Reklama

Niedziela Legnicka

Aby skutecznie porozumiewać się z uczniem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Skrypty psychologiczne dorosłych według koncepcji E. Berna i ich wpływ na zachowanie dziecka w szkole to jeden z głównych tematów warsztatów pedagogiczno-psychologicznych, które odbyły się 7 października w Jeleniej Górze. Prowadziła je Dorota Rzepczyńska – pedagog specjalny, trener treningu kontroli złości H. M. Kellner „Pod kontrolą”, terapeuta i doradca rodzinny, trener Treningu Zastępowania Agresji TZA A. Goldsteina, edukator dla dorosłych w obszarze komunikacji interpersonalnej.

Celem szkolenia było zdobycie przez katechetów wiedzy na temat wpływu skryptów psychologicznych nauczycieli i uczniów na styl funkcjonowania zespołu klasowego. Bardzo dokładnie omówiła cztery tego typu relacje. Skrypt, który nazywany jest także scenariuszem życiowym, przeważnie funkcjonuje i działa na jednostkę na poziomie podświadomym. Jest to struktura, która wykształca się we wczesnym dzieciństwie na podstawie kontaktów, komunikatów (werbalnych i niewerbalnych) oraz relacji z osobami bliskimi w rodzinie. Dziecko asymiluje te treści, koduje nieświadomie w trwałe przekonania na temat swój i świata. Tworzy to trwałą postawę, która rzutuje na dalsze życie człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prowadząca podkreśliła, że w zawodzie katechety niezbędne jest posiadanie wysokiego poziomu kompetencji w zakresie dwóch podstawowych umiejętności. Pierwsze to umiejętności fachowe, czyli wiedza teoretyczna i merytoryczna, potrzebne, by przekazywać treści programowe. A po drugie, to kompetencje interpersonalne, które bazują na wiedzy psychologicznej, empatii, zdolności nawiązywania i analizowania relacji międzyludzkich. Od poziomu tych właśnie zdolności w dużej mierze zależy funkcjonowanie uczniów i nauczycieli w szkole oraz powodzenie oddziaływań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych.

Reklama

Prelegentka przekazała również podstawową wiedzę na temat przyczyn trudnych zachowań uczniów w różnych sytuacjach, a także próbowała nauczyć, jak interpretować reakcje uczniów i skutecznie reagować wychowawczo. Jednocześnie podkreśliła, iż wielu z nas nieraz nieświadomie może popełniać błędy wychowawcze i wyjaśniła, jak tego unikać. Omówiła także destrukcyjne i konstruktywne strategie przyciągania uwagi stosowane przez uczniów w trakcie zajęć lekcyjnych i pokazała, jakie są sposoby reagowania nauczyciela w klasie. A źródła zachowań uczniów przeszkadzających w lekcji są złożone, specyficzne dla każdego z osobna i zależą od jego indywidualnych doświadczeń. Pomocne w określeniu przyczyn są właśnie wcześniej omówione skrypty.

W zajęciach wzięło udział ponad 30 katechetów. Obecny był również dyrektor Wydziału Katechetycznego – ks. dr Jarosław Kowalczyk.

2014-10-30 10:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sztuka i misje – warsztaty w Świdnicy

Niedziela świdnicka 45/2015, str. 2

[ TEMATY ]

warsztaty

V. Leńska

Uczestnicy warsztatów

Uczestnicy warsztatów

„Sztuka i misje” to myśl przewodnia warsztatów, które zorganizował Referat Misyjny Świdnickiej Kurii Biskupiej. Uczestniczyli w nich katecheci, animatorzy grup misyjnych i wszyscy, którym bliski jest temat misji

Nad przebiegiem spotkania czuwała pracująca w świdnickim referacie siostra Magdalena. Głównym prelegentem był ks. Tadeusz Faryś, misjonarz, który przez 12 lat pełnił posługę duszpasterską w diecezji Man na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Zajmował się tam formacją katechetów, budową kościołów, opieką nad więźniami, chorymi i trędowatymi. Warsztaty rozpoczęły się Mszą św. pod przewodnictwem dyrektora Referatu Misyjnego ks. Jakuba Górskiego. Wspólna modlitwa była wprowadzeniem do dalszej części, podczas której nastąpiło spotkanie z kulturą Afrykanów i próba zrozumienia ich mentalności. Ks. Faryś podczas wykładu mówił o posłaniu misyjnym, którego istotą jest wiara zakorzeniona w Trójcy Świętej. Podkreślił, że głoszenie Chrystusa w Afryce jest nierozłączne ze zrozumieniem tamtejszej sztuki, która wyraża ich przekonania i jest bardzo głęboko związana z życiem i działalnością plemion. Misjonarz wyjaśnił, jaką rolę w poszczególnych grupach etnicznych stanowią maski. Są one kluczowym zjawiskiem religijnym i społecznym. Maska to postać w jej dynamicznym, rytualnym ujęciu. Maska to też instytucja, ponieważ pełni sakralną funkcję. Jej główną rolą jest przezwyciężenie wszelkich sił destrukcyjnych, złych duchów i pozyskanie dobrych – mówił ks. Faryś. Temat okazał się bardzo intrygujący, co owocowało wieloma pytaniami skierowanymi do prelegenta. W programie warsztatów była również prezentacja dzieł sztuki afrykańskiej, które przywiózł ksiądz misjonarz, wykonanie makijażu chrześcijańskich tancerek oraz zajęcia warsztatowe, podczas których uczestnicy z zaangażowaniem i cierpliwością wykonywali różańce oraz bransoletki przyjaźni. Praca manualna przyniosła wszystkim wiele radości i zabawy. Ciekawy temat i miła atmosfera, która towarzyszyła zajęciom, sprawiły, że umówiono się już na następne szkolenia, podczas których będą zgłębiane tajemnice misjonarskiej pracy i życia ludzi w odmiennych kulturowo krajach.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 20.): Odkurzyłeś już?

2024-05-19 19:30

[ TEMATY ]

#PodcastUmajony

materiał prasowy

Po co mi Pismo Święte? Czy da się nim modlić? Czego w kontakcie z Biblią uczy nas Maryja? Zapraszamy na dwudziesty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o maryjnym zachowywaniu i rozważaniu Słowa w sercu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję