W dniach 27.08 – 1.09.2019 r. pracownicy naukowo-dydaktyczni Wydziału Nauk o Zdrowiu Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego przebywali na stażu dydaktycznym w Katolickim Uniwersytecie w Betlejem.
Zespół liczył 7 osób: prof. Beata Karakiewicz, prof. Anna Lubkowska, prof. Anna Jurczak, dr Paulina Zabielska, dr Sylwia Wieder-Huszla, dr Artur Kotwa i ks. dr Krzysztof Zdziarski. Podczas stażu pracownicy PUM zapoznali się z modernizacją systemu kształcenia dla potrzeb społecznych oraz z najnowszymi osiągnięciami Uniwersytetu w Betlejem. Pracowali także w zespołach dyskusyjnych obejmujących przestrzeń pomocy drugiemu człowiekowi w zakresie pielęgniarstwa, położnictwa, fizjoterapii, medycyny społecznej.
Kulminacyjnym punktem pobytu w Betlejem było zawarcie porozumienia o wzajemnej współpracy naukowo-dydaktycznej, które podpisali br. Peter Bray – wicekanclerz Uniwersytetu w Betlejem i prof. Beata Karakiewicz – dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu PUM. W tym niezwykle podniosłym wydarzeniu uczestniczyli studenci i pracownicy palestyńskiego uniwersytetu na czele z dziekan Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Mariam Samarą Awad, która była głównym koordynatorem całego przedsięwzięcia. Ustalono, że strony porozumienia będą podejmować działania w celu promowania międzynarodowej współpracy akademickiej w zakresie: wymiany zasobów dydaktycznych i naukowych, publikacji i informacji naukowej, wymiany kadry naukowo-dydaktycznej i doktorantów, wymiany studentów oraz wspólnie prowadzonych badań naukowych oraz wspólnych inicjatyw dydaktycznych i badawczych.
Na uwagę zasługuje fakt ogromnej otwartości władz Betlejemskiego Uniwersytetu na wzajemną współpracę. Bardzo miłym akcentem zapoczątkowanej współpracy było wręczenie listu gratulacyjnego z okazji 30-lecia pracy naukowo-dydaktycznej prof. Beaty Karakiewicz przez dziekan Uniwersytetu w Betlejem. Warto podkreślić, że Uniwersytet w Betlejem jako katolicka szkoła wyższa w Palestynie została założona w 1973 r. Bodźcem do powstania uniwersytetu była bardzo znacząca dla miejscowej ludności wizyta w Ziemi Świętej papieża Pawła VI w 1964 r. Obecnie w katolickim uniwersytecie w Betlejem studiuje ponad 3 tys. studentów, a jego struktura obejmuje 5 wydziałów: pielęgniarstwo i nauki o zdrowiu, humanistyczny, nauki ścisłe, biznes i administracja, edukacja. Staż dydaktyczny pracowników naukowo-dydaktycznych PUM został zorganizowany w ramach projektu ze środków zewnętrznych przy wsparciu biura pielgrzymkowego Misja Travel z Poznania, które doskonale przygotowało pobyt na ziemi palestyńskiej, za co serdecznie dziękujemy!
W okresie Bożego Narodzenia Betlejem przybiera odświętną szatę. Na zdjęciu: plac Żłóbka przed
Bazyliką Narodzenia ze znajdującymi się na nim meczetem Omara i Betlejemskim Centrum PokojuŻydów „murem bezpieczeństwa”, a przez Palestyńczyków – „murem hańby”
„Udał się także Józef z Galilei, z miasta Nazaret, do Judei, do miasta Dawidowego zwanego Betlejem, ponieważ pochodził z domu i rodu Dawida, żeby się dać zapisać z poślubioną sobie Maryją, która była brzemienna” (Łk 2, 4-5)
Gdyby Józef i brzemienna Maryja wybrali się do Betlejem dzisiaj, mieliby tylko jedną drogę prowadzącą do miasta Dawidowego. Musieliby się dostać do niego od strony Jerozolimy przez jedną z najbardziej znanych bram w murze bezpieczeństwa – Checkpoint 300, ryzykując utknięcie na kilka godzin w kolejce kontrolowanych Palestyńczyków. I jak wszystkich przywitałaby ich czerwona tablica głosząca w językach hebrajskim, arabskim i angielskim: „Ta droga wiedzie do Strefy A pod palestyńskim zwierzchnictwem. Wjazd dla obywateli Izraela jest zabroniony, zagraża twojemu życiu i jest sprzeczny z izraelskim prawem”. Czas pewnie by ich naglił, rozwiązanie Maryi coraz bliżej, więc nie byłoby siły, która powstrzymałaby ich przed dalszą drogą. Na szczęście tuż obok punktu kontrolnego mogliby otrzymać pomoc w Szpitalu Dziecięcym Caritas, który oferuje opiekę każdemu, bez względu na pochodzenie i wyznawaną religię, i gdzie w jednym ze skrzydeł polskie siostry elżbietanki założyły sierociniec dla palestyńskich dzieci. Gdyby przyszli Święci Rodzice zdecydowali się iść dalej, mijając ulicznych sprzedawców falafeli, dotarliby do prowadzonego przez Zakon Kawalerów Maltańskich położniczego Szpitala Świętej Rodziny – najlepiej wyposażonego ośrodka zdrowia w tym rejonie, w którym rodzą się dzieci katolików, muzułmanów, prawosławnych i żydów. A może jednak, wiedzeni tradycją, udaliby się do miejsca znaczonego gwiazdą, zdziwieni trochę, że zejście do groty próbują im wskazać jedni przed drugimi mnisi katoliccy, prawosławni i ormiańscy. Może właśnie tam do Nowonarodzonego przybiegliby z Pola Pasterzy w Bajt Sahur hodowcy owiec, a za nimi powiadomieni o dobrej nowinie pielgrzymi i turyści. W żłóbku, pod oliwnymi lampami, Dzieciątko odbierałoby hołd od wszelkich nacji.
Ustawiony w centralnym miejscu, tuż przy figurze Chrystusa, kilkumetrowy drewniany krzyż ze stułą, wkomponowany w drewnianą kolumnę kamień z Golgoty oraz mnóstwo zieleni – to główne elementy wystroju Bożego Grobu w Kaplicy Matki Bożej na Jasnej Górze. Jego tło stanowią stare wrota.
„Kamień z Golgoty, Jezus w Grobie, Najświętszy Sakrament, krzyż, dalej już tylko niebo” - opisywał odpowiedzialny za dekorację Grobu brat Dawid Respondek, cytowany przez biuro prasowe Jasnej Góry.
Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.
Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.