Reklama

Kościół

Abp Jędraszewski w Niedzielę Palmową: krzyż jest znakiem zwycięstwa miłości nad złem

Krzyż dla jednych ma być poniżeniem człowieka i człowieczeństwa, a dla tych, którzy uwierzyli w jego moc, jest znakiem zwycięstwa miłości nad złem, grzechem, nieprawością - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy św. w Niedzielę Palmową sprawowanej w katedrze na Wawelu.

2025-04-13 14:28

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Niedziela Palmowa

archidiecezja krakowska

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obrzędy Niedzieli Męki Pańskiej na wawelskim wzgórzu rozpoczęło poświęcenie palm na dziedzińcu przed świątynią. Następnie procesja udała się do katedry, przed której drzwiami miał miejsce tradycyjny ryt wejścia. Po trzykrotnym uderzeniu pastorałem w drzwi świątyni zostały one otworzone. Ten uroczysty obrzęd ma głęboką symbolikę i uświadamia, że do świątyni wkracza sam Chrystus - Król Chwały, kołaczący do drzwi.

Komentując w homilii opis Męki Pańskiej zapisany przez św. Łukasza, abp Marek Jędraszewski zaznaczył, że krzyż, na którym powieszono Jezusa, był zarówno znakiem szyderstwa z Niego, jak i „przejmującym znakiem zwycięstwa”. - Zwycięstwa miłości nad złem. Zwycięstwa miłosierdzia nad szyderstwem i próbą poniżenia za wszelką cenę - mówił metropolita krakowski. - W tym krzyżu ogniskuje się z jednej strony cała złość i cała podłość ludzka, a z drugiej strony ogrom miłości Boga do człowieka - dodał, podkreślając, że krzyż jest „bramą do nieba dla tych wszystkich, którzy w niego uwierzyli”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Arcybiskup przypomniał, że krzyż jest jednym z głównych przesłań przeżywanego w Kościele Roku Jubileuszowego, bo, zgodnie z życzeniem Ojca Świętego Franciszka, otwierając Rok Święty, do każdej katedry na świecie wniesiono krzyż. - Wnieśliśmy kilka miesięcy temu do katedry na Wawelu krzyż będący repliką dramatycznych wydarzeń, jakie miały miejsce 65 lat temu w Nowej Hucie, gdzie ludzie bronili krzyża i to za cenę prześladowań, wielkich cierpień i poniżenia - zauważył metropolita, przywołując wspomnienia świadków tamtych wydarzeń, którzy z jednej strony doświadczali poniżania, a z drugiej krzyż i jego obrona dawały im siłę, by zachować swoją chrześcijańską godność. - Krzyż, który dla jednych ma być poniżeniem człowieka i człowieczeństwa. Krzyż dla tych, którzy uwierzyli w jego moc - znakiem zwycięstwa miłości nad złem, grzechem, nieprawością - mówił.

Zacytował fragment bulli "Spes non confundit" papieża Franciszka, otwierającej Rok Święty, w której Ojciec Święty pisze m.in. o tym, że w krzyżu wierzący odkrywają konieczną dla siły ducha cierpliwość w znoszeniu i pokonywaniu prześladowań. „Odkrycie cierpliwości na nowo jest bardzo dobre dla nas samych i dla innych. Św. Paweł często odwołuje się do cierpliwości, aby podkreślić znaczenie wytrwałości i zaufania do tego, co Bóg nam obiecał, ale przede wszystkim świadczy o tym, że Bóg jest cierpliwy wobec nas” - napisał papież Franciszek.

Drugi zacytowany z bulli fragment dotyczył nadziei: „Nadzieja rodzi się w istocie z miłości i opiera się na miłości, która wypływa z Serca Jezusa przebitego na krzyżu. (…) nie zwodzi ani nie rozczarowuje, ponieważ opiera się na pewności, że nic i nikt nigdy nie będzie w stanie oddzielić nas od Bożej miłości. (…) Dlatego nadzieja ta nie ustępuje w obliczu trudności: opiera się na wierze i karmi się miłością, a tym samym pozwala iść naprzód w życiu. Św. Augustyn pisze na ten temat: »Nie można żyć w jakimkolwiek stanie bez tych trzech uczuć duszy: wierzenia, ufania i kochania«”.

Na koniec arcybiskup życzył, aby Wielki Tydzień i Triduum Paschalne, mimo codziennego zabiegania, były dniami, w których wierni będą dążyć - myślą i sercem - do „krzyża Pana naszego Jezusa Chrystusa, na którym jedynie zawisło zbawienie świata, a więc na którym jedynie zawisła nasza nadzieja”. - Módlmy się zatem dla siebie samych, dla swoich najbliższych, dla wszystkich, abyśmy te święte dni, które dzisiaj zaczynamy przeżywali z tymi uczuciami duszy, o których pisał św. Augustyn: z wiarą, z ufaniem, z kochaniem. Z wiarą w Chrystusa, w bezgranicznym w Nim pokładanym zaufaniu, w naszej pokornej miłości do Tego, który nas pierwszy umiłował - zakończył.

Ocena: +8 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg, honor, Ojczyzna

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

II wojna światowa

Joanna Adamik/Archidiecezja Krakowska

W 79. rocznicę wybuchu II wojny światowej w Katedrze na Wawelu metropolita krakowski Marek Jędraszewski przewodniczył Mszy św. i modlił się za naszą Ojczyznę.

II wojnę światową rozpoczęły naloty na bezbronne miasto Wieluń o godzinie 4.40. Najeźdźcy, za pomocą terroru, chcieli osiągnąć efekt podobny do hiszpańskiej Guerniki, wzbudzając lęk i strach ludności cywilnej. Zbombardowano domy, synagogę, kościół i szpital. Zginęło około 1000 osób.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: w miłości nie ma handlu; nie chodzi w niej o utarg, ale o wielkoduszność

2025-04-17 21:37

[ TEMATY ]

Warszawa

Wielki Czwartek

Msza Wieczerzy Pańskiej

Abp Adrian Galbas

BP Episkopatu

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Sprawiedliwość nie może być ostatnim zawołaniem chrześcijan. Od niej ważniejsza jest miłość do ostatniego tchnienia – powiedział abp Adrian Galbas podczas liturgii Wieczerzy Pańskiej w archikatedrze warszawskiej. Podkreślił, że w miłości nie ma handlu, ale chodzi o wielkoduszność.

W Wielki Czwartek metropolita warszawski abp Adrian Galbas przewodniczył wieczorem mszy Wieczerzy Pańskiej w archikatedrze św. Jana Chrzciciela.
CZYTAJ DALEJ

Jerozolima: setki chrześcijan na Drodze Krzyżowej w Wielki Piątek

2025-04-18 14:12

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Jerozolima

Wielki Piątek

Adobe Stock

Setki chrześcijan różnych wyznań zgromadziło się w Wielki Piątek na tradycyjnej procesji Drogi Krzyżowej na Starym Mieście w Jerozolimie. Przy letniej pogodzie pielgrzymi przeszli wzdłuż Via Dolorosa, aby modlić się przy 14. stacjach męki Jezusa, od wyroku do ukrzyżowania i grobu. Z powodu wojny wśród uczestników było znacznie mniej zagranicznych grup pielgrzymkowych niż w poprzednich latach.

Od wczesnych godzin porannych wierni różnych Kościołów, często niosący misternie zdobione krzyże, szli ulicami jerozolimskiego Starego Miasta. Procesje Drogi Krzyżowej rozpoczęli licznie zgromadzeni etiopscy chrześcijanie, a następnie wierni grecko-prawosławni, którzy wyruszyli z dużym opóźnieniem. Następnie katolicy obrządku łacińskiego dołączyli do franciszkanów. Za nimi podążali arabskojęzyczni katolicy jerozolimscy. Izraelska policja zabezpieczyła trasę, która zakończyła się przy Bazylice Grobu Pańskiego.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję