Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Dwie wieże. Oczekiwanie na Ducha Świętego

Niedziela bielsko-żywiecka 22/2018, str. I

[ TEMATY ]

bp Piotr Greger

MR

Bp Piotr pośród oczekujących na Zesłanie Ducha Świę tego

Bp Piotr pośród oczekujących na Zesłanie Ducha Świę tego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jesteśmy napełnieni Duchem Świętym” – pod tym hasłem Wspólnota Miłość i Łaska Chrystusa przeżyła Wigilię Zesłania Ducha Świętego w kościele Opatrzności Bożej w Bielsku-Białej. Wraz z nią modlił się bp Piotr Greger, który 19 maja przewodniczył późnowieczornej Mszy św.

Reklama

Jak zaznaczył w kazaniu Hierarcha, uroczystość Zesłania Parakleta ma dwojaki sens: uwielbienie Trzeciej Osoby Boskiej i świętowanie narodzin Kościoła w jego widzialnej postaci. Według niego kluczem do wyjaśnienia tego misterium jest biblijna opowieść o wieży Babel. Przestrzegł przy tym, że nie należy ją rozumieć dosłownie. – Wieża to symbol zaślepienia człowieka, któremu marzy się dokonanie czegoś, co rozsławi jego imię i objawi jego wielkość – mówił bp P. Greger. I dodał, że jej cień pada także i na nas, współczesnych. – Jest rzeczą niemożliwą, by pracodawca okradający swojego pracownika mógł się z nim porozumieć. Jest także rzeczą niemożliwą, by mąż, który poświęcił się tylko pracy zawodowej, a zapomniał o rodzinnym domu, mógł zrozumieć żonę, dzieci, najbliższych. Jest to niemożliwe, chociaż na co dzień żyją pod jednym dachem. Pomieszane języki. Budowa wieży Babel zawsze się tak kończy i to jest jedna z większych ludzkich tragedii – zauważył. I dodał, że wydarzenie Pięćdziesiątnicy jest Bożą odpowiedzią na to ludzkie zaślepienie. A konkretnie – język miłości, który przynosi Duch Święty. Język uniwersalny, ponadczasowy i zrozumiały dla wszystkich. I tym językiem, jak podkreślił Kaznodzieja, komunikował się Maksymilian Kolbe, Matka Teresa z Kalkuty, czy Hanna Chrzanowska. – Duch Święty, dotykając w Wieczerniku ludzkich serc, rozpoczął proces budowy nowej wieży sięgającej nieba. To już nie Babel, ale Chrystusowy Kościół, w którym Boży Duch jest stale obecny, aby strzegł w nim prawdy – skonkludował. Wraz z bp. Piotrem Gregerem Mszę św. celebrował ks. Sebastian Rucki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Oprócz Mszy św. wieczór wigilijny wypełniła konferencja, modlitwa uwielbienia, wstawiennicza i do Ducha Świętego. Uczestnicy modlitewnego spotkania namaszczeni zostali olejkiem radości z sanktuarium Matki Bożej Rychwałdzkiej.

Wspólnota Miłość i Łaska Chrystusa powstała w 2011 r. Od 2012 r. związana jest z parafią Opatrzności Bożej w Białej. To tutaj w każdy wtorek miesiąca o godz. 19 gromadzą się jej członkowie. Ich opiekunem jest ks. S. Rucki. Spotkać ich także można w parafii św. Bartłomieja w Czańcu (II i IV środa miesiąca, godz. 19) i w parafii św. Marcina w Pisarzowicach (II i IV piątek miesiąca godz. 19 – w kaplicy).

2018-05-30 11:29

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzień wspólnoty Oazy

Niedziela bielsko-żywiecka 31/2021, str. II

[ TEMATY ]

rekolekcje

oaza

bp Piotr Greger

Marian Szpak

Dziękczynienie młodych oazowiczów

Dziękczynienie młodych oazowiczów

Dla kilkuset młodych ludzi Mszę św. w kościele św. Pawła Apostoła celebrował bp Piotr Greger.

W 13. dniu rekolekcji oazowych, ich uczestnicy wzięli udział w wakacyjnym Dniu Wspólnoty. – Charyzmat ruchu jest doskonałą lekcją na temat Kościoła. Wyrastający oraz oparty na odnowie biblijnej i liturgicznej daje możliwość nieustannego odkrywania jego bogactwa. To nie jest żadne teoretyzowanie, to jest doświadczenie żywego Kościoła; ono może zafascynować i stać się drogą odkrywania swojego życiowego powołania. Iluż młodych ludzi, poszukujących swojego miejsca w świecie i odkrywających drogę swego powołania, znalazło odpowiedź na drodze formacji oazowej. Wiem, co mówię, bo jestem jednym z nich – mówił biskup.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy po raz trzynasty

2025-04-13 17:31

[ TEMATY ]

Częstochowa

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty

Jansa Góra

Karol Porwich

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy

Jeden zaczął na komarku po dziadku, inny na junaku po ojcu. Przyznają, że „z motoru się nie wyrasta”, trzeba jeździć bezpiecznie i cieszyć się życiem. Na Jasnej Górze odbył się 13. Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy zorganizowany przez Częstochowskie Towarzystwo Motocyklowe.

Idea zjazdów nawiązuje do tradycji przedwojennych regionu. To pierwsza grupa, która rozpoczęła w kwietniu sezon w częstochowskim sanktuarium. Kolejna zjedzie 27 kwietnia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję