kartą) obrońców życia”. Następnie podkreśliła cztery fundamentalne aspekty dokumentu: jego wartość społeczną i prorocką, konieczność mobilizacji sumień w oparciu o edukację i dialog, rolę kobiet w obronie życia oraz duchowość.

„Wiele wyroków osłabiło walkę o życie, fałszując naukę społeczną Kościoła” – zauważył sędzia Domenico Airoma, analizując kontekst prawny, który sprzyjał rozprzestrzenianiu się aborcji, pomimo naukowych dowodów wskazujących na istnienie życia od poczęcia. Następnie wskazał drogę, którą należy podążać: „Nie powinniśmy zaczynać od rozwiązań kompromisowych, ale zawsze dążyć do możliwie największego dobra. Z tego powodu musimy na nowo odnaleźć związek między prawem a prawdą”.

Podziel się cytatem

Włodzimierz Rędzioch

Domenico Airoma

Domenico Airoma

Maurizio Sacconi, były minister pracy i polityki społecznej, wspominał natomiast swoją walkę o uratowanie Eluany Englaro, którą chciano poddać eutanazji, podkreślając, że Encyklika Jana Pawła II wzywa wszystkich do poszanowania przykazania: Nie zabijaj. „Praca nad modernizacją regionalnych placówek służby zdrowia, wzmocnienie opieki paliatywnej i całodobowej pomocy dla osób z ciężkimi niepełnosprawnościami, inwestowanie zasobów ludzkich i ekonomicznych w usługi lokalne” to według dawnego ministra konkretna odpowiedź na próby wprowadzania eutanazji.

Reklama

„Zachód zmaga się z głęboką rewolucją antropologiczną, która rozpoczęła się w latach 60. ubiegłego wieku i która wpłynęła na rodzinę i życie, podważając dwa podstawowe filary dobra wspólnego” – wyjaśnił Marco Invernizzi. Według historyka encyklika „Evangelium vitae” stanowi „autentyczne wyzwanie rzucone ‘kulturze śmierci’, przenikającej społeczeństwo państw zachodnich, która usiłuje stać się nowym ‘zdrowym rozsądkiem’ opartym na ‘nowych prawach’. Działanie Papieża jest przede wszystkim działaniem kulturowym - chodzi w nim o potwierdzenie istnienia czegoś, co jest niedostępne dla wolności i woli człowieka”. Ivernizzi podkreślił, że publikacja Encykliki była operacją kulturową mającą na celu przezwyciężenie rozłamu między doktryną a życiem, potępionego już przez Pawła VI.

Włodzimierz Rędzioch

kard. Angelo Bagnasco

kard. Angelo Bagnasco

Na zakończenie spotkania przemawiał kard. Bagnasco. „Zło nie jest niezwyciężone, jeśli dobro jest odważne. Dlatego pozbądźmy się strachu, zniechęcenia i braku nadziei” - powiedział purpurat. Następnie tłumacząc obecną potrzebę wcielania w życie słów Encykliki, podkreślił, że ​​„musimy dokonać wielkiego wysiłku etycznego i promować wielką mobilizację sumień, ponieważ Zachód chyli się ku upadkowi, a my nie możemy stać z boku i temu się przyglądać. Kiedy tracimy wiarę, tracimy także rozsądek”.

Spotkanie zakończyło się modlitwą, którą kończy się Encyklika:

O Maryjo,
jutrzenko nowego świata,
Matko żyjących,
Tobie zawierzamy sprawę życia:
spójrz, o Matko, na niezliczone rzesze
dzieci, którym nie pozwala się przyjść na świat,
ubogich, którzy zmagają się z trudnościami życia,
mężczyzn i kobiet — ofiary nieludzkiej przemocy,
starców i chorych zabitych przez obojętność
albo fałszywą litość.
Spraw, aby wszyscy wierzący w Twojego Syna
potrafili otwarcie i z miłością głosić
ludziom naszej epoki
Ewangelię życia.

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Parlament Europejski wspiera rodziny jednopłciowe

[ TEMATY ]

parlament

Guillaume Paumier / Foter.com / CC BY

Parlament Europejski przyjął znaczną większością głosów raport nt. równości płci. Biorąc pod uwagę „ewolucję definicji rodziny”, po raz pierwszy otwarcie mówi o „rodzinach jednopłciowych”.

Zdaniem prawników z Ordo Iuris, ten tzw. raport Noichl wykracza znacznie poza rozwiązania przewidziane przez prawo pierwotne UE, łamiąc m.in. zasadę pomocniczości. Wywiera on nacisk na kraje członkowskie, by te dostosowały swoje systemy prawne pod dyktando ideologicznych postulatów środowisk lewicowych. Postulowane rozwiązania, szczególnie jaskrawo naruszają polski prządek konstytucyjny.
CZYTAJ DALEJ

Zakrwawiony mężczyzna wtargnął na ambonę w Gliwicach. Skandal po Mszy św. za ofiary katastrofy smoleńskiej

2025-04-12 10:30

[ TEMATY ]

Gliwice

pixabay.com

Do skandalicznego incydentu doszło w czwartek wieczorem w kościele św. Barbary w Gliwicach. Po zakończeniu Mszy św. w intencji ofiar katastrofy smoleńskiej na ambonę wtargnął młody mężczyzna z zakrwawionymi dłońmi. Zaczął krzyczeć niezrozumiałe i obraźliwe słowa, pobrudził ołtarz oraz szaty liturgiczne. Został wyprowadzony z kościoła przez księdza i wiernych, w tym członków Klubu Gazety Polskiej.

— Trwał śpiew kończący Mszę św. Zszedłem do zakrystii, gdy nagle usłyszałem, że ktoś mówi do mikrofonu. Wróciłem i zobaczyłem obcego mężczyznę na ambonie. Miał zakrwawione ręce i ubrudził nimi obrus oraz szaty. Natychmiast podjąłem próbę wyprowadzenia go – relacjonuje ks. ppłk Mariusz Antczak, proboszcz parafii św. Barbary, w rozmowie z Dziennikiem Zachodnim.
CZYTAJ DALEJ

Rocznica chrztu Mieszka I. Co wiemy o tym wydarzeniu sprzed 1059 lat?

2025-04-14 09:36

[ TEMATY ]

Chrzest Polski

Mieszko I

1059. rocznica

wikipedia.org

Mieszko II

Mieszko II

Chrzest Polski, a właściwie chrzest przyjęty przez Mieszka I, był bez wątpienia aktem wiekopomnym. Wprawdzie z wydarzeniem tym wiąże się wiele niewiadomych: data, miejsce, szafarz, jak i imię chrzestne księcia, to jednak decyzja władcy Polan o przyjęciu chrześcijaństwa zaważyła na całych dziejach państwa, które przyszło mu współtworzyć.

Analizując poszczególne elementy wydarzenia na pierwszy plan wysuwa się ustalenie daty przyjęcia przez Mieszka chrztu. Niestety, nie dysponujemy żadnymi zapiskami z okresu panowania pierwszego historycznego władcy Polski. Faktu przyjęcia przez niego chrztu nie odnotował nawet w swoim dziele skrupulatny saski kronikarz Widukind. Jako pierwszy uczynił to dopiero pół wieku później biskup merseburski Thietmar. Dziejopis ten jednak notorycznie mylił termin owego wydarzenia, raz mówiąc o nim pod rokiem 966, w innym zaś miejscu wspominając rok 968 i utworzenie biskupstwa w Poznaniu. Nie były zgodne w tej dziedzinie i późniejsze roczniki pochodzące z połowy XI w., które podając lakoniczną informację: Mesco dux Poloniae baptizatur, umieszczały ją zarówno pod datą 966, jak i alternatywnymi jej odpowiednikami: 965 i 967. Żmudna praca historyków, jak i mocno zakorzeniona w narodzie polskim tradycja pozwoliły na określenie terminu chrztu na rok 966. Odniesienie się natomiast do praktyki chrzcielnej Kościoła umożliwiło wskazanie hipotetycznej daty dziennej. Tą najprawdopodobniej była Wielka Sobota, która wtenczas przypadła w dniu 14 IV. Powyższe ustalenia sprawiły, że dziś powszechnie, i na ogół zgodnie, uznaje się datę 14 IV 966 r. jako moment przyjęcia przez Mieszka I i jego najbliższych współpracowników chrztu świętego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję