Reklama

Wiara

Kościoły zamieniają się w konfesjonały

Zbliżający się Wielki Tydzień dla papieża Franciszka jest okazją do duchowej mobilizacji. Kościół jest już nie tylko polowym szpitalem, ale nawet poligonem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W trzecią niedzielę Wielkiego Postu wierni uczestniczący w modlitwie „Anioł Pański” usłyszeli z ust Namiestnika Chrystusowego słowa zachęty: – Okres Wielkiego Postu jest dobrą okazją, aby zbliżyć się do Chrystusa, spotkać Go na modlitwie w dialogu serca z sercem, rozmawiając z Nim, słuchając Go – powiedział Papież. – To dobra okazja, aby zobaczyć Jego oblicze w twarzy cierpiącego brata czy siostry. W ten sposób możemy odnowić w nas łaskę chrztu św., zaspokoić pragnienie u źródła słowa Bożego i Jego Ducha Świętego oraz odkryć radość stawania się budowniczymi pojednania i narzędziami pokoju w życiu codziennym.

Na froncie walki ze złem

W piątek 17 marca po południu Franciszek przewodniczył nabożeństwu pokutnemu, w czasie którego można było skorzystać z sakramentu spowiedzi. Jednym z 92 spowiedników był sam Ojciec Święty, który wyspowiadał kilkanaście osób.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Nabożeństwo, które ma już kilkuletnią tradycję, rozpoczęło się – jak zwykle – procesjonalnym wejściem Papieża i towarzyszących mu osób, ale w przeciwieństwie do lat poprzednich nie wygłosił on żadnego rozważania. Zastąpiono je długą chwilą ciszy, w czasie której zachęcono wiernych do przeprowadzenia rachunku sumienia. Pomagały w tym pytania zawarte w książeczce, którą otrzymali uczestnicy liturgii. Franciszek w tym czasie długo się modlił, po czym odmówiono akt pokutny i modlitwę „Ojcze nasz”. Następnie – zgodnie ze zwyczajami panującymi w krajach hiszpańskojęzycznych – Papież uklęknął przy drzwiczkach konfesjonału i wyspowiadał się przed jednym z księży, po czym sam usiadł w konfesjonale i przez ponad 50 minut spowiadał wiernych.

Nabożeństwo wieczorne poprzedziło o tydzień ogólnoświatową akcję „24 godziny dla Pana”. Odbyła się ona także w Rzymie, a na jej zakończenie przewodniczący Papieskiej Rady ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji abp Rino Fisichella odprawił liturgię w rzymskim sanktuarium Bożego Miłosierdzia.

24 godziny dla Pana

Już po raz drugi w papieską inicjatywę „24 godziny dla Pana” włączyli się krakowianie. W dniach 24-25 marca br. w 5 krakowskich kościołach odbyły się adoracje, modlitwy, nabożeństwa pokutne oraz medytacje nad słowem Bożym. W ramach całodobowej modlitwy przewidziano Różaniec, czuwanie, Koronkę do Bożego Miłosierdzia, adorację, celebrację słowa Bożego, Drogę Krzyżową. Poszczególne rodzaje modlitw były prowadzone przez wspólnoty krakowskich duszpasterstw akademickich. Co ważne, w 5 kościołach zaangażowanych w wydarzenie przez całą dobę trwała spowiedź. W określonych godzinach dyżury pełnili także misjonarze miłosierdzia.

Reklama

Do tej inicjatywy modlitewnej przyłączyła się również archidiecezja częstochowska, w której akcja – pod hasłem: „Po co? Bo miłość to obecność” – odbyła się w 4 kościołach: pw. Najświętszej Maryi Panny Zwycięskiej w Częstochowie, pw. św. Marii Magdaleny w Radomsku, w kościele kolegiackim pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Wieluniu oraz w kościele pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Zawierciu. Zaplanowano m.in. Wieczór Miłosierdzia, połączony z celebracją sakramentu pokuty i pojednania. Przez całą noc trwała adoracja Najświętszego Sakramentu, a wierni mieli okazję przystąpić do sakramentu pokuty i pojednania.

Ks. Krzysztof Marcjanowicz z Papieskiej Rady ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji podkreśla, że inicjatywa „24 godziny dla Pana” zrodziła się oddolnie, z adoracji Najświętszego Sakramentu w Roku Wiary. – Po modlitwie kapłani spontanicznie zaczęli siadać w konfesjonałach, a wierni – spowiadać się. Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji nadała inicjatywie formę i przygotowuje materiały formacyjne. Akcja ta jest nadal tylko propozycją duszpasterską i może być realizowana w formach już wcześniej obecnych, np. w ramach Nocy Konfesjonałów lub wydłużonej spowiedzi przy okazji rekolekcji lub misji parafialnych.

Celem inicjatywy „24 godziny dla Pana” jest coś więcej niż tylko całodobowa możliwość spowiedzi. – Ważne jest także to, aby ten sakrament zobaczyć w kategoriach wspólnoty – powiedział KAI bp Grzegorz Ryś. – Stąd podpowiedź papieża Franciszka, aby tę inicjatywę zaczynać liturgią pokutną z liturgią Słowa i przepowiadaniem; wtedy nieco inaczej zaczynamy postrzegać siebie – jako Kościół, który składa się z grzeszników. Wszyscy jesteśmy Kościołem, który grzeszy wobec Pana Boga, a i sobie nawzajem robi różne przykre rzeczy. Ta liturgia może być momentem, w którym jednamy się z Bogiem, ale także między sobą – dodał bp Ryś.

2017-03-29 10:05

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: powróćmy do spowiedzi i przywróćmy należne jej miejsce

[ TEMATY ]

spowiedź

Franciszek

Grzegorz Gałązka

„Powróćmy do spowiedzi, przywróćmy temu sakramentowi miejsce, na jakie zasługuje w życiu i w duszpasterstwie!” – zaapelował Franciszek podczas wielkopostnego nabożeństwa pokutnego, połączonego ze spowiedzią i rozgrzeszeniem indywidualnym. Odbyło się ono w bazylice watykańskiej podobnie, jak wielu w kościołach na całym świecie, w ramach inicjatywy „24 godziny dla Pana”, zainicjowanej przed pięciu laty przez papieża.

W homilii Ojciec Święty nawiązał do oczytanego wcześniej fragmentu Ewangelii św. Jana (8, 1-11) opisującego spotkanie Pana Jezusa z kobietą cudzołożną. Zauważył, że kiedy odeszli jej oskarżyciele, pozostał tylko Jezus, bo dla niego ważniejszy od grzechu jest grzesznik. W sercu Boga jesteśmy ważniejsi niż błędy, reguły, osądy i nasze upadki. „Prośmy o chrześcijańskie ujęcie życia, gdzie przed grzechem widzimy z miłością grzesznika, przed błędem człowieka błądzącego, osobę przed jej historią” – stwierdził Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

Most od jadłodajni do Pałacu Apostolskiego – jak Leon XIV zmienia Caritas

2025-05-14 11:59

[ TEMATY ]

Caritas

jadłodajnia

most

Pałac Apostolski

Papież Leon XIV

PAP/EPA

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Pierwszy północny Amerykanin i zarazem pierwszy augustianin na tronie Piotrowym wchodzi do Watykanu nie jak monarcha, lecz jak menedżer miłosierdzia z peruwiańskiej prowincji. Robert Francis Prevost -  dziś papież Leon XIV - zaczynał w Chiclayo od naprawiania zbutwiałych dachów parafialnych kuchni; dwie dekady później pomagał reorganizować Caritas Internationalis, a dzień po swoim konklawe zapowiedział Watykańskie Obserwatorium Mobilności Ludzkiej i kampanię „Turn Debt into Hope”. W każdej z tych scen pojawia się to samo credo: przejrzystość to akt miłości, a Caritas - jeśli ma być Ewangelią w czynach - musi działać szybciej, mądrzej i głośniej od algorytmów rynku.

Część I - Andyjskie Laboratorium Miłości
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję