Reklama

Premiera w przemyskiej katedrze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Corocznie w archikatedrze przemyskiej odprawiana jest uroczysta Msza św. za zmarłych nauczycieli, pracowników oświaty i uczniów. Wspólnota Duszpasterstwa Nauczycieli chce w ten sposób dać wyraz modlitewnej pamięci o swoich zmarłych koleżankach i kolegach. Udział w Eucharystii i wspólnotowa modlitwa jest nie tylko aktem miłości i troski o wieczne szczęście tych, którzy od nas odeszli, jest także aktem wdzięczności za wieloletni trud kształtowania serc i umysłów pokolenia młodych Polaków.
W ubiegłym roku wspólnotowa Msza św. odprawiona w dniu 15 listopada miała wyjątkowy charakter. Chór Zespołu Szkół Muzycznych w Przemyślu, prowadzony przez dyrektora Andrzeja Gurana przygotował muzyczną oprawę tej uroczystości. Przy akompaniamencie katedralnych organów, za którymi usiadło dwóch uczniów przemyskiej szkoły: Daniel Prajzner i Tomasz Bembenek, chór wykonał fragmenty Mszy Pastoralnej F-dur Antona Diabellego. Warto podkreślić, że było to pierwsze wykonanie fragmentów tego dzieła w Polsce.
Na pełne wykonanie Mszy Pastoralnej F-dur cysterskiego kompozytora miłośnicy muzyki sakralnej nie musieli długo czekać. W dniu 23 listopada 2002 r., w ramach XIX Festiwalu Przemyska Jesień w archikatedrze przemyskiej odbyła się polska prapremiera tego dzieła w wykonaniu Chóru i Orkiestry Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych z Przemyślu pod dyrekcją Andrzeja Gurana. Więcej informacji na temat wspomnianego dzieła muzycznego i jego prawykonania znajdą Czytelnicy w poniżej zamieszczonym artykule Jolanty Nodziak-Furgały.
Tą drogą składam serdeczne podziękowanie dyrektorowi Andrzejowi Guranowi i członkom Chóru za przygotowanie oprawy muzycznej do wspomnianej Mszy św. oraz za kilkuletnią współpracę z młodzieżą tejże szkoły i katechetką Elżbietą Świtą w przygotowywaniu comiesięcznych spotkań Duszpasterstwa Nauczycieli.
Z racji zbliżającego się jubileuszu 50-lecia istnienia przemyskiej Państwowej Szkoły Muzycznej, w imieniu Wspólnoty Nauczycieli, życzę Dyrekcji, Gronu Pedagogicznemu i Uczniom wielu sukcesów i jak najowocniejszego wykorzystania ofiarowanych przez Stwórcę talentów.

Diabelli urodził się niedaleko Salzburga w 1781 r. (25 lat po Mozarcie). Był austriackim kompozytorem, pedagogiem i wydawcą. Znajomość życiorysu artysty pozwala zrozumieć, dlaczego tak ważną rolę w jego dorobku twórczym pełnią dzieła kościelne.
Jako chłopiec Diabelli śpiewał w chórze klasztoru Benedyktynów w Michaetbauern, a następnie w chórze przy katedrze w Salzburgu, gdzie nad jego edukacją czuwał Michał Haydn - brat słynnego Józefa Haydna. Swe praktyczne i teoretyczne studia muzyczne kontynuował Diabelli jako kleryk w Wyższej Szkole Łacińskiej w Monachium.
Rozpoznawszy swoje powołanie życiowe wstąpił artysta do klasztoru Cystersów w Raitenhaslach, ale plany kariery duchownego pokrzyżowała mu przeprowadzona w 1805 r. sekularyzacja zakonów bawarskich. Z polecenia Michała Haydna udał się więc Diabelli do Wiednia, gdzie znalazł pole do działania jako nauczyciel fortepianu i gitary, a następnie wydawca dzieł muzycznych. Zmarł w Wiedniu w 1858 r.
W obfitej twórczości Diabellego oprócz utworów religijnych, ważne miejsce zajmują dzieła fortepianowe, sonaty i sonatiny na dwie i cztery ręce, stanowiące po dziś dzień czołowe pozycje w repertuarze pedagogicznym.
Msza Pastoralna F-dur napisana została w październiku 1830 r., ale dopiero w roku 1986, a więc ponad 150 lat później, utwór ukazał się drukiem (wydawnictwo Anton Bohm und Sohn). Msza ta jest przykładem bardzo umiejętnego operowania techniką kompozytorską i wyczucia stylu kościelnego. Tekst liturgiczny opracowany został bardzo starannie. Cały utwór przesycony jest nastrojem bożonarodzeniowym z wyraźną domieszką elementów ludowych. Kompozycja składa się z 6 części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benediktus i Agnus Dei.
Rękopis Mszy znajduje się w archiwum kościoła św. Piotra w Wiedniu. W kościele tym utwór wykonywany jest co roku w okresie świąt Bożego Narodzenia dla uczczenia pamięci kompozytora.
Msza Pastoralna F-dur A. Diabellego została wykonana 23 listopada 2002 r. w bazylice archikatedralnej w Przemyślu. Tydzień wcześniej - 15 listopada 2002 r. - Chór Zespołu Szkół Muzycznych z Przemyśla wykonał niektóre partie chóralne tego dzieła. Według dostępnych nam informacji, przemyskie wykonanie było jednocześnie polskim prawykonaniem tego dzieła. W realizacji tego niewątpliwie doniosłego wydarzenia udział wzięli: Chór i Orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu oraz soliści: Elżbieta Drążek-Barcik - sopran, Olga Popowicz - sopran, Nina Nowak - alt, Łukasz Tęczar - tenor, Grzegorz Futyma - bas, Daniel Prajzner, Tomasz Bembenek - organy. Chór przygotowany został pod kierunkiem Andrzeja Gurana. Całość przygotował i poprowadził główny sprawca całego przedsięwzięcia Antoni Guran.

Jolanta Nodziak-Furgała

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Szarbel. Po Matce Bożej to największy cudotwórca!

Zaraz po Matce Bożej świętym, który czyni najwięcej cudów jest obecnie św. Szarbel. Aktualnie istnieje 45 tysięcy potwierdzonych cudów – powiedział Polskifr.fr bp Samer Nassif, duchowny katolicki obrządku maronickiego, pochodzący z Libanu – ojczyzny św. Szarbela. Dziadek bp. Nassifa i jego wujowie byli świadkami niezwykłych okoliczności, które towarzyszyły otwarciu grobu św. Szarbela po wielu latach od śmierci pustelnika.

Szarbel został ogłoszony świętym w 1977 roku przez św. Pawła VI. Obecnie jest czczony w bardzo wielu miejscach na całym świecie, również w Polsce. Jego grób znajduje się w Annaja – miejscu szczególnie związanym z jego życiem pustelniczym. „Kiedyś byłem w miejscu pochówku Szarbela i spotkałem grupę Chińczyków. Rozmawiałem z kobietą, która krzyczała: Uzdrowił mnie! Uzdrowił!” – opowiedział bp Samer Nassif.
CZYTAJ DALEJ

Jezus używa w dzisiejszej Ewangelii dwóch obrazów: ziarnka gorczycy i zaczynu

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe.Stock

Rozważania do Ewangelii Mt 13, 31-35.

Poniedziałek, 28 lipca. Dzień powszedni albo wspomnienie św. Sarbeliusza Makhluf, prezbitera
CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: Przyjechali do Rzymu, bo wierzą, że „Kościół młodych” nadal żyje

2025-07-28 12:13

[ TEMATY ]

Jubileusz Młodych w Rzymie

Rzym2025

Vatican Media

Młodzi ludzie z Polski wybrali drogę – z jednej strony – niełatwą, często gorącą i męczącą, ale – z drugiej strony – jak sami mówią, pełną dobra, nadziei i wspólnoty. Jubileusz Młodzieży w Rzymie, który dziś się rozpoczyna jest dla nich czymś więcej niż wydarzeniem religijnym; to spotkanie z żywym Kościołem i samymi sobą.

Jubileusz Młodzieży w Rzymie nie jest dla nich tylko wydarzeniem religijnym; to okazja do dotknięcia żywej wspólnoty, odkrycia wiary w codzienności i odczucia, że Kościół, mimo przeciwności, żyje. Że młodzież nie tylko nie odeszła, ale wraca – z nadzieją, radością i misją.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję