Piesza pielgrzymka jaworznicka, która już po raz 223. wyruszyła do Czarnej Madonny z kolegiaty Świętych Wojciecha i Katarzyny 3 września br., zamknęła pielgrzymkowy sezon
Rozpoczęła ją uroczysta Eucharystia sprawowana przez proboszcza parafii ks. prał. Eugeniusza Cebulskiego oraz proboszcza parafii w Jaworznie-Borach ks. kan. Stanisława Janickiego. Z błogosławieństwem księdza proboszcza i życzeniami sił i wytrwałości w drodze do Matki i Królowej jaworznianie wyruszyli na pielgrzymkowy szlak.
Przypomnijmy, że tegoroczne pielgrzymowanie naszych diecezjan przebiegało w trzech etapach. Najwcześniej wyruszyli pątnicy z Olkusza, bo 9 sierpnia. Druga część natomiast rozpoczęła swoje pielgrzymowanie w Będzinie 23 sierpnia. W diecezjalne pielgrzymowanie włączyły się także mniejsze grupy pielgrzymkowe, a wśród nich wspomniana wcześniej pielgrzymka jaworznicka, której po raz 43. przewodniczył wierny i niestrudzony pielgrzym i przewodnik duchowy ks. kan. Stanisław Janicki. Jaworznicka pielgrzymka ma swoje zwyczaje niespotykane w żadnych innych grupach pielgrzymkowych. I tak np. jej uczestnicy pierwszą część trasy pokonują pociągiem, a to dlatego, że podczas zaborów Jaworzno należało do Austro-Węgier, a Częstochowa była wówczas w granicach zaboru rosyjskiego. W tamtym czasie pielgrzymi właśnie pociągiem przekraczali granicę, dlatego i dzisiaj w jaworznickiej pielgrzymce pojawia się motyw pociągu. Tym środkiem lokomocji z Jaworzna Szczakowej pielgrzymi docierają do Myszkowa, a następnie rozpoczynają swoją wędrówkę szlakiem sanktuariów przez Leśniów i św. Annę, docierając na Jasną Górę. Swoją tegoroczną wędrówkę pielgrzymi z Jaworzna zakończyli 6 września, ale w Częstochowie pozostali do 8 września, czyli do święta Narodzenia Matki Bożej.
- Jesteście znakiem dla współczesnych pogan – mówił do pielgrzymów archidiecezji wrocławskiej o. Jan Poteralski. Podprzeor Jasnej Góry podziękował Dolnoślązakom za ich odwagę i przykład wyznania wiary. Do Częstochowy dotarło ok. 1,7 tys. uczestników 35. Pieszej Pielgrzymki Wrocławskiej.
- „Jesteście czytelnym znakiem dla współczesnych pogan. Znakiem waszej miłości do Boga i Kościoła. Dziękujemy za waszą odwagę i przykład wyznawania wiary, radość i entuzjazm – witał pielgrzymów podprzeor Jasnej Góry, o. Jan Poteralski. Pielgrzymując z Wrocławia przez polską, piękną ziemię; pola, łąki, lasy, miasta i wioski, spotykając się z ludźmi na noclegach i trasie pielgrzymowania, byliście zwiastunami radosnego głoszenia Ewangelii, można powiedzieć ambasadorami Pana Jezusa i Matki Bożej mówiącej w Kanie Galilejskiej, na Jasnej Górze i w tylu sanktuariach – uczyńcie wszystko, co mój Syn wam powie”.
To było trochę trudne popołudnie - tak źródła watykańskie opisały okoliczności dwóch poniedziałkowych epizodów ostrej niewydolności oddechowej, jakie miał papież Franciszek w 18. dniu pobytu w szpitalu. Wyjaśniły, że nie doszło do nowej infekcji, ale była to konsekwencja trwającego obustronnego zapalenia płuc.
Źródła watykańskie w rozmowie z dziennikarzami podkreśliły, że to, co się wydarzyło, było "cierpieniem osoby, której brakuje oddechu".
W Rzymie Wielki Post to czas duchowej pielgrzymki po najstarszych i najważniejszych świątyniach Wiecznego Miasta: kościołach stacyjnych. Ich lista została ostatecznie ustalona przez Grzegorza Wielkiego. Każdemu dniowi Wielkiego Postu odpowiada jeden kościół, począwszy od Bazyliki św. Sabiny na Awentynie, gdzie Papież zwykł sprawować liturgię Środy Popielcowej, aż po Bazylikę św. Jana na Lateranie w Wielką Sobotę.
Znaczenie wielkopostnych liturgii stacyjnych w zwięzły sposób wyjaśnił Benedykt XVI w Środę Popielcową 2007 r.: „Starożytna liturgia rzymska poprzez stacje wielkopostne wyznaczyła szczególną geografię wiary; przyświecała temu myśl, że w związku z przybyciem Piotra i Pawła oraz zniszczeniem Świątyni Jerozolima jakoby przeniosła się do Rzymu; Rzym chrześcijański postrzegano jako rekonstrukcję Jerozolimy z czasów Jezusa, w obrębie murów miasta. Ta nowa wewnętrzna duchowa geografia, wpisana w tradycję kościołów stacyjnych Wielkiego Postu, nie jest zwykłym rozpamiętywaniem przeszłości ani pozbawioną treści antycypacją przyszłości. Przeciwnie, ma ona pomagać wiernym przejść wewnętrzną drogę – drogę nawrócenia i pojednania, by dotrzeć do chwały niebieskiego Jeruzalem, gdzie mieszka Bóg”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.