Reklama

Polska

Bp Ryś: Kościół nie jest zbiorem luźnych elementow

- Nie jesteśmy zbiorem luźnych elementów, mamy być ciałem Chrystusa – przypomniał wczoraj w Płocku bp Grzegorz Ryś. Przewodniczący Zespołu KEP ds. nowej ewangelizacji uczestniczył w sympozjum pt. „Jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół”, które odbyło się w sobotę w Opactwie Pobenedyktyńskim w Płocku, z inicjatywy Ruchu Światło-Życie.

[ TEMATY ]

abp Grzegorz Ryś

Radosław Janeczko

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uczestnicy spotkania – członkowie oazy oraz Domowego Kościoła z diecezji płockie – mówili o potrzebie doświadczenia wspólnoty w wierze, niezbędnej do głoszenia kerygmatu.

Sympozjum rozpoczęło się Eucharystią w kościele farnym w Płocku, pod przewodnictwem bp. Piotra Libery, koncelebrowało ją 20 księży związanych z oazą. Homilię wygłosił bp Grzegorz Ryś, przewodniczący Zespołu KEP ds. nowej ewangelizacji. "Nie jesteśmy zbiorem luźnych elementów - mamy być ciałem Chrystusa. Doświadczenie Kościoła to dar od Boga, na który ludzie wierzący otwierają się przez modlitwę" – podkreślał kaznodziejaa. Dodawał, że potrzeba doświadczyć Kościoła, zanim w ogóle zacznie się ewangelizować, zadać sobie pytanie, jakie znaczenie dla wiary i misji ewangelizacyjnej ma Kościół istniejący tu i teraz, a nie Kościół wyidealizowany.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Na ile jesteśmy zdeterminowani, by iść z misją z takim właśnie Kościołem? – pytał się bp Ryś. – Nam jest zawsze bliżej do indywidualizmu. W praktyce oznacza to, że chce się ewangelizować tylko z własną wspólnotą. Czasem można mówić nawet o programowej samotności konfesyjnej. Tymczasem zastępowanie myślenia wspólnotowego myśleniem separatystycznym w głoszeniu Ewangelii jest w istocie antyświadectwem” - wskazał bp Ryś.

Reklama

Po Eucharystii obrady przeniosły się do Opactwa Pobenedyktyńskiego w Płocku. W gronie prelegentów znalazł się m.in. bp Adam Wodarczyk z Katowic. Zwracał uwagę, że ewangelizacji potrzebują także ludzie ochrzczeni, którzy nie doświadczyli osobistej więzi z Jezusem - żywej wiary. Osobista ewangelizacja jest wpisana w tożsamość Ruchu Światło-Życie, odkrywając więź z Chrystusem doświadcza się bycia w Kościele i rozpoznaje charyzmaty.

Bp Wodarczyk wskazywał, że w ewangelizacji ważne jest, żeby pokazać etap wyzwolenia ze słabości, z grzechu, z uzależnień. W tym przypadku Ruch Światło-Życie jest szkołą życia chrześcijańskiego - dla wielu jest domem, w którym przez lata pozostają, ale też wychodzą do innych wspólnot.

"Nowość metody w ewangelizacji polega na powierzaniu zadań formacyjnych świeckim. Zaczyna się od modlitwy, potem są czyny miłosierdzia, a dopiero potem głoszenie prawdy kerygmatu” - stwierdzał moderator generalny Ruchu Światło-Życie.

Z kolei Tomasz Rowiński z portalu „Christianitas” mówił o pięknie ciągłości dogmatycznej, duchowej, liturgicznej i moralnej. Akcentował znaczenie tradycji, która jak „otulina chroni przed korozją rdzeń wiary” i stanowi rozumną pobożność, która nie każe zatrzymywać się na religijności kruchty. „Tradycja to nie cofanie się do tego co było, ale szukanie tego, w czym można trwać” - stwierdził prelegent.

Ks. Krzysztof Ruciński, moderator diecezjalny Ruchu Światło-Życie w diecezji płockiej podkreślał potrzebę budowania relacji. „Ks. Franciszek Blachnicki zachęcał nas do tego, by iść na cały świat, bo świat i ludzie wśród których żyjemy, muszą doświadczyć ludzkiej troski, zainteresowania, poczucia podstawowych więzi. Nie można budować jedynie Kościoła, który jest instytucją, ale przede wszystkim trzeba budować relacje” - przekonywał organizator sympozjum.

2015-03-08 15:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Ryś: nie ma uzasadnienia, by kobiety nie pełniły posługi katechisty, akolity i nadzwyczajnego szafarza

[ TEMATY ]

abp Grzegorz Ryś

PAP/Leszek Szymański

Zgodziliśmy się w KEP, że otwieramy przestrzeń przygotowania do posług lektora, akolity, katechisty i nadzwyczajnego szafarza dla kobiet – powiedział w środę metropolita łódzki abp Grzegorz Ryś. Dodał, że nie ma żadnych uzasadnień ku temu, by kobieta nie pełniła tych posług, poza kulturowymi.

Abp Ryś wziął udział w konferencji prasowej połączonej z prezentacją książki "Mistrzowie drugiego planu, czyli autorytety nieoczywiste", która w środę odbyła się w Warszawie.
CZYTAJ DALEJ

Historia i znaczenie dogmatu o wniebowzięciu NMP

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

s. Amata CSFN

Wniebowzięcie NMP

Wniebowzięcie NMP

Zaledwie pięć lat po zakończeniu II wojny światowej, 1 listopada 1950 roku, kiedy świat doświadczył totalnego zła, kiedy szał śmierci i okrucieństwa siał zwątpienie w człowieka i krzyczał o nieobecności Boga, papież Pius XII ogłasza ex cathedra dogmat Maryjny. W nieomylną definicję dogmatyczną ubiera prawdę wyznawaną i czczoną w liturgii od starożytności. Co to znaczy, że Maryja jest wniebowzięta? Jakie są podstawy tej doktryny?

W Kościele nikt jej nie podważał, była obecna w różańcowych tajemnicach, w rozwijającym się prężnie kulcie Niepokalanego Serca Maryi. Ta doktryna nie stanowiła nawet problemu w dialogu z prawosławnymi. Co dogmat o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny miał dać człowiekowi dotkniętemu traumami XX wieku? Co znaczy dla nas dziś?
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: XX niedziela zwykła

2025-08-15 22:59

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

W czasie oblężenia Jerozolimy przywódcy, którzy trzymali Jeremiasza w więzieniu, powiedzieli do króla: «Niech umrze ten człowiek, bo naprawdę obezwładnia on ręce żołnierzy, którzy pozostali w tym mieście, i ręce całego ludu, gdy mówi do nich podobne słowa. Człowiek ten nie szuka przecież pomyślności dla tego ludu, lecz nieszczęścia». Król Sedecjasz odrzekł: «Oto jest w waszych rękach!» Nie mógł bowiem król nic uczynić przeciw nim. Wzięli więc Jeremiasza i wtrącili go, spuszczając na linach, do cysterny Malkiasza, syna królewskiego, która się znajdowała na dziedzińcu wartowni. W cysternie zaś nie było wody, lecz błoto; zanurzył się więc Jeremiasz w błocie. Ebedmelek wyszedł z domu królewskiego i rzekł do króla: «Panie mój, królu! Źle zrobili ci ludzie, tak postępując z prorokiem Jeremiaszem i wrzucając go do cysterny. Przecież umrze z głodu w tym miejscu, zwłaszcza że nie ma już chleba w mieście». Rozkazał król Kuszycie Ebedmelekowi: «Weź sobie stąd trzech ludzi i wyciągnij proroka Jeremiasza z cysterny, zanim umrze».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję