Reklama

Wiara

Kard. Pizzaballa: Jerozolima ma wymiar duchowy i teologiczny

„Dla uczniów każde miejsce będzie Jerozolimą, będzie miejscem, gdzie podobnie jak ich Mistrz, będą wezwani do oddania życia. I podobnie jak ich Mistrz, doświadczą, że także dla nich Jerozolima będzie bramą, otwartą bramą, przez którą będą mogli powrócić do Ojca” - stwierdza kard. Pierbattista Pizzaballa OFM. Łaciński patriarcha Jerozolimy skomentował fragment Ewangelii (Łk 24,46-53) czytany w obchodzoną w tym roku 1 czerwca uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego.

2025-05-29 13:08

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ewangelia św. Łukasza ponownie interpretuje ziemskie dzieje Jezusa, traktując je jako jedną wielką drogę, która ma określony cel, którym jest Jerozolima. Jest to cel fizyczny, ale przede wszystkim duchowy i teologiczny: Jerozolima jest miejscem, do którego się wstępuje, żeby oddawać cześć Bogu. Natomiast Jezus, po przybyciu do Jerozolimy, złoży Ojcu prawdziwą ofiarę, swoje życie, ofiarowane jako dar miłości dla zbawienia wszystkich. Z powodu grzechu człowieka ofiara ta będzie krwawa i przybierze formę bolesnej śmierci na krzyżu. Droga Jezusa ku Jerozolimie prowadzi Go do tego kroku, którego Jezus jest w pełni świadomy i aby stawić mu czoła, Jego twarz staje się wyrazistsza i podejmuje stanowczą decyzję, że pójdzie aż do końca (Łk 9,51).

niedziela.pl

Reklama

Dzisiejszy fragment (Łk 24,46-53), w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego, mówi nam jednak, że dla Jezusa Jerozolima nie jest celem ostatecznym i definitywnym, lecz raczej bramą, która pozwala mu przejść dalej, powrócić do Ojca, wstąpić do nieba: Jego droga nie kończy się więc w Jerozolimie, ponieważ prawdziwym celem drogi Jezusa jest Ojciec. Od Niego pochodzi i do Niego powraca (por. J 13, 3). Święty Łukasz Ewangelista powiada, że Jezus jest ze swoimi uczniami w Wieczerniku, gdzie wypowiada ostatnie słowa, aby pouczyć uczniów. Ale Wniebowstąpienie nie ma tam miejsca w Jerozolimie. Łukasz precyzuje, że „Jezus wyprowadził ich ku Betanii” (Łk 24,50). Akcent w tym zdaniu nie tyle leży na Betanii, która pozostaje w tle opowieści, ile na fakcie, że Jezus wyprowadza swoich uczniów poza Jerozolimę. Nie ma znaczenia, że cel ich podróży znajduje się bardzo blisko miasta - ważne, że jest poza nim.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dlaczego to podkreślono?

Ponieważ od tego momentu droga Jezusa do Jerozolimy jest kontynuowana przez Jego uczniów. Oni również będą musieli wyruszyć w drogę, zahartować oblicze i obrać drogę, tak jak Jezus i razem z Nim, ku miejscu, gdzie oddadzą swoje życie.

W dzisiejszej Ewangelii Jerozolima pozostaje głównym bohaterem i pojawia się trzykrotnie. Za każdym razem jest to związane z działaniem uczniów. Jerozolima jest miejscem, do którego uczniowie powracają („z wielką radością wrócili do Jeruzalem” - Łk 24,52). Jest to miejsce, w którym uczniowie pozostają („Wy zaś pozostańcie w mieście, aż będziecie przyobleczeni w moc z wysoka” - Łk 24,49). Jest to miejsce, z którego uczniowie muszą wyruszyć („począwszy od Jeruzalem” - Łk 24,47).

Wracają do Jerozolimy, aby zaczerpnąć nowe życie z tajemnicy Paschy. Pozostają w Jerozolimie, aby oczekiwać daru Ojca, Ducha Świętego, który wnosi Paschę w ich życie i pomiędzy nimi. Wyruszają z Jerozolimy, aby nieść wszystkim ten dar, tak jak sami go przyjęli. Zatem droga Jezusa nie jest zakończona. Trwa ona nadal ku Ojcu, ale nawet wtedy nie można jej uznać za zakończoną. Zakończy się ona dopiero wówczas, gdy każdy człowiek będzie w drodze do Ojca, gdzie On nas oczekuje. Aby jednak tak się stało, konieczne jest, aby również Jego uczniowie wyruszyli w drogę.

Reklama

Wszyscy uczniowie będą musieli głosić wszystkim narodom, bez wyjątku, słowem i życiem wielką nowinę o zmartwychwstałym Panu („Tak jest napisane: Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie; w imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom” - Łk 24,46-47), która umożliwi wszystkim powrót do Ojca poprzez nawrócenie i przebaczenie grzechów.

Dla uczniów każde miejsce będzie Jerozolimą, będzie miejscem, gdzie podobnie jak ich Mistrz, będą wezwani do oddania życia. I podobnie jak ich Mistrz, doświadczą, że także dla nich Jerozolima będzie bramą, otwartą bramą, przez którą będą mogli powrócić do Ojca.

+ Pierbattista Pizzaballa

Ocena: +29 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Archidiecezja poznańska: Pierwsze parafie neoprezbiterów

2025-06-01 12:47

[ TEMATY ]

zmiany kapłanów

Archidiecezja poznańska

Archidiecezja Poznańska/Waldemar Wylegalski

31 maja Arcybiskup Zbigniew Zieliński udzielił w katedrze poznańskiej święceń prezbiteratu i wręczył dekrety kierujące na pierwsze parafie.

ks. Franciszek Grobelny z parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Dębnie nad Wartą – mianowany wikariuszem parafii pw. Ducha Świętego w Kościanie – 1.07.2025
CZYTAJ DALEJ

Kiedy należy schować figurę Zmartwychwstałego Chrystusa?

2025-06-01 19:07

[ TEMATY ]

zmartwychwstanie

Wielkanoc

Karol Porwich/Niedziela

Figura Chrystusa Zmartwychwstałego, Paschał oraz krzyż z czerwoną stułą pozostają przy ołtarzu do Uroczystości Zesłania Ducha Świętego włącznie! Nie należy chować wcześniej figury Chrystusa Zmartwychwstałego.

Zgodnie z zaleceniem umieszczonym w Ceremoniale liturgicznej posługi biskupów (CLPB, nr 393) dopiero w Uroczystość Zesłania Ducha Świętego po ostatniej Mszy św. należy usunąć czerwoną stułę z krzyża procesyjnego, a także usunąć z prezbiterium figurę Chrystusa Zmartwychwstałego oraz Paschał. Paschał należy umieścić przy chrzcielnicy. Zapala się go przy każdym sprawowaniu sakramentu chrztu i od niego zapala się świece nowo ochrzczonych.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: Małżeństwo kanonem miłości między mężczyzną a kobietą

2025-06-01 18:26

[ TEMATY ]

małżeństwo

Papież Leon XIV

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

W homilii wygłoszonej podczas Mszy św. z okazji Jubileuszu Rodzin Papież Leon XIV zarysował obraz małżeństwa, które stanowi kanon prawdziwej miłości.

„Dzisiejszy świat potrzebuje przymierza małżeńskiego, aby poznać i przyjąć miłość Boga oraz pokonać, dzięki jego sile jednoczącej i pojednawczej, siły, które rozbijają relacje i społeczeństwa” – mówił Leon XIV. Nawiązał tu do przykładu małżonków w ostatnich czasach wyniesionych na ołtarze: Ludwika i Zelii Martin, rodziców św. Teresy od Dzieciątka Jezus błogosławionych Alojzego i Marii Beltrame Quattrocchich, polskiej rodziny Ulmów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję