Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Doświadczenie miłosierdzia Boga wyzwala człowieka

Z ks. dr. Przemysławem Sawą – misjonarzem miłosierdzia w naszej diecezji i dyrektorem Szkoły Ewangelizacji Cyryl i Metody – o miłosierdziu Bożym i głoszeniu Słowa Bożego rozmawia ks. Piotr Bączek

Niedziela bielsko-żywiecka 25/2016, str. 4-5

[ TEMATY ]

wywiad

PB

Misjonarz miłosierdzia ks. dr Przemysław Sawa

Misjonarz miłosierdzia ks. dr Przemysław Sawa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. PIOTR BĄCZEK: – Najpierw pytanie bardzo oczywiste. O miłosierdziu Bożym wiele napisano, jeszcze więcej mówi się o nim w związku z Rokiem Miłosierdzia. Proszę jednak powiedzieć, czym dla Księdza osobiście jest Boże miłosierdzie, jak Ksiądz go doświadcza, rozumie.

KS. PRZEMYSŁAW SAWA: – Miłosierdzie Boże dla mnie jest przede wszystkim spotkaniem z Bogiem, który mnie kocha, przebacza, pomaga i wciąż daje szansę. W gruncie rzeczy doświadczenie miłosierdzia, albo, mówiąc inaczej, łaski, jest od lat siłą mojego życia, zmagania się z moimi trudnościami. To doświadczenie sprawia też, że nie muszę się sobą dołować, bo Bóg mnie podnosi i przez lata widzę efekty Jego pracy we mnie.

– Jakie są najbardziej namacalne znaki Bożego miłosierdzia w Księdza posłudze kapłańskiej?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– To są np. osoby, które współtworzą naszą wspólnotę Szkoły Ewangelizacji. Kiedyś były zupełnie poza Kościołem, były niewierzące, żyjące bez Boga, więcej: żyły w grzechach ciężkich. Orędzie, które ci ludzie usłyszeli, doprowadziło ich do decyzji najpierw na wiarę, potem na nawrócenie, wreszcie sakrament pokuty i radykalną przemianę życia. Dziś są gorliwymi katolikami, którzy dużą część swojego czasu wolnego poświęcają ewangelizacji. Dla mnie to są największe znaki miłosierdzia, bo to są konkretne twarze, konkretni ludzie ze swoją historią. Można by także wspomnieć o różnych przypadkach uzdrowień, nawet fizycznych, które w naszej posłudze regularnie się pojawiają. To byłyby te dwa najbardziej rzucające się w oczy znaki. Ale najbardziej do mnie przemawiają ludzkie nawrócenia.
Patrząc nieco szerzej, zauważmy, że o miłosierdziu można mówić w dwóch aspektach. Pierwszy to porządek pobożności, kultu. W Polsce, choć nie powszechnie, jest z tym całkiem dobrze. Generalnie wszyscy wiedzą, że jest obraz, Koronka, „Dzienniczek”, święto Miłosierdzia. W gronie osób wierzących te cztery praktyki są znane. Trochę gorzej jest z piątym przejawem kultu Miłosierdzia, czyli z naszym miłosierdziem wobec człowieka. To znaczy, my miłosierdzie czynimy, ale niekoniecznie łączymy to z „Dzienniczkiem”, z kultem. A przecież pomoc potrzebującemu jest formą kultu Bożego miłosierdzia. Generalnie mówiąc: porządek pobożności mamy jakoś opanowany, załatwiony. Ale jest jeszcze drugi porządek, w którym jest wiele do zrobienia. Chodzi o takie doświadczenie miłosierdzia Bożego, które człowieka osobiście dotyka, przemienia, chodzi o całą duchowość związaną z Bożym miłosierdziem. W gruncie rzeczy to jest to, o czym mówimy w związku z ewangelizacją: brakuje nauczania kerygmatycznego. Głoszenie kerygmatu to głoszenie prawdy, że Jezus mnie zbawił, daje mi nowe życie, ja je przyjmuję jako dar dany darmo. Doświadczenie tego daru jest doświadczeniem Miłosierdzia.

– Czasem daje się słyszeć głosy, że mocne akcentowanie Bożego miłosierdzia sprawi, że ludzie zapomną o Bożej sprawiedliwości, która za dobro wynagradza, a za zło każe. Jakby miłosierdzie było „furtką”, „wyłomem” w całym wychowawczym projekcie Boga wobec człowieka. Co Ksiądz powie na takie głosy?

Reklama

– Najpierw chciałbym zaznaczyć, że, moim zdaniem, w sześciu prawdach wiary brakuje wskazania na prawdę, że Bóg jest miłosierny. Wiemy oczywiście, że łaska Boża jest do zbawienia koniecznie potrzebna, ale o czynnym miłosierdziu Boga nie ma wyraźnej wzmianki. Jest prawda o Bogu, który za dobre wynagradza, a za złe karze, czyli jest perspektywa sprawiedliwości, a nie ma akcentu na Boże miłosierdzie. To jest jakiś brak w katechizmie. Mówię to jako teolog.
Odnośnie do pytania, nie podzielam takiej obawy, dlatego, że mówienie o Bożej sprawiedliwości nie zmienia ludzkiego serca. Z kolei danie ludziom doświadczenia miłości i to miłości miłosiernej potrafi serce otworzyć. Gdy to się dokona, ludzie sami odkrywają, że są grzesznikami.
Powiedzmy wyraźnie: nie ma miłosierdzia bez sprawiedliwości. Głoszenie orędzia o Miłosierdziu Bożym bez prawdy, że jesteśmy grzeszni, bez tego wezwania do zmiany życia, jest nieprawdziwe, niechrześcijańskie. Oczywiście nie znaczy to, że mamy akcentować grzech w każdym kazaniu. Tak samo z niepokojem słuchałbym orędzia, które akcentowałoby tylko przebaczenie. Wszytko jest przebaczone, ale temu, kto żałuje, kto zwraca się do Pana Boga. Patrząc na całość chrześcijańskiego orędzia, trzeba stwierdzić, że te dwie płaszczyzny się dopełniają.

– Może to wynika z faktu, że przypisujemy Bogu rolę ludzkiego wychowawcy, któremu potrzebny jest system kar i nagród? Boga mierzymy ludzką miarą...

– Za grzechy my sami ponosimy karę w tym, co dzieje się z naszym życiem, co dzieje się złego w naszych ludzkich relacjach. Sami się doprowadzamy do ruiny. W mojej posłudze czy to ewangelizatora, czy egzorcysty, spotykałem często osoby niekoniecznie zniewolone, ale z bardzo poharatanym życiem. Ci ludzie raczej już byli świadomi własnych błędów. Zmieniały ich słowa: oddaj to Chrystusowi, który cię ukochał i jest miłosierny. Doświadczenie miłosierdzia Boga bardzo wyzwala człowieka. Kiedy myślimy tylko w kategoriach sprawiedliwości, to jaka z tego może być konsekwencja? Gdy doświadczam upadku to pojawiają się myśli: jestem do niczego, niedoskonały, nie potrafię wypełniać tych zasad. Często ludzie wycofują się z dobrych inicjatyw, albo nawet z zaangażowania we wspólnotach, przy parafii, bo po grzechu, po upadku, nie czują się godni, aby to dalej robić. Doświadczenie miłosierdzia wzmacnia, wyzwala. Jeśli Bóg mnie nie przekreśla, to ja też nie mogę siebie przekreślić. Zmienia się więc moje patrzenie na siebie samego. To jest bardzo wyzwalające.

Reklama

– Nie da się chyba oderwać tej nowej posługi wyznaczonej przez Papieża, od tego, co Ksiądz robił dotychczas, czyli Szkoły Ewangelizacji Cyryl i Metody i posługi egzorcysty? Dlaczego założy Ksiądz taką szkołę?

– Bo Bóg mi kazał (uśmiech). Autentycznie, tak to widzę. Po pierwsze, od dziecka znam Kościół jako wspólnotę wspólnot. Najpierw byłem we wspólnocie Dzieci Bożych, potem w oazie, w seminarium też organizowałem grupę modlitewną, bo takiej wspólnoty mi brakowało. Podobnie było w pierwszych latach mojego kapłaństwa. Po prostu takie jest moje myślenie: Kościół jest wspólnotą wspólnot.

– Czy istnienie szkół ewangelizacji oznacza, że można się nauczyć ewangelizować? Zadajmy też inne pytanie: czy trzeba się uczyć ewangelizacji?

Reklama

– Oczywiście można funkcjonować bez szkoły ewangelizacji, bo to nie jest jedyna droga. Ale dla mnie szkoła jest przekonująca. Uważam też, że ewangelizowania można i trzeba się uczyć. Ja to robię np. podczas rekolekcji parafialnych. Zawsze proszę ludzi, by byli rekolekcjonistami dla tych, których nie ma w kościele.
Podczas święta patronalnego naszej wspólnoty przeprowadzono quiz, który mnie poruszył. Zadano pytanie: Ile osób nie praktykuje wiary w diecezji bielsko-żywieckiej? Ja w tym względzie zawsze operowałem procentami. Powiedzmy, że powyżej 50% chodzi do kościoła. Ale gdy odpowiedź została podana w liczbach, okazało się, że żyje obok nas kilkaset tysięcy ludzi, którzy nie mają kontaktu z Chrystusem i Kościołem. I to mnie mocno poruszyło, bo nie chodzi o procenty, to jest rzesza ludzi. Także wielu księży przy różnych okazjach pyta: co wobec tego robić? Co robić, gdy coraz mniej ludzi odnajduje się w tradycyjnie pojętym Kościele? Na pytanie dlaczego tak jest, najpierw trzeba odpowiedzieć: bo nie są wierzący. Odchodzą, bo nie wierzą i nie ma przymusu przynależności do Kościoła. Dopiero wtórnie możemy pytać, czy stosujemy dobre metody, czy mamy odpowiedni poziom duszpasterstwa, bo to jest także bardzo istotne. W gruncie rzeczy jednak sprawa rozbija się o brak wiary, a to związane jest z brakiem doświadczenia. Jeśli ktoś ma wiarę, to nawet jeśli mu coś w parafii nie pasuje, to pójdzie do sąsiedniej... Jeśli wiarę traci, odchodzi.

– Jak zatem dotrzeć do ludzi?

– Sam misjonarz miłosierdzia temu nie zaradzi. Jako duszpasterze, jako wspólnoty wierzących potrzebujemy poważnie ruszyć temat. Odwołam się do słów kard. Nycza, że dziś już nie wystarczy zadzwonić w dzwony, trzeba z kościoła wyjść do ludzi. Swoją misję widzę zatem następująco: służę pomocą proboszczom, by w ich środowiskach, w wioskach i miastach docierać do ludzi. A to nie jest takie proste. Trzeba odważnie wyjść ze schematów tradycyjnego duszpasterstwa i wejść w temat nawrócenia pastoralnego, do którego wzywał nas papież Franciszek. Moje doświadczenie jest takie, że gdy głosi się kerygmat, to ludzi wierzących przybywa. Człowiek, który doświadczył Boga będzie misjonarzem. Ewangelia, choć ma element nauki, nie jest tylko nauką, jest przede wszystkim doświadczeniem. Zatem z ludźmi, którzy praktykują w parafii, możemy wychodzić do tych, którzy nie praktykują, nie wierzą, nie chodzą do kościoła. W takiej perspektywie Rok Miłosierdzia może być okazją choćby do rozmowy o tym wyjściu. Tak naprawdę miłosierdzie musimy przenosić dalej, nawet jeśli jubileuszowy rok minie.

– Czy istnienie wspólnot „nowej ewangelizacji” nie sugeruje, że jest jakaś „stara ewangelizacja”, że istnieją dwie „prędkości” głoszenia Słowa Bożego w Kościele?

Reklama

– Wierzymy w Kościół powszechny. A to oznacza, że różne grupy się w nim odnajdują. Także historia Kościoła uczy, że zawsze małe wspólnoty były zaczynem czegoś większego. Mamy duży Kościół, duże parafie, a Bóg wzbudza dla ożywienia dużych wspólnot małe grupy, małe wspólnoty. Poza tym wiara w powszechność Kościoła zakłada także świadomość, że różni ludzie mogą mieć różną wrażliwość. Dlatego Pan Bóg wzbudza różne kierunki duchowości, różne wspólnoty, różne drogi, by wszyscy byli przy tym samym źródle, ale w inny sposób przeżywają swoją wiarę.

Wreszcie najważniejsza rzecz: Pan Jezus budował wspólnoty. Lubię to podkreślać, na co inni robią wielkie oczy: Chrystusowi najwięcej czasu nie zabierało wcale nauczanie ani przebywanie z tłumami. Najwięcej czasu spędzał On razem z apostołami, tworzył i formował wspólnotę uczniów.
Odpowiadając na pytanie o dwie prędkości: nie bałbym się tego, jeśli te dwie rzeczywistości widzą wzajemną potrzebę współistnienia. Potrzebują się nawzajem. Drżę jeśli jest taka parafia, gdzie się słyszy: nie potrzebujemy wspólnot. Nie może tak być, bo wspólnoty ożywiają parafie. Drżę, kiedy widzę wspólnotę, w której mówi się, że nie są potrzebne tradycyjne struktury Kościoła, albo ich członkowie uważają się za lepszych katolików. Te dwie rzeczywistości muszą sobie podać rękę. Jeśli odrzucimy te dwie skrajności to mamy całe bogactwo Kościoła. Wtedy jedni z drugimi się odnajdą.

– Wśród zadań wyznaczonych przez Franciszka misjonarzom miłosierdzia jest i takie: „być przekonującym głosicielem”. Co według Księdza znaczy to stwierdzenie? Czy istnieją jakieś kryteria bycia przekonującym?

– Myślę, że takich kryteriów nie ma poza wiarą. Ja osobiście podchodzę do swojej posługi z pokorą: nie wszystko potrafię, może coś zawalę, ale Ty, Panie Boże, mi pomożesz. Jestem sam grzeszny, sam potrzebuję miłosierdzia, pomóż więc to miłosierdzie czynić, przekazywać, głosić. To nie może być po prostu teoria. Dlatego też bardzo konsekwentnie w moim głoszeniu Ewangelii używam osobistego świadectwa, dzielę się z ludźmi tym, jak sam coś przeżywam, doświadczam. Gdy mam wykład to podaję teorię, trochę przeplataną praktyką. Jak mówię kazanie, konferencję – to w dużej mierze dzielę się tym, jakie jest moje doświadczenie – to dobre i to trudne. Kluczem „bycia przekonującym” jest po prostu autentyczne świadectwo.

2016-06-15 11:08

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Specjaliści od misji, rekolekcji parafialnych i mediów

Niedziela Ogólnopolska 10/2014, str. 36-37

[ TEMATY ]

wywiad

zakon

Archiwum Redemptorystów

MARTA JACUKIEWICZ: – Ojcze Prowincjale, środki społecznego komunikowania przekazują informacje, ale również mają funkcję integracyjną. Czy rzeczywiście integrują i prowadzą człowieka do Pana Boga?
CZYTAJ DALEJ

Krucjata Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci trwa już 45 lat

2025-10-07 13:20

[ TEMATY ]

Krucjata Modlitwy

w Obronie Poczętych Dzieci

45 lat

Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka

Krucjata Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci

Krucjata Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci

Miała trwać trzy miesiące, trwa nieprzerwanie od 45 lat. Krucjata Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci od początku swojego istnienia połączyła we wspólnej modlitwie w intencjach pro-life tysiące osób.

– 27 kwietnia 1956 r. Sejm PRL uchwalił ustawę dopuszczającą przerywanie ciąży. Jej skutki były tragiczne. W memoriale Episkopatu Polski do Rządu w sprawie zagrożeń biologicznych i moralnych narodu polskiego z 1970 r. zawarta została informacja:
CZYTAJ DALEJ

Papież Leon XIV zaproszony do Gietrzwałdu

2025-10-08 14:57

[ TEMATY ]

Gietrzwałd

zaproszenie

Leon XIV

Vatican Media

Papież Leon XIV i abp Józef Górzyński

Papież Leon XIV i abp Józef Górzyński

Metropolita warmiński spotkał się z Papieżem w Watykanie i przekazał Ojcu Świętemu zaproszenie do Polski na 150-lecie objawień maryjnych w Gietrzwałdzie. Ten jubileusz przypada w 2027 roku. W rozmowie z Radiem Watykańskim-Vatican News abp Józef Górzyński zdradził, że w ten sposób dołączył się do zaproszeń skierowanych do Ojca Świętego przez Prezydentów RP.

W Watykanie abp Józef Górzyński, metropolita warmiński, uczestniczył w audiencji generalnej, podczas której przekazał Papieżowi Leonowi XIV dar archidiecezji warmińskiej. To relikwiarz z relikwiami męczennic - sióstr katarzynek, beatyfikowanych w maju tego roku. „To dar sióstr, ale ja miałem szczęście go przekazać” – powiedział hierarcha Radiu Watykańskiemu-Vatican News.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję