Reklama

Krzyż w cieniu Porcjunkuli

Mam przed oczyma jej zdjęcie. Młoda, piękna i uśmiechnięta kobieta patrzy mi prosto w oczy. Kiedy byłem na Wyspie Tyberyjskiej, nawet nie zwróciłem uwagi, że niemal naprzeciwko kościoła Męczenników, gdzie spoczywają kości św. Bartłomieja Apostoła, jest usytuowany szpital, który kilkakrotnie w ciągu dnia mijałem. Szpital Fatebenefratelli, w którym rozegrała się niezwykła historia tej kobiety – Chiary Corbelli Petrillo

Niedziela Ogólnopolska 32/2017, str. 28-29

Lars Zahner/Fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

historia Chiary w przedziwny sposób splata się z małym kościółkiem – obecnie zakrytym zbudowaną wokół niego potężną bazyliką, stanowiącym najpiękniejszą spuściznę św. Franciszka z Asyżu – Porcjunkulą (łac. małą cząsteczką) Matki Bożej Anielskiej. Pierwszy biograf Biedaczyny z Asyżu zapisał, że Święty „wybrał ze świata dla siebie i swoich towarzyszy najmniejszą cząstkę, gdyż inaczej nie mógłby służyć Chrystusowi”. Kilkaset lat później, w czasach nam współczesnych, Porcjunkula połączyła życie dwojga młodych ludzi – Enrica Petrilla i Chiary Corbelli, którzy po odbytych tu rekolekcjach powołaniowych postanowili się pobrać.

Cząsteczka miłości

Poznali się w innym maryjnym miejscu – w Medjugorie i ich związek nie należał do najłatwiejszych. Kilkakrotnie się rozstawali, długo zastanawiali się nad wspólną przyszłością, aby ostatecznie zdecydować się na małżeństwo. „Wcale nie czuliśmy się odważni, bo tak naprawdę jedyne, co robiliśmy, to krok po kroku mówiliśmy tak” – podsumuje Chiara. Od tej pory do Porcjunkuli będą powracać w trudnych chwilach, będą tam polecać Maryi swoje kolejne dzieci i w tym malutkim kościółku będą się starali odnajdywać własną cząsteczkę Bożej miłości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

40 i 38 minut

W kościele Matki Bożej Anielskiej św. Franciszek usłyszał Ewangelię o rozesłaniu uczniów przez Chrystusa – bez torby, bez sandałów na drogę, bez zapasów i pieniędzy, na którą miał wykrzyknąć z radością: „Oto jest to, czego chcę, oto jest to, czego poszukuję, to, co pragnę czynić z całego serca!”. Młodziutka Chiara miała w swoim życiu już niedługo doświadczyć Ewangelii Krzyża – wyzbycia się wszystkiego, co daje szczęście – która stała się jej własną drogą.

Wszystko zaczęło się wraz z pierwszą ciążą, w czasie której wykryto u dziecka małżonków Petrillo ciężką i rzadką (jedno na 2 tys. urodzeń) wadę genetyczną – anencefalię. Ich córka nie miała wykształconej ani czaszki, ani najistotniejszych części mózgu, wskutek czego lekarze przewidywali jej śmierć natychmiast po porodzie. Mimo rad lekarzy i niektórych znajomych zaledwie 25-letnia matka zdecydowała się nie poddawać aborcji – decyzja była dla niej oczywista. To jej dziecko i ma prawo do miłości rodziców, jak skwitował Enrico: „Ona jest naszą córką, a my przyjmiemy ją taką, jaka ona jest”. Swoją nienarodzoną córkę polecali w Porcjunkuli, mając na uwadze słowa o św. Franciszku, który, jak odnotował jego biograf – Tomasz z Celano: „wierzył, że na każdym miejscu łaska jest udzielana wybranym Boga, doświadczył przecież tego, że miejsce kościoła Najświętszej Maryi w Porcjunkuli jest jeszcze obficiej napełnione łaską i często nawiedzane przez duchy niebieskie”. Po ciąży, w czasie której nie brakowało komplikacji, na świat przyszła mała Maria Grazia (czyli łaska) Letizia (tj. radość). Otoczona miłością rodziców, przytulana przez rodzinę i znajomych, zmarła po 40 minutach.

Reklama

Następna ciąża stanowiła kolejną Bożą obietnicę. Początkowo wszystko zmierzało ku dobremu. Pierwsze badania nie wskazywały na wady i wydawało się, że dziecko rozwija się prawidłowo. Niespodziewanie w krzyż rodziny Petrillo wbito kolejny gwóźdź – ich nienarodzony syn miał niewykształcone nóżki – jednej nie miał w ogóle, do tego doszło wiele wad rozwojowych, nieznanych w takim nagromadzeniu lekarzom. Kolejnym razem z ust Enrica i Chiary padło zdecydowane „tak” dla życia ich dziecka, które odeszło w ramionach rodziców 38 minut po porodzie. Po raz drugi Enrico Petrillo zanosił ciało swojego dziecka – tym razem syna, Davide Giovanniego – do kostnicy szpitala Fatebenefratelli.

Byli szczęśliwi, że okazali dzieciom tyle miłości, ile tylko mogli. Obydwa pogrzeby stały się manifestacją szczęścia rodziców, którzy dla swoich pociech zrobili wszystko, co mogli – przyjęli je z miłością.

Reklama

Trzy gwoździe

Na świat miało przyjść kolejne dziecko. Chiara zdecydowała, że na cześć tak ważnego dla nich św. Franciszka syn otrzyma imię Francesco. Tym razem dziecko rozwijało się prawidłowo i nic nie wskazywało na jakiekolwiek problemy. Trzeci gwóźdź miał się bowiem wbić w życie samej Chiary. Niewielkie zgrubienie na języku okazało się złośliwym rakiem nabłonkowym, co dla rodziny i przyjaciół 28-letniej wówczas matki było prawdziwym szokiem. Ze względu na ciążę, w której była Chiara, lekarze doradzali wcześniejsze rozwiązanie, by móc rozpocząć chemioterapię, ale nie dawali jednocześnie gwarancji na przeżycie jeszcze nierozwiniętego w pełni dziecka. Ufająca Bogu matka zdecydowała się czekać aż do naturalnego porodu, kiedy Francesco będzie mógł poradzić sobie o własnych siłach. Enrico przez cały czas wspierał żonę: „Nie jesteśmy zagniewani na Boga, bo wiemy, że to On stoi za wszystkim. A zrozumieć, że za wszystkim stoi Bóg, jest czymś najwspanialszym na świecie” – mówił.

30 maja 2011 r. urodził się zdrowy syn – Francesco, a Chiarę niedługo potem – 1 sierpnia (w wigilię święta Matki Bożej Anielskiej z Porcjunkuli) poddano serii naświetlań. Jednak szczęście nie miało być udziałem tej rodziny. Najpierw Chiara wskutek operacji węzłów chłonnych straciła głos. Aż do śmierci towarzyszyły jej potworne bóle krzyża i zoperowanego języka. Bardzo wychudła. Zdążyła jeszcze w dzień Zwiastowania pielgrzymować do Porcjunkuli, gdzie oddała syna opiece Matki Bożej. Nowotwór dał przerzuty do oka, wątroby i piersi. Z czasem uszkodził płuca. Krwawy kaszel stał się dla młodej matki codziennością. Słabła z dnia na dzień, a lekarze nie dawali jej żadnych szans na wyleczenie.

Jak Chrystus został przybity do krzyża trzema gwoździami, które zabiły życie człowieka, sprawiały ciału ból, tak Chiara doświadczyła trzech bardzo bolesnych momentów w swym życiu – śmierci dwojga dzieci i własnej choroby. Ale nie wolno zapominać, że jak z gwoździ Chrystusa rodzi się Odkupienie, a rany stają się bramą do zmartwychwstania, tak cierpienie młodej żony i matki prowadziło i wciąż prowadzi do niezwykłych owoców.

Reklama

W blasku Przemienienia

Kiedy św. Franciszek skończył ziemską pielgrzymkę w swoim ukochanym kościółku Porcjunkuli, jego pierwszy biograf – Tomasz z Celano zapisał: „Widzieli też, jak jego ciało, które było przedtem czarne, [teraz] świeciło jasnym blaskiem, obiecując swym pięknem nagrodę błogosławionego zmartwychwstania. Spostrzegli wreszcie jego oblicze jak oblicze Anioła, jak gdyby żył, a nie był umarły”.

A Chiara? Odeszła spokojnie. Jej duchowy kierownik zdążył jeszcze odprawić dla niej Mszę św. w pokoju, który stał się jej ostatnim miejscem na ziemi. Odmawiano przy niej psalmy, które pielgrzymi recytowali w drodze do Jerozolimy, otaczali ją członkowie rodziny i przyjaciele. W wieku 28 lat, 13 czerwca 2012 r., punktualnie o godz. 12.00, spokojnie powędrowała do swoich dzieci, które, jak ufała, już na nią czekały w niebie. „Jej umęczone ciało jaśniało blaskiem, a na twarzy pojawił się uśmiech” – zeznawali przyjaciele. Trumnę z ciałem Chiary, ubranej w suknię ślubną, umieszczono w przybranym salonie. W jej ręce włożono różaniec i mały bukiecik lawendy. Wszyscy, którzy przyszli ją pożegnać, czuli się jak na górze Tabor, gdzie oświeceni niebiańskim światłem stali się świadkami Przemienienia.

Tomasz z Celano, pisząc o Porcjunkuli, zanotował, że „żyjący tam bracia zajęci byli wysławianiem Boga i rozsiewając przedziwną woń, wiedli anielskie życie”. Nie sposób nie odnieść tych słów do notatki Chiary, która w swojej Porcjunkuli cierpienia wyznała: „Boga znaleźć można w ciele podziurawionym gwoździami i w ukrzyżowanym człowieku. Bóg jest doświadczeniem spotkania z człowiekiem żywym i zmartwychwstałym”. W czerwcu bieżącego roku, 5 lat po śmierci Chiary, rozpoczęto jej proces beatyfikacyjny...

Więcej informacji na temat Chiary Corbelli Petrillo na: www.chiaracorbellapetrillo.it oraz w książce „Przyszliśmy na świat, by nigdy już nie umrzeć”. PROMIC, Warszawa 2016.

2017-08-02 09:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy mam w sobie radość Jezusa?

2024-04-15 13:37

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 15, 9-17.

Niedziela, 5 maja. VI niedziela wielkanocna

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: miłość owocna i radosna dzięki wzajemności

2024-05-04 17:05

Archiwum ks. Wojciecha Węgrzyniaka

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Najważniejszym przykazaniem jest miłość, ale bez wzajemności miłość nigdy nie będzie ani owocna, ani radosna - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej 5 maja.

Ks. Węgrzyniak wskazuje na „wzajemność" jako słowo klucz do zrozumienia Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej. Podkreśla, że wydaje się ono ważniejsze niż „miłość" dla właściwego zrozumienia fragmentu Ewangelii św. Jana z tej niedzieli. „W piekle ludzie również są kochani przez Pana Boga, ale jeżeli cierpią, to dlatego, że tej miłości nie odwzajemniają” - zaznacza biblista.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję