Reklama

Niedziela Lubelska

Nadzieja pełna nieśmiertelności

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kim są „sprawiedliwi”, których dusze są w ręku Boga? (Mdr 3, 1). Sprawiedliwy (hebr. „caddìk”, gr. „dìkaios”) to ten, kto zachowuje Boże przykazania, ponieważ jest Jego przyjacielem i pragnie odpowiedzieć na Jego miłość. Miłując Boga, okazuje też dobroć i życzliwość drugiemu człowiekowi; odzwierciedla po prostu w swoich uczynkach miłosierdzie i zbawczą wierność Boga.

Człowiekiem sprawiedliwym był Noe, który pośród powszechnej niegodziwości zachowywał nieskazitelność i „chodził z Bogiem” posłuszny Mu we wszystkim (Rdz 6, 9.22; 7, 1). Abram uwierzył Bogu, to znaczy oparł swoje życie na Jego słowie, i przez to Bóg uznał go za sprawiedliwego (Rdz 15, 6). Tobiasz chodził drogami prawdy i sprawiedliwości przez wszystkie dni życia; był dobry i miłosierny, dawał wiele jałmużny swoim braciom, a także gorliwie zachowywał przepisy Prawa, chociaż całe plemię, do którego należał, popadło w bałwochwalstwo (por. Tb 1, 3-6; 7, 6). Nie tylko dawał chleb głodnym i ubranie nagim, ale też chował swoich rodaków, pomordowanych na wygnaniu, choć groziła za to utrata majątku i śmierć (1, 17-20). Pozostał wierny Bogu nawet wtedy, gdy wskutek nieszczęśliwego, po ludzku absurdalnego wypadku, został dotknięty ślepotą (2, 10-14). Za czasów króla syryjskiego Antiocha Epifanesa wielu Judejczyków musiało zapłacić prześladowaniem i okrutną śmiercią za to, że trwali przy Bogu i szukali tego, co sprawiedliwe (por. 1 Mch 1, 60-63; 2, 29).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Autor księgi Mądrości rozmyślał nad tym wszystkim żyjąc pod koniec I wieku przed Chrystusem w egipskiej Aleksandrii. Ta wielka metropolia była wówczas tyglem religii i filozofii, z których żadna nie mogła dać odpowiedzi na pytanie: Co się dzieje ze sprawiedliwym, który niewinnie cierpi i umiera? Czy jego los po śmierci jest taki sam, jak złoczyńców, którzy go zamordowali?

Reklama

Ostatni z natchnionych mędrców Starego Przymierza odpowiada na to pytanie z całą mocą: choć spotkała ich okrutna i niesprawiedliwa śmierć, to ich życie jest w ręku Boga, który nie może opuścić swoich przyjaciół. Nie dosięgnie ich męka przeznaczona niegodziwym (gr. „basanos” – por. Łk 16, 23), która polega na wiecznym odłączeniu od Boga. Przeciwnie, spełni się ich nadzieja pełna nieśmiertelności. Owa nieśmiertelność nie jest tu rozumiana na sposób grecki, jako trwanie pierwiastka duchowego po odłączeniu od ciała, ale w znaczeniu na wskroś biblijnym: jako życie z Bogiem po śmierci – dar Jego miłości, która jest mocniejsza niż śmierć. Sprawiedliwi po swej śmierci będą trwać w pokoju, a ich cierpienie nabierze sensu jako oczyszczenie, próba wierności i całkowity dar z siebie. Nie ma tu jeszcze mowy o zmartwychwstaniu ciała, bo pełnię objawienia przyniesie nadchodzący Mesjasz, ale wiara Izraela już jest prześwietlona blaskami nieśmiertelności.

W Dzień Zaduszny, gdy rozmyślamy nad śmiercią bliskich i naszą własną, warto zastanowić się, co znaczy dla nas: „Wierni w miłości będą przy Nim trwali”. Przy Nim, który „wrócił z Otchłani” i przygotował nam mieszkanie w domu Ojca (por. Mdr 2, 1; J 14, 2).

2014-10-30 10:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Francja: Wieloletnia batalia sądowa o krzyż na bramie cmentarza przykładem sporów o symbole religijne

[ TEMATY ]

krzyż

cmentarz

Monika Łukaszów

Krzyż pokutny w Nowej Wsi Legnickiej

Krzyż pokutny w Nowej Wsi Legnickiej

Urzędowy laicyzm Francji obfituje w niespodzianki i sprzeczności. Wniebowstąpienie jest w tym kraju dniem świątecznym wolnym od pracy, ale krzyż na bramie cmentarza może być przyczyną wieloletniej sprawy sądowej. To jeden z przykładów sporów o symbole religijne w tym kraju.

W konstytucyjnie laickiej Francji święto Wniebowstąpienia to dzień wolny od pracy, a przez to, że zawsze wypada w czwartek, pozwala na przedłużenie weekendu do czterech dni.

CZYTAJ DALEJ

W Warszawie obradowała Krajowa Rada Duszpasterstwa Powołań

2024-05-29 20:08

[ TEMATY ]

episkopat Polski

episkopat.pl

Utworzenie kursu teologii powołań na Wydziale Teologicznym UKSW, tematyka zbliżających sie kongregacji powołań oraz Spotkanie Młodych Lednica 2000 - znalazły się wśród głównych tematów spotkania Krajowej Rady Duszpasterstwa Powołań, która 29 maja br. obradowała w Warszawie pod przewodnictwem delegata Konferencji Episkopatu Polski ds. Powołań bp. Andrzeja Przybylskiego.

Podczas spotkania podjęto aktualne tematy duszpasterstwa powołań. Jednym z nich było utworzenie kursu teologii powołań na Wydziale Teologicznym UKSW. W najbliższym czasie odbędzie się rekrutacja oraz przedstawienie tematyki wykładowej. W ramach zajęć będą miały miejsce wykłady oraz zajęcia warsztatowe.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Weekendowe spotkanie z folklorem

2024-05-29 18:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Akademicki Zespół Pieśni i Tańca Uniwersytetu Łódzkiego „Kujon” zaprezentował znane tańce ludowe podczas występu w Parku im. Adama Mickiewicza w Łodzi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję