Reklama

Apostoł kultu Bożego Miłosierdzia

Radujemy się światowym rozkwitem kultu Bożego Miłosierdzia, którego rozkrzewienie polecił Zbawiciel s. Faustynie Kowalskiej (1905-38)

Niedziela Ogólnopolska 23/2015, str. 26-27

Janusz Rosikoń

Z figurą Matki Bożej Fatimskiej na placu Czerwonym w Moskwie

Z figurą Matki Bożej Fatimskiej na placu Czerwonym w Moskwie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Życie cichej i pokornej siostry zakonnej stało się powszechnie znane dzięki zapisom jej wewnętrznych przeżyć i spotkań z Panem Jezusem, utrwalonym w „Dzienniczku”, prowadzonym na polecenie spowiedników i przełożonych. Po beatyfikacji (1993 r.) rychła kanonizacja (2000 r.) doprowadziła s. Faustynę do chwały świętych.

Reklama

W drugą niedzielę po Wielkanocy obchodzimy Święto Miłosierdzia Bożego, przystępujemy do sakramentu pojednania i do Komunii św. Codziennie o godz. 15.00 – także o innych porach – polecamy w Koronce wszystkie ważne problemy duchowe i materialne, osobiste i ogólne, obecnej i przyszłej rzeczywistości. Uczestniczymy w odprawianej wtedy Godzinie Miłosierdzia, „gdy stała się łaska dla świata całego”. Podobnie staramy się też spełniać jak najwięcej dobra przez „czyn, słowo i modlitwę”. Rozniecona w Łagiewnikach chwalebna „iskra, mająca przygotować świat na ostateczne Jego przyjście” (por. Dz.1732), stała się prawdziwym płomieniem. Zawierzenie świata Bożemu Miłosierdziu, dokonane w krakowskich Łagiewnikach przez Ojca Świętego Jana Pawła II 17 sierpnia 2002 r., przemawia do ludzkości coraz mocniej. Coraz więcej osób modli się gorąco do Miłości Miłosiernej przez nowennę, litanię, medytacje i liczne pieśni, i z radością oczekuje mającego nastąpić 8 grudnia otwarcia Roku Świętego Bożego Miłosierdzia. Wstępem do tych wydarzeń stała się nowa papieska bulla „Misericordiae vultus” („Oblicze miłosierdzia”).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W służbie dobra

Zanim nowe nabożeństwo zyskało rzesze wyznawców, propagowali je gorliwie duchowni i osoby świeckie. Przypomnieć tu trzeba księży pallotynów, a wśród nich ks. Edmunda Boniewicza z jego wyjątkową żarliwością, pracującego w Częstochowie od lat 40. XX wieku, czyniącego starania w Stolicy Apostolskiej o zatwierdzenie kultu. Spotykał się w tym celu z ks. Michałem Sopoćką. Jako jeden z pierwszych, gdy był prefektem szkół średnich, organizował pielgrzymki parafialne i młodzieżowe do Łagiewnik, połączone z modlitwą przed wizerunkiem Miłosiernego Pana i przy grobie s. Faustyny, spoczywającej wtedy na klasztornym cmentarzu.

W 1947 r. przy ul. Kordeckiego w Częstochowie zaczęto budowę kaplicy i szeroko pomyślanego ośrodka, co akceptował ówczesny ordynariusz częstochowski bp Teodor Kubina, który 18 grudnia 1949 r. poświęcił cały teren i powstające obiekty. Wypowiedział wtedy słowa: „Niech to miejsce służy Miłosierdziu Bożemu w cieniu Jasnogórskiej Pani. Kto tutaj przyjdzie, niech zazna Bożego Miłosierdzia”. Powołano do działania stały rektorat, a dopiero w 1960 r. bp Zdzisław Goliński mógł erygować parafię. Mieszkańcy nazwali nową placówkę Doliną Miłosierdzia, a kościół – sanktuarium Miłosierdzia Bożego; do takiej godności został on oficjalnie podniesiony w 1992 r.

Reklama

Do częstochowskiego ośrodka w 1952 r. ks. Boniewicz sprowadził obraz pędzla Adolfa Hyły, twórcy łagiewnickiego pierwowzoru. Po otrzymaniu wizerunku z rąk artysty położył go na grobie s. Faustyny i modlił się tam ze swoją grupą pątniczą. W podobnym celu odwiedził także kościół Mariacki w Krakowie, w którym umieścił obraz przy słynnym ołtarzu Wita Stwosza. Po Mszy św. w Kaplicy Matki Bożej na Jasnej Górze procesjonalnie poniesiono wizerunek Miłosiernego Chrystusa do miejsca przeznaczenia przy ul. Kordeckiego.

Kapłan i duszpasterz

Ks. Edmund Boniewicz był rektorem domu Pallotynów kolejno w Warszawie, Otwocku, Zakopanem i Częstochowie oraz proboszczem tamtejszych parafii. Wydał i kolportował ok. 60 numerów „Biuletynu Miłosierdzia Bożego”. Stał się współtwórcą kwartalnika „Apostoł Miłosierdzia Bożego”. Dał się poznać jako inspirator i współorganizator Sekretariatu ds. Misji oraz Sekretariatu ds. Apostolstwa, ok. 70 sympozjów i 5 krajowych kongresów ku czci Bożego Miłosierdzia w Częstochowie. Pełnił funkcję duchowego opiekuna niepełnosprawnych podczas ich pielgrzymek do Lourdes i do Rzymu. Był animatorem i rekolekcjonistą grup czcicieli Miłosiernego Pana oraz Ognisk Pokutnych, penitencjariuszem wielu instytutów świeckich i zgromadzeń zakonnych. Wiele razy prowadził konferencje i dni skupienia na terenie całej Polski oraz w Rzymie, Londynie i Paryżu. Przez 25 lat działał w Komisji Maryjnej Episkopatu Polski. W Rzymie współpracował z Prymasem Tysiąclecia w okresie obrad Soboru Watykańskiego II, a przez 20 lat (1960-81) był jego spowiednikiem; dysponował go również na śmierć.

Z modlitwą na placu Czerwonym w Moskwie

Reklama

Pomimo różnych trudności regularnie co roku wyjeżdżał na kilka tygodni z posługą kapłańską (szczególnie dla Polaków) na Wschód (1970 – 2000), gdzie spowiadał i udzielał sakramentów oraz głosił orędzie fatimskie i nabożeństwo do Bożego Miłosierdzia – w Wilnie, na Łotwie, Białorusi, Ukrainie i w Rosji. W tym samym celu bywał też w Gruzji, Bułgarii, na Słowacji i w Czechach. Odwiedzał muzea, w których modlił się z grupami wiernych przed wystawianymi tam ikonami. Zwykle po nabożeństwie w kościele św. Ludwika w Moskwie na Małej Łubiance prowadził modlitewną pielgrzymkę dużej wspólnoty różańcowej na plac Czerwony, kończącą się zawierzeniem Rosji i świata Matce Bożej Fatimskiej i Bożemu Miłosierdziu.

W maju 1990 r., po przekazaniu w darze od Jana Pawła II statuetki Pani Fatimskiej dla Muzeum Kremlowskiego, ks. Boniewicz otrzymał album Kremla od zarządu obiektu dla Papieża; zezwolono mu wtedy na odprawienie (o co zabiegał) 13 marca pierwszej po kilkudziesięciu latach Mszy św. w prawosławnym Soborze Uspieńskim (Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny). Wszystkim wyjazdom duszpasterskim patronował i błogosławił kard. Stefan Wyszyński, prymas Polski, który wspierał je także materialnie.

Artykuły ks. Boniewicza zamieszczały liczne czasopisma, m.in. „Niedziela”, „Królowa Apostołów”, „Nasz Dziennik”, „Źródło” i „Jasna Góra”; współpracował również z katolickim Radiem Fiat i Radiem Jasna Góra. Wydał następujące książki: „Świadcząc Miłosierdzie Boże” (I, II 1994), „Pani Fatimska na Wschodzie. Wspomnienia kapłana” (1999), „Głośmy orędzie Bożego Miłosierdzia” (1999 – 2000), „Głos z dnia skupienia 5 X 2002”. Dwukrotnie otrzymał od redakcji „Niedzieli” odznaczenie „Mater Verbi” (1999, 2002) – za służbę Kościołowi oraz od Wojewody Częstochowskiego (11 listopada 1998 r.) „Bene Meritus” – za zasługi dla Ojczyzny.

Ks. Edmund Boniewicz dostrzegał ludzkie kłopoty i problemy, rozumiał je i niósł potrzebującym konkretną pomoc, a także serdeczny uśmiech i Boże błogosławieństwo. Po pięknych, wypełnionych pracą latach kapłaństwa, w 87. roku życia odszedł do domu Ojca 7 maja 2006 r., w święto Dobrego Pasterza. Spoczął na cmentarzu św. Rocha w Częstochowie, w grobie Zgromadzenia Księży Pallotynów.

2015-06-02 12:39

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Długosz do dzieci: uczynione dobro ofiarujcie za misjonarzy

2025-01-06 15:20

[ TEMATY ]

Częstochowa

abp Wacław Depo

Orszak Trzech Króli

bp Antoni Długosz

Karol Porwich / Niedziela

Dzisiaj w uroczystość Objawienia Pańskiego wyrażamy naszą wdzięczność Bogu, że objawił się światu – mówił na początku Mszy św. abp Wacław Depo. Metropolita częstochowski w uroczystość Objawienia Pańskiego przewodniczył Mszy św. w archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie, na rozpoczęcie Orszaku Trzech Króli.

Mszę św. koncelebrował bp senior Antoni Długosz, który świętował 31 rocznicę święceń biskupich. Bp Długosz sakrę biskupią otrzymał 6 stycznia 1994 r. z rąk św. Jana Pawła II w bazylice św. Piotra w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

Orszak Trzech Króli w Gniewczynie Łańcucka

2025-01-07 09:54

Gmina Tryńcza

Tradycyjny Orszak w Gniewczynie

Tradycyjny Orszak w Gniewczynie

W Gniewczynie Łańcuckiej wspólnie siły połączyły szkoła, parafia i gmina. Mieszkańcy 8. raz przeszli w Orszaku trzech Króli.

Uroczystości związane ze świętem Objawienia Pańskiego w Gniewczynie Łańcuckiej rozpoczęły się Mszą Świętą w kościele pw. św. Mateusza. Przewodniczył jej proboszcz parafii ks. Bogusław Kamiński.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję