Wieczorem 16 stycznia w wielu kościołach w diecezji odbyło się Czuwanie Modlitewne, podczas którego młodzi ludzie modlili się o dobre przygotowanie i przeżycie Światowych Dni Młodzieży (ŚDM). Hasłem tegorocznego cyklu przygotowań są słowa „Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą”. Patrycja Bartochowska wyjaśnia: – Piątkowy wieczór dla młodego człowieka, to zazwyczaj początek wolnego czasu. Ja spędziłam go na czuwaniu przygotowującym nas do Światowych Dni Młodych, które już za niecałe 600 dni. Razem z przyjaciółmi wypełniliśmy ten czas spotkaniem przy Słowie Bożym, wysłuchaniem konferencji o sakramencie pojednania oraz czuwaniu przy Najświętszym Sakramencie. A jak spotkania te wyglądały w innych miejscowościach.
Sandomierz. Młodzi czuwali przed Najświętszym Sakramentem, śpiewali kolędy i uwielbiali nowonarodzonego Pana. Na zakończenie czuwania w katedrze bp Krzysztof Nitkiewicz udzielił obecnym błogosławieństwa.
Chwałowice. Około 40 osób zgromadziło się na modlitwie. Spotkanie dla niektórych zaczęło się już w salce parafialnej, gdzie można było uczestniczyć w spotkaniu w grupie. Po nim w świątyni był czas wspólnego przygotowania do modlitwy i śpiewu. Zebrani wysłuchali konferencji wskazującej na bogactwo płynące z sakramentu pokuty oraz potrzebę dobrego przygotowania się do spowiedzi. Zwieńczeniem spotkania była adoracja Chrystusa obecnego w Najświętszym Sakramencie, w czasie której uczestnicy mieli możliwość skorzystania ze spowiedzi.
Pysznica. Czuwanie zgromadziło młodzież z całego dekanatu. Adorację poprowadziła schola parafialna. Tematem rozmyślań był „Rachunek sumienia – więcej niż saldo”. Podczas modlitwy młodzież miała okazję do spowiedzi.
Osiek. Modlitwa połączyła młodych z całego dekanatu. Adorację przygotowała młodzież z parafii św. Floriana w Koprzywnicy. Po błogosławieństwie diecezjalny koordynator ks. Marek Kumór wyjaśniał sens takich spotkań oraz zachęcał obecnych, aby na następne spotkanie każdy przyprowadził jeszcze przynajmniej jedną osobę.
Reklama
Dwikozy. Czuwanie zostało przygotowane przez młodzież oazową z parafii, a w spotkaniu uczestniczyło także wielu parafian. Rozważania zostały oparte i wzbogacone tekstami z życiorysu patrona parafii św. Andrzeja Boboli. Czuwanie miało trzy części: medytacyjne rozważania ubogacone śpiewem uwielbiającym Boga, Eucharystia oraz adoracja relikwii.
Ćmielów. Adorację poprowadzili członkowie różnych wspólnot młodzieżowych parafii i dekanatu.
Lipa. W świątyni zgromadziła się młodzież z terenu dekanatu Zaklików. Adorację poprowadzili młodzi z Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży. Podczas modlitwy młodzież miała okazję skorzystania z sakramentu pokuty.
Tarnobrzeg. Młodzi z całego miasta spotkali się w parafii św. Barbary. Adorację poprowadziła młodzież z Ruchu Światło-Życie. Tematem przewodnim adoracji była „Rozmowa z Jezusem”.
Iwaniska. Młodzież z Oazy i KSM-u zgromadziła się w świątyni, aby przed Chrystusem obecnym w Najświętszym Sakramencie rozważać hasło tegorocznego przygotowania do ŚDM: „Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą”.
Cholewiana Góra. Modlitwa zgromadziła młodych z dekanatu rudnickiego. Kapłani wraz z młodzieżą podjęli inicjatywę czuwań modlitewnych kolejno w poszczególnych parafiach całego dekanatu.
5634 dziennikarzy z 81 krajów akredytowało się na Światowe Dni Młodzieży oraz wizytę apostolską Franciszka w Polsce - poinformowała dziś Anetta Tyszkiewicz, szefowa Biura Akredytacji. Liczba ta może ulec zmianie, gdyż około 20-osobpowa grupa dziennikarzy oczekuje jeszcze na przyznanie akredytacji.
Najliczniejszą grupą dziennikarzy są Polacy - jest ich 3 579, Włosi - 340, Francja - 210, Niemcy - 184, USA - 125, Czechy - 88, Wielka Brytania - 87, Hiszpania - 76, Brazylia - 62, Słowacja - 48. Wśród krajów pochodzenia dziennikarzy są tak egzotyczne jak Ghana, Burundi, Benin, Uganda, które będą miały po jednym przedstawicielu mediów.
W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!
W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
Zgłębiając publikowane teksty kaznodziejskie o bł. Karolinie Kózce, można dojść do stwierdzenia, że niejednokrotnie głosiciele starali się w swoich kazaniach znaleźć klucz albo klucze w postaci słów, określeń, wyrażeń, które stawały się zwornikami w przybliżaniu postaci błogosławionej, jej życia i drogi do świętości. Niewątpliwie takimi słowami, wyrażeniami-kluczami opisującymi bł. Karolinę Kózkę są wielorakie tytuły, jakie ją charakteryzują.
Co znamienne, wiele z nich funkcjonowało już za życia bł. Karoliny
w świadomości jej współczesnych. Tytuły te bardziej odżyły w świadomości wiernych i zostały przekazane do współczesnych czasów jako „świadkowie” osobowości i świętości bł. Karoliny Kózki.
W publikowanych kazaniach bardzo często pojawiają się odniesienia do
świadków życia bł. Karoliny Kózki, którzy niejako na co dzień mieli możliwość obserwacji jej dążenia do świętości. Na tej kanwie pojawiły się bardzo
szybko określenia – wyrażenia, jak: „Gwiazda ludu”, „prawdziwy anioł”,
„najpobożniejsza dziewczyna w parafii”, „pierwsza dusza do nieba”, które
były odzwierciedleniem jej dobroci, pobożności, uczynności, dobrego serca
i otwartości na innych.
To przekonanie o świętości bł. Karoliny Kózki wyrażone tytułami z czasów jej współczesnych także znajduje wyraz w przepowiadaniu kaznodziejskim.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.