Od pewnego czasu we Włoszech coraz częściej mówi się o nowym podziale terytorialnym Kościoła w tym kraju. Sprawa nie jest nowa, bo prace w tym kierunku prowadzone są od 30 lat. Teraz za sprawą papieża Franciszka nabrały przyspieszenia. Chodzi o redukcję włoskich diecezji z 226 obecnie funkcjonujących do co najwyżej 200.
Sprawa jest bardzo delikatna, a okoliczności, które należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji – wiele, lecz determinacja Ojca Świętego jest na tyle wyraźna, że kwestia wydaje się przesądzona. Ta determinacja wynika z kilku czynników. Są nimi m.in. zmniejszająca się liczba księży oraz, co nie mniej ważne, priorytety Papieża, czyli ewangelizacja peryferii Kościoła.
Wyraz swej woli redukcji diecezji w Italii Franciszek dał już 2 lata temu, podczas pierwszego spotkania z biskupami włoskimi, mówiąc, że diecezji we Włoszech jest trochę za dużo.
Które diecezje znikną? Według pierwotnych założeń, jako główne kryterium planowano przyjąć liczbę mieszkańców. Diecezja miała liczyć minimum 100 tys. ochrzczonych. Teraz przyjęto inny klucz. Będzie się przede wszystkim liczyła zdolność do jej utrzymania.
Przykład – diecezja Susa w Piemoncie liczy 69 tys. katolików. Wśród nich posługuje 1 biskup i 51 księży, w dużej mierze w zaawansowanym wieku. Diecezja ma 61 parafii. Jeszcze jaskrawszy przykład to archidiecezja Acerenza: 42 tys. ochrzczonych, 21 parafii i 42 księży. Od roku bez biskupa, bo poprzedni objął inną stolicę biskupią.
Sprawa podziału diecezji mogłaby się wydawać prostą decyzją administracyjną, jednak taką nie jest – w związku z głosami samorządów, które patrzą na utratę stolicy biskupiej mało przychylnym okiem, a także samych wiernych, którzy ślą protesty, gdzie się tylko da.
Człowiek może odwrócić się od Boga, ale Bóg nigdy nie odwróci się od człowieka. Jego miłość do nas nigdy nie ustaje. Jest wierna i wytrwała. Bóg szuka człowieka, aż go odnajdzie i wy dobędzie z ciemności i brudu, ze śmiertelnej pułapki.
W owym czasie przybliżali się do Jezusa wszyscy celnicy i grzesznicy, aby Go słuchać. Na to szemrali faryzeusze i uczeni w Piśmie, mówiąc: «Ten przyjmuje grzeszników i jada z nimi». Opowiedział im wtedy następującą przypowieść: «Któż z was, gdy ma sto owiec, a zgubi jedną z nich, nie zostawia dziewięćdziesięciu dziewięciu na pustyni i nie idzie za zgubioną, aż ją znajdzie? A gdy ją znajdzie, bierze z radością na ramiona i wraca do domu; sprasza przyjaciół i sąsiadów i mówi im: „Cieszcie się ze mną, bo znalazłem owcę, która mi zginęła”. Powiadam wam: Tak samo w niebie większa będzie radość z jednego grzesznika, który się nawraca, niż z dziewięćdziesięciu dziewięciu sprawiedliwych, którzy nie potrzebują nawrócenia. Albo jeśli jakaś kobieta, mając dziesięć drachm, zgubi jedną drachmę, czyż nie zapala światła, nie wymiata domu i nie szuka starannie, aż ją znajdzie? A znalazłszy ją, sprasza przyjaciółki i sąsiadki i mówi: „Cieszcie się ze mną, bo znalazłam drachmę, którą zgubiłam”. Tak samo, powiadam wam, radość nastaje wśród aniołów Bożych z powodu jednego grzesznika, który się nawraca».
W przesłaniu do uczestników XII Latynoamerykańskiego Kongresu Nauki i Religii „Języki stworzenia. Hermeneutyka naukowa, filozoficzna i teologiczna Księgi Natury jako droga nadziei”, Ojciec Święty, cytując św. Augustyna, zachęca do „szukania dróg, które pozwolą człowiekowi przekroczyć wszystko to, co da się zmierzyć, aby kontemplować Miarę bez miary; przekroczyć to, co można policzyć, aby kontemplować Liczbę bez liczby; przekroczyć to, co może być grzechem, aby kontemplować Ciężar bez ciężaru”.
Św. Augustyn jest inspiracją wskazań, jakie Leon XIV kieruje do uczestników obrad XII Latynoamerykańskiego Kongresu Nauki i Religii, w przesłaniu podpisanym przez watykańskiego sekretarza stanu kard. Pietro Parolina. Naukowe spotkanie odbywa się w Rzymie, w Ateneum Regina Apostolorum.
Ojciec Święty spotkał się z uczestnikami Światowego Spotkania na rzecz Braterstwa Ludzkiego, które dziś i jutro odbywa się w Watykanie. Zachęcił, by w świecie podzielonym konfliktami, przemocą i obojętnością, powracać do pytania, jakie Pan Bóg zadał Kainowi: „Gdzie jest brat twój?” i własną postawą dawać na nie odpowiedź.
Ojciec Święty, nawiązując do nauczania swojego poprzednika, zwłaszcza do encykliki papieża Franciszka „Fratelli tutti”, przypomniał po raz kolejny, że wojna nie jest właściwą drogą rozwiązywania konfliktów. Mówił też o tym, że historia pierwszego konfliktu Kaina z Ablem, opisana na kartach Księgi Rodzaju nie powinna prowadzić nas do wniosków, że przemoc jest „czymś normalnym”, co istnieje „od zawsze”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.