W Centrum Dialogu im. Jana Pawła II w Toruniu 20 maja odbyły się warsztaty i konferencje pt. „Nowe media i wychowanie”, w których uczestniczyło ponad 50 osób z terenu diecezji toruńskiej. Prowadzącymi zajęcia byli: Małgorzata Więczkowska – pedagog i medioznawca, s. Elżbieta Sozańska USJK – pedagog i ks. Andrzej Kowalski – katechetyk. Wykłady oraz warsztaty tematyczne cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, co przełożyło się na aktywne zaangażowanie i współtworzenie zajęć.
Reklama
Przede wszystkim uświadomiliśmy sobie, że nowe media są obecne w codziennym życiu na tyle, że zmieniły sposób komunikowania i myślenia nas, dorosłych, a tym bardziej młodego pokolenia, które urodziło się, a zatem w sposób naturalny weszło bez zahamowań w świat cyfrowy. Jak podkreśliła kujawsko-pomorski wicekurator oświaty w Bydgoszczy Maria Mazurkiewicz, nowe media i technologie komunikacyjne możemy porównać do narzędzi kuchennych: można z nich zrobić dobry użytek, ale też wyrządzić nimi krzywdę. To od samego użytkownika zależy w dużej mierze cel i wartość ich użycia. Nowe media zatem są szansą dobrego rozwoju i komunikacji, a także realnym zagrożeniem, czego doświadczają rodzice i edukatorzy na co dzień zmagający się ze zjawiskami uzależnień od telefonów czy portali społecznościowych szczególnie w sytuacji, gdy zabraknie synergicznego działania na rzecz pogłębiania edukacji medialnej wszystkich środowisk wychowawczych, w których przebywa i wzrasta dziecko.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Naszemu spotkaniu towarzyszyło przeświadczenie, że nie jest możliwe prawdziwe wychowanie bez obecności wychowawców, którzy towarzyszą i prowadzą dzieci i młodzież w odkrywaniu świata. W tym procesie nowe media nigdy nie zastąpią odpowiedzialnych dorosłych. Potrzebujemy dobrze wykorzystywać te nowe narzędzia, które i tak są w użyciu, aby wzbudzić zaangażowanie wśród dzieci i uczniów. W edukacji medialnej bowiem nigdy nie chodzi o to, aby technologie postawić w centrum, lecz osobę ludzką w jej integralnym rozwoju i potrzebach, uwzględniając różne trudności, pęknięcia i zagrożenia.
W trakcie zajęć poruszone zostały następujące zagadnienia: modele wychowawcze w Europie, smartfony i tablety – szansa, czy zagrożenie, gadżetomania, przeżywanie poczucia winy u dzieci i młodzieży, fenomen pokemona: struktura, działanie i konsekwencje pedagogiczne, konieczność edukacji medialnej w rodzinie, szkole i społeczeństwie, LearningApps i Edmodo jako przykłady aplikacji internetowych do wykorzystania w dydaktyce.
Warto nadmienić, że organizatorami spotkania byli: Polskie Towarzystwo Teologiczne, Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej Toruńskiej, Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Toruńskiej, przy pomocy Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Torunia i Centrum Dialogu im. Jana Pawła II w Toruniu.
Wszystkim organizatorom, a nade wszystko uczestnikom twórczego spotkania dziękujemy za zainteresowanie, zaangażowanie i odpowiedzialność w dziele wychowywania młodego pokolenia.