Reklama

Homilia

W Jerozolimie doznacie pociechy

Niedziela Ogólnopolska 27/2016, str. 32-33

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obok historii zbawienia istnieje geografia i topografia zbawienia. Wejście Boga w dzieje ludzkości odbywało się w określonym czasie oraz w konkretnych miejscach. W zbawczej ekonomii Starego Testamentu szczególna rola i znaczenie przypadły Jerozolimie. Jej centrum stanowiła świątynia, lecz cała Jerozolima stała się Miastem Świętym, naznaczonym szczególną Bożą obecnością i opieką. Z Jerozolimą zostały również związane obietnice mesjańskie, co podkreśla czytanie wyjęte z ostatniej części Księgi Izajasza. Napisana pod koniec wygnania babilońskiego przedstawia Jerozolimę jako matkę, która obficie karmi lud Bożego wybrania i usuwa wszelki lęk i smutek.

Zapowiadana chwała Jerozolimy nie ograniczy się do Izraela, bo jak wezbrany potok napłyną do niej także inne narody. Psalmista woła: „Niech cała ziemia chwali swego Pana”. Dziękczynienie i uwielbienie za dzieła, których Bóg dokonał względem Izraela, nabrało nowego kształtu, gdy obietnice i zapowiedzi mesjańskie doczekały się spełnienia. Apostoł Paweł, nie wzmiankując wyraźnie Jerozolimy, wskazuje na najważniejsze wydarzenie, które w niej miało miejsce. W pobliżu świątyni, gdzie po kamiennym ołtarzu codziennie spływała krew zwierząt, stanął drewniany krzyż, po którym spłynęła krew Jezusa Chrystusa. Krzyż stanowi nowe stworzenie, wraz z którym Boży pokój i miłosierdzie stają się udziałem wszystkich ludzi i każdego człowieka. Właśnie ten aspekt uwypuklił Paweł, pisząc do Galatów, że krzyż Chrystusa sprawił radykalne przewartościowanie, „dzięki któremu świat stał się ukrzyżowany dla mnie, a ja dla świata”.

Zbawienie, którego dokonał Jezus, zapoczątkowało nową rolę Jerozolimy. O ile w czasach Starego Testamentu była celem pielgrzymek Izraelitów, którzy znajdowali w niej pociechę i umocnienie, o tyle w czasach Starego Testamentu to z niej wyjdzie iskra, która zapali cały świat. Przedsmakiem uniwersalnego dynamizmu misyjnego było wysłanie przez Jezusa siedemdziesięciu dwóch uczniów, którzy poprzedzali Jego przybycie do różnych miejscowości. Ich posłannictwo zostało porównane do pracy żniwiarzy mających przed sobą rozległe pole. Wprawdzie jest gotowe do zbiorów, lecz ich podjęcie wymaga odwagi i wysiłku żniwiarzy. Są nimi głosiciele Ewangelii, polegający nie na własnych możliwościach i zapobiegliwości, ale na mocy Chrystusa i właściwym rozeznaniu, niezbędnym w kontaktach z ludźmi. Ponieważ nie jest tak, że Bóg ma w świecie samych tylko przyjaciół, ewangelizacja natrafia też na rozmaite trudności, przeszkody i sprzeciwy. Ci, którzy się na nią otwierają, słyszą orędzie, które jest w stanie odmienić ich życie: „Przybliżyło się do was królestwo Boże”. Niezależnie od tego, gdzie mieszkamy, wzrok chrześcijan kieruje się ku Jerozolimie, w której orędzie zbawienia ma swój początek.

Polecamy „Kalendarz liturgiczny” – liturgię na każdy dzień
Jesteśmy również na Facebooku i Twitterze

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2016-06-29 08:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Niedziela” na Boże Narodzenie i Nowy Rok

Aż trzy dodatki oraz wydanie „Niedzieli” obszerniejsze o 16 stron!

Święta Bożego Narodzenia pozwalają nam zatrzymać się w zabieganym świecie i na nowo kontemplować tajemnicę Boga, który stał się człowiekiem – Słowo i Światło, w którym ludzie dostrzegli sens swojego życia.
CZYTAJ DALEJ

Opus Dei wydało oświadczenie ws. Marcina Romanowskiego

2024-12-17 14:47

[ TEMATY ]

Opus Dei

Ministerstwo Sprawiedliwości

Marcin Romanowski

Marcin Romanowski

W nawiązaniu do publikacji medialnych powtarzających nieprawdziwe informacje, informujemy:

1. Marcin Romanowski nie mieszka i nie przebywa w ośrodkach związanych z Opus Dei.
CZYTAJ DALEJ

Meksykański żłóbek w Bazylice św. Piotra

2024-12-19 14:58

[ TEMATY ]

Bazylika św. Piotra

Włodzimierz Rędzioch

Oprócz żłóbka na placu św. Piotra, szopka wystawiana jest również z Bazylice św. Piotra.

Tym razem jest to monumentalny żłóbek wybudowany w Kaplicy Klementyńskiej, na końcu bocznej, lewej nawy bazyliki. Kaplica ta bierze swą nazwę od Papieża Klemensa VIII z rodu Aldobrandinich, który kazał ją udekorować na Rok Święty 1600. W głównym ołtarzu znajdują się doczesna szczątki św. Grzegorza Wielkiego a nad nim mozaika wykonana według obrazu A. Sacchi „Św. Grzegorz i cud korporału”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję