W adwentową sobotę 6 grudnia na zakończenie dnia skupienia alumni IV roku Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie przyjęli z rąk bp. Józefa Wróbla posługę akolitatu. Przyjęcie kolejnej posługi na drodze formacji seminaryjnej wiąże się z nowymi zadaniami, o których czytamy m.in. w Ogólnym Wprowadzeniu do Mszału Rzymskiego: „Akolita jest ustanawiany po to, aby usługiwał przy ołtarzu oraz pomagał kapłanowi i diakonowi. Przede wszystkim ma przygotowywać ołtarz i naczynia liturgiczne oraz w razie potrzeby rozdawać wiernym Eucharystię, której jest szafarzem nadzwyczajnym” (nr 98). W tym roku posługę akolitatu przyjęli: Jakub Głowacki, Artur Grzywaczewski, Adrian Komorowski, Przemysław Lemieszek, Damian Matysiak, Karol Mazurek, Maciej Molicki, Kamil Spyt, Jan Tadyniewicz, Dawid Wąsala, Krzysztof Wicha, Mateusz Wójcik oraz Rafał Wójcik.
W słowie wprowadzenia do Liturgii ks. Marek Słomka, rektor seminarium, zaprosił do wspólnej modlitwy za przyczyną św. Jana z Dukli, którego relikwie towarzyszyły seminaryjnej wspólnocie w przeżywanym dniu skupienia. Ksiądz Rektor szczególnej modlitwie polecił braci przyjmujących nową posługę. W homilii bp Józef Wróbel zauważył, że początkowo spokojny czas przygotowań do kapłaństwa mija, począwszy od lektoratu, przez akolitat, coraz bardziej wchodzimy w posługę właściwą Kościołowi posłanemu do człowieka. Zwrócił uwagę na głębokie zakorzenienie posługi w Tradycji Kościoła i jej praktyczne aspekty, które z perspektywy doświadczenia są istotne. – Akolici to ci, którzy w służbie ołtarza stanowią pomoc biskupom, prezbiterom i diakonom – mówił bp Wróbel. – Jednak obok służby ołtarza, zasadą służby akolity jest służba człowiekowi, który jest – jak mówił Jan Paweł II – drogą Kościoła. Waszym zadaniem jest iść przed Panem Jezusem i odpowiednio przygotować Mu miejsce, a pierwszą formą tego przygotowania jest świadectwo wobec wszystkich ludzi – podkreślił Ksiądz Biskup. W czasie obrzędu ustanowienia akolitów bp Wróbel modlił się w intencji przyjmujących posługę, aby wiernie spełniając służbę przy ołtarzu i godnie rozdzielając swoim braciom chleb życia wiecznego, stale wzrastali w wierze i miłości ku zbudowaniu Kościoła.
Papież Franciszek zmienił zapisy Kodeksu Prawa Kanonicznego, czyniąc instytucjonalnym to, co już miało miejsce w praktyce: dostęp świeckich kobiet do służby Słowa i ołtarza, w formie lektoratu i akolitatu. Swą decyzję Papież wyjaśnił w liście do prefekta Kongregacji Nauki Wiary, kard. Luisa Ladarii.
Papież Franciszek ustalił, że posługi lektoratu i akolitatu będą odtąd otwarte również dla kobiet, w ustalonej i zinstytucjonalizowanej formie ze specjalnym mandatem.
Podziel się cytatem
Przeczytaj także: Czym jest akolitat?
Fakt, że kobiety czytają Słowo Boże podczas celebracji liturgicznych oraz pełnią posługę przy ołtarzu jako ministrantki lub szafarki Eucharystii nie stanowi szczególnej nowości: w wielu wspólnotach na całym świecie stało się to praktyką autoryzowaną przez biskupów. Do tej pory jednak wszystko odbywało się bez konkretnego i właściwego mandatu instytucjonalnego, na zasadzie odstępstwa od tego, co zostało ustalone przez św. Pawła VI, który w 1972 r. postanowił, że dostęp do tych posług będzie zastrzeżony tylko dla mężczyzn. Teraz Papież Franciszek, również w duchu rozeznania podjętego podczas ostatnich Synodów Biskupów, zdecydował o uczynieniu tej kobiecej obecności przy ołtarzu instytucjonalną.
Na przeszkodę jaką może być smutek bogactwa w pójściu za Jezusem wskazał Ojciec Święty w swojej kolejnej katechezie mówiącej o spotkaniach Jezusa. Jej tekst opublikowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.
Papież nawiązał do opisanego w Ewangelii św. Marka (Mk 10, 17-22) spotkania Pana Jezusa z człowiekiem mającym wiele posiadłości, których nie potrafił się wyzbyć, aby pójść za Jezusem. Zauważył, że chodzi o mężczyznę, który od młodości przestrzegał przykazań, ale mimo to nie odnalazł jeszcze sensu swojego życia. Spotykając Jezusa pyta, co ma czynić, aby osiągnąć życie wieczne?. Franciszek zwrócił uwagę, że dla owego człowieka czymś obcym jest bezinteresowność. „Życie wieczne jest dla niego dziedzictwem, czymś, co otrzymuje się na mocy prawa, poprzez skrupulatne przestrzeganie zobowiązań” - zauważył. Podkreślił, że Jezus spojrzał do wnętrza tego człowieka. Czyni to także wobec każdego z nas, widząc naszą słabość, ale także nasze pragnienie bycia kochanymi takimi, jakimi jesteśmy.
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś odpowiedź na pytanie - czy należy oddawać cześć relikwiom?
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.