Reklama

Kultura

Ołtarz: Dar Miłości Miłosiernej i Pokoju

Niezwykły Ołtarz – „Dar Miłości Miłosiernej i Pokoju”, wykonany przez gdańskiego artystę bursztynnika Mariusza Drapikowskiego, został wystawiony na Jasnej Górze. Częstochowa jest jedną ze stacji wędrówki tego dzieła po Polsce i Europie. Ostatecznie ołtarz ten ma być przekazany do sanktuarium Matki Boskiej Królowej Pokoju w Jamusukro, administracyjnej stolicy Wybrzeża Kości Słoniowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas wystawienia i prezentacji na Jasnej Górze ołtarza dla Jamusukro o. Mariusz Tabulski – definitor generalny Zakonu Paulinów mówił: „My wiemy, że nieustannie powinniśmy modlić się o pokój, ale często brakuje nam impulsów, by to czynić. Wierzę mocno, że ten ołtarz swoim pięknem i wyrazem artystycznym będzie nas do tego zachęcał”. Dodał, że w czasie, kiedy świat niepokoi wiele działań zbrojnych i wojen, jak np. na Ukrainie, w Ziemi Świętej czy w Syrii, modlitwa o pokój powinna być szczególnie intensywna.

Ołtarz „Dar Miłości Miłosiernej i Pokoju” to trzeci (po „Tryptyku Jerozolimskim” i „Gwieździe Kazachstanu”) z planowanych 12 Gwiazd, czyli ołtarzy adoracji Najświętszego Sakramentu, przed którymi ma płynąć modlitwa w intencji pokoju na świecie. Inicjatywa zrodziła się w odpowiedzi na wezwanie Maryi Królowej Pokoju i z potrzeby wypełnienia duchowego testamentu wielkiego orędownika pokoju – św. Jana Pawła II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pierwsze z 12 Gwiazd w Koronie Maryi Królowej Pokoju

Reklama

Formą realizacji tego celu stało się dzieło „12 Gwiazd w Koronie Maryi Królowej Pokoju”. Jest to projekt utworzenia na świecie dwunastu ośrodków wieczystej adoracji Najświętszego Sakramentu w intencji pokoju. Będą one powołane do istnienia w miejscach szczególnie doświadczonych skutkami konfliktów zbrojnych, brakiem porozumienia między narodami i religiami. W tych częściach świata, gdzie ludzie, pragnąc pokoju i pojednania, poszukują ich prawdziwego źródła.

Pierwsze Centrum Modlitwy o Pokój w dziele 12 Gwiazd powstało w kaplicy przy IV stacji Drogi Krzyżowej w Jerozolimie. Od 25 marca 2009 r. trwa tam całodzienna adoracja Najświętszego Sakramentu w ołtarzu zwanym „Tryptyk Jerozolimski”. Kolejna Gwiazda swoje miejsce znalazła w Azji Centralnej, na północy Kazachstanu, w sanktuarium Matki Bożej Królowej Pokoju w Oziornoje, gdzie 2 lipca 2014 r. rozpoczęto adorację Pana Jezusa w ołtarzu „Gwiazda Kazachstanu”.

Każdy z ołtarzy gdańskiego bursztynnika przepełniony jest symboliką zaczerpniętą bezpośrednio z życia Jezusa i z opisów Ewangelii. Ołtarz dla Afryki oparty jest na Całunie Turyńskim. – Jest on rytowany w krysztale i światło się w nim rozszczepia, ukazując postać Chrystusa Zmartwychwstałego tak, jak zostawił swoją obecność na płótnie Całunu – wyjaśnia Drapikowski. Zwraca również uwagę, że w ołtarzu można zobaczyć także postać Matki Bożej: – Centralna część tego obrazu została ukształtowana w taki sposób, że we fragment Całunu przyobleczona jest współczująca Maryja, która swoim gestem mówi: „Mój Syn nie umarł, mój Syn zmartwychwstał, przyjdźcie, oddajcie Mu pokłon” – dodaje.

Ołtarz „Dar Miłości Miłosiernej i Pokoju” na Jasnej Górze obecny będzie do niedzieli 21 września br. Adoracja trwa codziennie w godzinach od 6.30 do 21.00.

Gwiazda – dla Jamusukro

Według Księgi Rekordów Guinnessa, bazylika Matki Bożej Królowej Pokoju w Jamusukro, gdzie ołtarz „Dar Miłości Miłosiernej i Pokoju” ostatecznie trafi, jest największym kościołem na świecie i najwyższą świątynią w Afryce. Jego całkowita powierzchnia wynosi 30 tys. m2. W bazylice jest 7 tys. miejsc siedzących i ok. 11 tys. miejsc stojących. Jej projekt wzorowany był na Bazylice św. Piotra w Rzymie. Kamień węgielny pod budowę świątyni położono 10 sierpnia 1985 r., natomiast jej konsekracji dokonał Jan Paweł II 10 września 1990 r. Od roku 1991 kościołem opiekują się polscy pallotyni.

Mariusz Drapikowski jest znanym gdańskim złotnikiem i bursztynnikiem. Jego prace mają m.in. królowa Belgii, król Hiszpanii, Bill Clinton czy książę Kentu. Znajdziemy je również w polskich i światowych muzeach. Gdański twórca zasłynął jednak przede wszystkim bursztynowo-brylantową sukienką zawierzenia, którą wykonał dla obrazu Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze. W Kaplicy Matki Bożej Królowej Polski stoją także wykute w srebrze figury św. Pawła I Pustelnika i św. Kazimierza Królewicza. Dziełem mistrza Drapikowskiego jest też wykonane ze srebra, złota i hebanu starymi technikami złotniczymi tabernakulum na Jasnej Górze. Wykonał on również cały szereg prac w kościele św. Brygidy w Gdańsku. Ponadto zrealizował – jak zwykle w srebrze, drewnie i bursztynie – kompozycję rzeźbiarską św. Jerzego ze smokiem na zlecenie Zakonu Rycerskiego Szpitalników w Norymberdze.

2014-08-05 15:18

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Miłość ci wszystko wybaczy

Niedziela Ogólnopolska 47/2014, str. 44-45

[ TEMATY ]

sztuka

ludzie

kultura

Ze zbiorów Muzeum Kinematografii w Łodzi

Hanka Ordonówna

Hanka Ordonówna

Hanki Ordonówny nikomu nie trzeba przedstawiać. Przedwojenna pieśniarka kabaretowa i aktorka, prawdziwa gwiazda dwudziestolecia międzywojennego i jedna z najważniejszych postaci warszawskiej socjety ma w swojej biografii wiele wciąż mało znanych kart

Wojenne losy jednej z naszych największych gwiazd dwudziestolecia międzywojennego wymagają uzupełnienia. Wesoły świat polskich przedwojennych kabaretów i niezapomnianych piosenek runął z chwilą wybuchu II wojny światowej. We wrześniu 1939 r. Ordonówna zakłada mundur strzelca podhalańskiego, zabiera ze sobą akompaniatora akordeonistę i razem z Mieczysławem Foggiem i innymi artystami śpiewa dla rannych żołnierzy na Dworcu Gdańskim w Warszawie. Niedługo potem zadenuncjowana jako angielski szpieg zostaje aresztowana przez gestapo i umieszczona na Pawiaku. Po kilku tygodniach, schorowana, zostaje wypuszczona i w lutym 1949 r. wyjeżdża do Kowna. Jej mąż hrabia Michał Tyszkiewicz przyjął obywatelstwo litewskie i dzięki temu razem mogą udać się do Wilna. Tam Hanka koncertuje przez dwa miesiące w Teatrze Polskim na Pohulance i w „Lutni”. Kochana przez wilnian, piosenkami przekazuje aluzje do wojennej Warszawy i nosi żałobę po tym mieście.
CZYTAJ DALEJ

Czy jestem posłuszny Słowu Bożemu?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Paulina Nita/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 21, 1-14.

Piątek,25 kwietnia. Piątek w oktawie Wielkanocy
CZYTAJ DALEJ

Przyszłość Kościoła w świetle konklawe — między świadectwem a nadzieją

2025-04-26 08:08

[ TEMATY ]

konklawe

Samuel Pereira

Przyszłość Kościoła

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Słowa abp. Marka Jędraszewskiego wypowiedziane podczas Mszy św. w intencji śp. Papieża Franciszka nie były jedynie wspomnieniem jego pontyfikatu. Stały się również głębokim i symbolicznym wezwaniem do refleksji nad przyszłością Kościoła katolickiego w czasach, gdy świat oczekuje nowego następcy św. Piotra. W tym napiętym, ale i natchnionym okresie sede vacante, pytanie o to, co dalej, nie może być ignorowane. Bo przyszłość Kościoła — tak samo jak jego przeszłość — kształtuje się na fundamencie świadectwa, wiary i nadziei.

Abp Jędraszewski mówi dziś o św. Piotrze jako o opoce — i to nie bez powodu. Wskazuje na zadanie każdego papieża: być pasterzem, głosić Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego w porę i nie w porę. To słowa, które dziś brzmią wyjątkowo mocno, kiedy Kościół przygotowuje się do kolejnego konklawe. Papież nie jest jedynie administratorem. Jest żywym znakiem wiary Kościoła, jego twarzą w świecie, który coraz częściej odwraca wzrok od sacrum. Każdy nowy pontyfikat jest więc nie tylko kontynuacją historii, ale i nowym rozdziałem, który musi odpowiedzieć na pytania stawiane przez ludzi dzisiejszych czasów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję