Reklama

Niedziela Świdnicka

Nie rodzimy się chrześcijanami

Niedziela świdnicka 15/2014

[ TEMATY ]

szkoła

Ks. Sławomir Marek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. SŁAWOMIR MAREK: - Naliczyłem w Świdnicy 7 gimnazjów, po co następne?

ANNA KOŚNY: - Nasza propozycja ma poszerzyć ofertę kształcenia dla gimnazjalistów w mieście. Szczególnie zwróciłabym uwagę na to, co ma stanowić o specyfice tej szkoły. Chcemy, aby była to szkoła mała, zorientowana na ucznia. Szkoła o mocnych podstawach, oparta na trwałych, sprawdzonych wartościach (stąd gimnazjum katolickie), współpracująca z bardzo dobrym świdnickim liceum.

- Skoro szkół nigdy za dużo, to po co akurat katolickie? Przecież w innych szkołach 80% to ochrzczone dzieci… Nie boją się Państwo, że metkowanie „katolickie” tylko przysporzy wam kłopotów. Przecież to dzisiaj niemodne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Nie boimy się określenia „katolickie”, bo mamy nadzieję, że to właśnie będzie naszą siłą. W dzisiejszym świecie, w którym w każdej dziedzinie życia zaczyna brakować punktów odniesienia i przestaje się już poszukiwać prawdy, a nawet kwestionuje się jej istnienie, chcemy dać jasny sygnał rodzicom i uczniom, na jakich podstawach będziemy się starali tworzyć szkołę. Kościół katolicki, w którym dokonała się swoista synteza myśli grecko-rzymskiej i judeo-chrześcijańskiej, jest dobrym źródłem do czerpania sił i inspiracji dla wychowywania młodego pokolenia Polaków, Europejczyków. Na tym jednak nie chcielibyśmy poprzestawać, nasza propozycja obejmuje nie tylko formację intelektualną, ale również duchową. Jej konkretnym przejawem ma być comiesięczna Msza św. i codzienna modlitwa na rozpoczęcie zajęć. Zgodnie ze słowami Tertuliana, które lubił powtarzać ks. Franciszek Blachnicki, „Fiunt, non nascuntur christani”- stajemy się, a nie rodzimy się chrześcijanami. Sam chrzest nie załatwia wszystkiego, chodzi o to, żeby człowiek również w dziedzinie duchowej dojrzewał. Tak, jak są pewne środki za pomocą, których dojrzewamy fizycznie, intelektualnie, psychicznie, tak samo w życiu wiary. Jeśli ktoś chce wzrastać w wierze, powinien poddać swoje życie działaniu Słowa Bożego, liturgii sakramentów oraz żyć we wspólnocie chrześcijańskiej. Podstawowym środowiskiem życia (również religijnego) jest oczywiście rodzina, a szkoła ma tylko wzmocnić oddziaływanie rodziców oraz dać młodzieży oparcie w grupie rówieśniczej. Na koniec jeszcze może odniosę się do słowa „niemodne”. Myślę, że to, co modne, jest z natury nietrwałe. Istotą mody (choć nie jestem w tej dziedzinie specjalistką) jest to, że ona się zmienia. My proponujemy raczej to, co trwałe i sprawdzone.

- Dlaczego akurat ten poziom nauczania? Czy nie lepiej formować małe dzieci albo dyskutować z dorosłymi licealistami?

- My postanowiliśmy zacząć od środka. Na dzieci w szkole podstawowej większy wpływ mają rodzice, w gimnazjum wzrasta znaczenie rówieśników, jest to wiek odkrywania swojej niezależności i odrębności. Rodzice oczekują często wsparcia od różnych instytucji, żeby pomogły im w wychowaniu dzieci. Byłabym dumna, gdyby nasza szkoła zyskała takie zaufanie rodziców. Pan Tomasz Terlikowski, który gościł ostatnio w okolicznych gimnazjach, miał powiedzieć, że wiek gimnazjalny to ostatni moment, żeby spotkać się z nastolatkami, zanim nie rozłoży ich współczesna „kultura”.

Reklama

- Skąd pomysł na połączenie gimnazjum i liceum?

- W wielu miejscach powstały zespoły szkół, złożone z gimnazjum i liceum, są to bowiem poziomy edukacji następujące po sobie. W naszym przypadku trudno mówić jednak o połączeniu, a raczej o współpracy. Jeśli nasza placówka ruszy, będziemy wynajmowali pomieszczenia w II LO, mając jednak zupełnie odrębną organizację. Ponieważ nasz zamysł jest taki, żeby dydaktykę prowadzić na wysokim poziomie, jest wielce prawdopodobne, że nasi absolwenci będą szukać miejsc w najlepszych szkołach ponadgimnazjalnych. Stąd duża radość ze współpracy akurat z II LO, ze szkołą, która w środowisku jest przecież jednoznacznie odbierana jako bardzo dobre liceum.

- Jakie macie doświadczenie dydaktyczne?

- Moje zainteresowania zawodowe zawsze w jakiś sposób dotyczyły szkoły. Ale również zaangażowanie społeczne (prace w różnych stowarzyszeniach) wiąże się najczęściej z szeroko rozumianą problematyką dzieci i młodzieży. Jestem nauczycielem od 20 lat. Mam doświadczenie pracy w liceum, w gimnazjum, stale pracuję ze studentami. Pozostali nauczyciele różnie. Są tacy, którzy z pewnością będą mogli dzielić się swoim długoletnim doświadczeniem z innymi, ale mamy też młodych nauczycieli, żeby wnieśli nowy zapał i świeże spojrzenie na szkolną rzeczywistość.

- Podstawą dobrej szkoły, prócz dobrych zasad, jest dobra kadra wychowawczo-dydaktyczna, kto będzie u Was uczył?

- To jest z pewnością jedna z ważniejszych rzeczy. Nie będę podawała nazwisk. Nauczyciele, z którymi prowadziliśmy rozmowy, są dobrze przygotowani merytorycznie do nauki swojego przedmiotu, ale też wszyscy mają świadomość, że będą pracowali w gimnazjum. Ponieważ jest to tzw. trzeci etap kształcenia, każdy nauczyciel musi wiedzieć, w jaką wiedzę uczeń jest już wyposażony, ale musi też wiedzieć, do jakiego celu prowadzi młodzież (i nie chodzi oczywiście, żeby ten cel był zawężony tylko do egzaminu gimnazjalnego). Zależy nam bardzo na tym, żeby nauczyciele prowadzili do odkrycia radości z uczenia się, rozbudzenia ciekawości poznawczej, pomogli odkryć indywidualne predyspozycje ucznia. Nauczyciele będą różni - jedni z dużym stażem pracy, inni bardzo młodzi; są tacy, którzy pracują już w gimnazjum, ale są tacy, którzy łączą pracę w szkole podstawowej i liceum, są też oczywiście nauczyciele, którzy związani są z II LO w Świdnicy. Mówiąc o edukacji, trzeba jednak pamiętać zawsze, że efekty pracy to jest wspólna praca nauczyciela i ucznia. Więc naszą największą troską będzie zbudowanie życzliwej przestrzeni do pracy tak, aby rozwijał się uczeń i nauczyciel.

- Jedną z różnic, jaka natychmiast rzuca się w oczy jest czesne. Czy to nie jest propozycja tylko dla bogatych?

- Ponieważ nie jesteśmy szkołą publiczną, otrzymujemy mniejsze dofinansowanie w przeliczeniu na ucznia niż szkoła publiczna. Trzeba też wziąć pod uwagę, że będzie to szkoła mała, która docelowo ma liczyć ok. 100-120 uczniów w klasach po ok. 20 uczniów. Biorąc pod uwagę, że wiele dużych szkół (500-700 uczniów), z klasami liczącymi ok. 30 osób ma problemy finansowe, łatwiej jest zrozumieć konieczność czesnego. Można na jego wysokość spojrzeć dwojako. Z punktu widzenia osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie tej szkoły - czesne jest bardzo małe, z punktu widzenia wielu rodziców, którzy znają najlepiej swój rodzinny budżet to bardzo dużo. Staraliśmy się ustalić czesne na najniższym z możliwych dla nas poziomów, właśnie po to, aby nie była to szkoła tylko dla bogatych. Dla porównania 300 zł (bo tyle wynosić będzie czesne) wielu rodziców często płaci w przedszkolach. Mamy nadzieję, że funkcjonowanie szkoły i prowadzącej jej Fundacji Fides et Educatio, będzie dla wielu osób dobrej woli okazją do dobroczynności, do wsparcia finansowego naszego dzieła. W takim duchu chcemy też wychowywać naszych uczniów. Jeśli doświadczą, że my dzielimy się z innymi nie tylko tym, co nam zbywa, to będzie im łatwiej przyjąć prawdę, że człowiek w pełni realizuje się wtedy, gdy żyje dla drugich.

- Interesuje mnie, czy to pomysł autorski, czy będziecie czerpać z wzorców, jakie Was zafascynowały?

- Z jednej strony można powiedzieć, że pomysł autorski, bardzo nam zależy, żeby ta szkoła wyrastała z naszego (lokalnego) środowiska i jemu też służyła. Z drugiej strony, byłoby rzeczą nierozsądną nie korzystać z doświadczenia innych. Z pewnością łatwiej jest zgromadzeniom zakonnym czy stowarzyszeniom ogólnopolskim zakładać szkoły, bo wtedy każda szkoła ma punkt odniesienia, wsparcie. Fundacja, której zadaniem jest powołanie i prowadzenie tej szkoły, zaczyna dopiero swoją działalność. Ale nie znaczy to, że jesteśmy pozostawieni sami sobie. Nawiązaliśmy już rok temu kontakt z Radą Szkół Katolickich, która wspiera rozwój szkół na terenie całego kraju, udziela rad, pomocy prawnej, koordynuje działalność szkół i wspiera formację nauczycieli. Wśród różnorodności placówek katolickich można dostrzec jednak to, co je łączy. Przekonanie, że istnieje Prawda, którą jesteśmy, jako istoty rozumne, zobowiązani odkrywać, a wiara daje nam dodatkowe narzędzie do jej poznania. Każda szkoła ma swoją specyfikę. My chcielibyśmy wykorzystać doświadczenie pedagogiczne patrona ks. Franciszka Blachnickiego, jego sprawdzone metody pracy z młodzieżą. Przyglądaliśmy się, oczywiście, różnym szkołom i pewnie z niektórymi nawiążemy ścisłą współpracę. Mamy z czego czerpać. Chcemy wykorzystać też bogactwo naszego świdnickiego Kościoła. Jestem pewna, że wiele osób świeckich i księży włączy się w życie szkoły. Zależy to również od tego, co wniosą sami uczniowie i ich rodzice. Zakładam, że będziemy tworzyć żywą wspólnotę, a każdy jej członek będzie jej podmiotem.

2014-04-11 14:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szkoła domowa

Jeszcze przed 5 laty z edukacji domowej korzystało w Polsce ok. 50 dzieci.
Dziś jest ich blisko 2 tys. I zapotrzebowanie na tę formę nauczania lawinowo rośnie.
Rodzice zabierają dzieci ze szkół publicznych, widząc tam coraz bardziej rosnącą agresję.
A przede wszystkim… ideologizację szkoły

Edukacja domowa ma najstarszą tradycję w systemie edukacji. Obowiązek zaś nauczania szkolnego istnieje krótko. Wprowadzono go w Europie zaledwie w połowie XIX wieku. Dotyczyło to mieszczaństwa i szlachty, a także księży i zakonników. Choć nauczanie zbiorowe, najczęściej zresztą prowadzone przez Kościół, istniało zarówno w starożytności, jak i świecie współczesnym, to jednak najpowszechniejsze było uczenie dzieci w domu. W Polsce „szkoły domowe” rozwinęły się w XIX wieku, kiedy to zaborca zabraniał nauczania polskiego języka, historii i kultury.
Współcześnie powrót do edukacji domowej następuje również w wielu krajach Europy. Najpopularniejszy zaś jest w Stanach Zjednoczonych. W Polsce, według informacji uzyskanych w biurze prasowym Ministerstwa Edukacji, w roku 2012 „(…) z nauczania domowego korzystało 207 uczniów szkół podstawowych i 182 uczniów gimnazjów. Dane liczbowe dotyczące roku szkolnego 2013/2014 są obecnie weryfikowane”. Według danych GUS natomiast, liczba dzieci uczących się w domach jest… pięciokrotnie wyższa.
Dziecko uczące się w domu musi być, według ustawy, „przypisane” do szkoły publicznej bądź prywatnej, gdzie zdaje egzaminy. Raz lub dwa razy do roku. Za dzieckiem do szkoły idą „ustawowe” pieniądze, mimo iż edukowane jest przez rodziców w domu. Ustawa z 1991 r. o systemie oświaty dopuszcza możliwość nauczania dzieci w domu. Jednakże, co jest powszechnie krytykowane przez rodziców, konieczna jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przy czym nie jest precyzyjnie określone, kogo ma ona dotyczyć: dziecka czy rodziców. Jest więc dowolnie interpretowana przez psychologów. wprawdzie formalnie ich opinie nie są decydujące w wyrażeniu zgody na edukację domową, lecz w praktyce to właśnie one przesądzają o tym, czy rodzice otrzymają zgodę od dyrektora szkoły na edukację domową, czy nie. Dyrektorzy szkół publicznych bowiem niemal powszechnie uważają, że nauczanie przez rodziców ma negatywny wpływ na socjalizację dziecka. Co, zdaniem naukowców, a także rodziców, nie ma żadnego pokrycia w praktyce (Marek Budajczak, Brian D. Ray, Paweł M. Zakrzewski). Opinii dyrektorów zaprzeczają też badania prowadzone na zlecenie MEN zarówno w szkołach podstawowych, jak i gimnazjach. Według nich, to właśnie w publicznych gimnazjach w ostatnich latach następuje daleko posunięta desocjalizacja.
Brak „państwowego” zaufania do domowej edukacji przejawia się zresztą na różne sposoby. Do tej pory np. nie ma poradnika wydanego przez MEN dla „szkół domowych”. W ostatnich latach powstało jednak wiele stowarzyszeń edukacyjnych, głównie o proweniencji chrześcijańskiej, które przejęły funkcję informacyjną i kształceniową dla rodziców uczących w domu. Pojawia się też coraz więcej literatury z tego zakresu, głównie amerykańskiej, ale też i krajowej. Od kilku lat odbywają się sesje i seminaria dotyczące tego zagadnienia. Rodzice mogą również wymieniać się swoimi doświadczeniami na rokrocznych spotkaniach poświęconych edukacji domowej.

CZYTAJ DALEJ

Do Maryi po wysłuchanie Jej dobrych rad

2024-05-01 19:10

Wiktor Cyran

We wspomnienie świętego Józefa, rzemieślnika prawie 300 wiernych wyruszyło na pielgrzymi szlak z Sanktuarium NMP Matki Nowej Ewangelizacji i św. Anny do Sanktuarium NMP Matki Dobrej Rady w Sulistrowiczkach.

Tradycja tej pielgrzymki wywodzi się od śp. ks. Orzechowskiego, który w czasach trudnych, komunistycznych zabierał studentów i innych chętnych na Ślężę, aby nie szli na pochody pierwszomajowe – tłumaczy ks. Tomasz Płukarski.

CZYTAJ DALEJ

Nikaragua: co się stało z pamiątkami po Janie Pawle II?

2024-05-02 14:02

[ TEMATY ]

Nikaragua

Episkopat Flickr

Ani władze Managui, ani tamtejszy Kościół katolicki nie informują, co stało się z pamiątkami po św. Janie Pawle II, które znajdowały się w muzeum jego imienia w stolicy Nikaragui, zamienionym w ubiegłym roku na centrum kultury.

Walczący od kilku lat z Kościołem katolickim reżim Daniela Ortegi zamknął Muzeum Jana Pawła II, w którym znajdowały się przedmioty, jakich papież używał podczas swoich dwóch wizyt w Nikaragui, w 1983 i 1996 roku. W otwartej z udziałem Ortegi w 2016 roku placówce można było zobaczyć m.in. książkę z homiliami Jana Pawła II, jego buty, szaty liturgiczne, krzyż pektoralny, ręczniki, których używał oraz medal upamiętniający papieską wizytę. Znajdowała się tam również replika ołtarza, przy którym papież sprawował Eucharystię, oraz replika papamobile, z którego korzystał podczas pobytu w Nikaragui.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję