Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Zabrzmiała muzyka uwielbienia

W niedzielę 19 lipca wieczorem w żywieckim Amfiteatrze pod Grojcem odbył się dobroczynny koncert uwielbienia, zorganizowany w ramach projektu „Tehillah”. Artyści wystąpili w urokliwym miejscu obok góry Grojec

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Projekt „Tehillah” powstał w wyniku działania chrześcijan gromadzących się w wierze m.in. wokół sanktuarium w Rychwałdzie, które jest z jednej strony miejscem silnego kształtowania się pobożności ludowej od XV wieku, a z drugiej – prężnie rozwijającym się ośrodkiem ruchu charyzmatycznego. 50 lat temu prymas Polski kard. Stefan Wyszyński i metropolita krakowski abp Karol Wojtyła ukoronowali obraz Matki Bożej, któremu od czterech wieków w tym miejscu oddawali cześć beskidzcy górale. – Koncert był muzycznym podziękowaniem za jubileusz 50-lecia koronacji cudownego obrazu. To również moje osobiste podziękowanie za uzdrowienie mojego syna. Dla nas wszystkich zaangażowanych w projekt, wieczorny koncert był nie tylko przeżyciem muzycznym, ale przede wszystkim uwielbieniem Boga – podkreśla Filip Styczeń, koordynator koncertu.

Sama nazwa „Tehillah” pochodzi z ksiąg Starego Testamentu i jest hebrajskim wyrażeniem oznaczającym oddawanie chwały Bogu przy akompaniamencie pieśni wywyższających Pana Boga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W pierwszej części koncertu licznie zgromadzona żywiecka publiczność mogła uczestniczyć w dziękczynnym misterium, ukazującym wielowiekowe kształtowanie się pobożności w Rychwałdzie. Historia sanktuarium ma ścisły związek ze zbudowanym w XVI wieku niewielkim drewnianym kościołem pw. św. Mikołaja. W 1644 r., jeszcze przed wybudowaniem nowego, murowanego kościoła, powstał tu ośrodek kultu maryjnego, promieniujący na całą Żywiecczyznę i Polskę Południową. Źródłem wzrastającego ruchu pielgrzymkowego i żywego kultu był cudowny obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus na ręku, namalowany na lipowej desce, z przełomu XV i XVI wieku. Wizerunek cieszył się czcią wiernych od samego początku. Powszechnie uważano Matkę Bożą Rychwałdzką za Patronkę i Opiekunkę Żywiecczyzny. Treść misterium, skomponowanego i prowadzonego przez Huberta Kowalskiego, bazowała na tekście „Rychwałda Monumenta” z XVIII wieku, którego autor – zasłużony dla regionu wójt Żywca Andrzej Komoniecki zebrał wielowiekowe świadectwa rychwałdzkich nawróceń. Tekst księgi „Rychwałda Monumenta” na scenie przeczytał narrator – Piotr Piecha, aktor Teatru Ludowego w Krakowie. Wraz z nim na scenie pojawili się muzycy orkiestry, chór i soliści, a całością dyrygował Hubert Kowalski, wszechstronny artysta, kompozytor pieśni liturgicznych, od ponad 20 lat związany z zespołem „Deus Meus”.

Druga część koncertu była ekumenicznym uwielbieniem w Duchu Świętym. W muzyczno-scenicznym przedsięwzięciu, wzbogaconym o efekty iluminacyjne, wystąpili liczni artyści, orkiestra kameralna, chór, wirtuozi instrumentów tradycyjnych i elektronicznych. Wśród solistów zaśpiewała Katarzyna Bogusz, a także Agnieszka Musiał z „New Life Music”. Zagrali znakomici instrumentaliści związani m.in. z „Kayah Transoriental Orchestra” i zespołem „Boguchwała”. Gromkimi oklaskami widownia podziękowała za muzykę, ale też za słowa Huberta Kowalskiego, który powiedział: – Składamy dziś wielkie dziękczynienie, nade wszystko za to, że żyjemy, że tak wiele rozmaitych łask Bóg nam daje.

Swoim udziałem i kupnem biletu cegiełki żywiecka publiczność wsparła sierociniec „Dom Nadziei” w Boliwii, prowadzony przez siostry serafitki. W przygotowaniu całego koncertu wraz z parafią w Rychwałdzie uczestniczyło stowarzyszenie Pro Bono Musicae oraz władze samorządowe miasta Żywca. „Niedziela” sprawowała patronat medialny nad koncertem.

2015-07-30 12:36

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zawsze z nami

Pierwsza rocznica kanonizacji Jana Pawła II stała się okazją do wielkiego dziękczynienia Bogu za świętego Papieża Polaka. Z tej okazji w naszych parafiach odbyły się uroczyste Liturgie oraz liczne wydarzenia artystyczne. Jednym z nich był koncert pt. „Zawsze z nami”

Niezwykłe wydarzenie artystyczne, w którym wzięło udział niemal 200 młodych artystów z różnych placówek oświatowych Lublina, odbyło się w niedzielę 26 kwietnia w kościele pw. Matki Bożej Różańcowej. Z inspiracji Ewy Dumkiewicz-Sprawki, dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin, przed cudownym wizerunkiem Pani Latyczowskiej zgromadzili się uczestnicy „Śpiewającej Polski”: Chór Gimnazjum nr 26 Zespołu Szkół nr 9, Chór Szkoły Podstawowej nr 34, Chór „Konsonans” Gimnazjum nr 3, Chór „Sensorium” Zespołu Szkół nr 5 oraz Chór „Kantylena” III LO im. Unii Lubelskiej. Chórzystom towarzyszyła Orkiestra Symfoniczna Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Lipińskiego pod dyrekcją Lucjana Jaworskiego. Dzięki zaangażowaniu koordynatorów projektu „Śpiewającej Polski” – Małgorzaty Nowak i Barbary Pazur, licznie zgromadzona publiczność wysłuchała utworu napisanego przez lubelskiego kompozytora Marka Stefankiewicza „Missa pro Sancte Johannes Pauli II” oraz kilku pieśni, w tym ciekawie zaaranżowanej „Barki”.
CZYTAJ DALEJ

Plac św. Piotra czy plac Wszystkich Świętych?

2025-11-03 08:45

[ TEMATY ]

Plac św. Piotra

Włodzimierz Rędzioch

Na grobie św. Piotra Konstantyn kazał wznieść świątynię. Bazylika Konstantyna przetrwała ponad tysiąc lat, ale była w tak złym stanie, że na początku XVI w. Juliusz II podjął decyzję o zburzeniu grożącej zawaleniem bazyliki. Prace przy budowie nowego kościoła trwały ponad sto lat – nowa bazylika św. Piotra została konsekrowana 18 listopada 1626 r. przez Urbana VIII. Następnie należało przebudować plac przed nową, monumentalną świątynią.

Włodzimierz Rędzioch
CZYTAJ DALEJ

Dzień Dziecka Utraconego

2025-11-03 20:54

Ks. Nikodem Rybczyk

Dzień Dziecka Utraconego

Dzień Dziecka Utraconego

Dzień ten obchodzony już ponad trzydzieści lat ma na celu także uwrażliwienie społeczeństwa w podejściu do tak traumatycznego wydarzenia, jakim jest poronienie.

W naszej diecezji wzorem lat ubiegłych w tym dniu w kaplicy cmentarnej na cmentarzu Wilkowyja w Rzeszowie odbyła się uroczystość pogrzebowa dzieci nienarodzonych, których szczątki znajdowały się w rzeszowskich szpitalach. Uroczystość rozpoczęła się wspólną modlitwą Zawierzenia Dzieci Zmarłych przed narodzeniem Miłosierdziu Bożemu. Następnie odprawiona została Msza św. pogrzebowa, w której uczestniczyli licznie zgromadzeni wierni, którzy osobiście dotknięci zostali stratą dziecka, jak i ci, którym bliska jest modlitwa w intencji dzieci poczętych a nienarodzonych. W czasie Eucharystii modliliśmy się o miłosierdzie dla wszystkich dzieci, które odeszły przed swoim narodzeniem oraz prosiliśmy w intencji rodziców, o łaskę ukojenia i nadziei, która pozwoli oczekiwać na spotkanie ze swoim dzieckiem w domu Ojca niebieskiego. Po Mszy św. urna z prochami dzieci odprowadzona została do specjalnie przygotowanego grobowca Dzieci Utraconych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję