Reklama

Wiadomości

Zapomniane strajki

Dwa najważniejsze i najgłośniejsze łódzkie strajki są ciągle mało obecne w świadomości wielu Polaków. A szkoda, bo przyczyniły się do wielu ważnych reform.

Niedziela Ogólnopolska 7/2021, str. 48-49

[ TEMATY ]

strajk

Adobe.Stock

Łódzki strajk przyczynił się do ważnych reform w szkolnictwie wyższym. Dziś o strajku przypominają m.in. tablice informacyjne

Łódzki strajk przyczynił się do ważnych reform w szkolnictwie wyższym. Dziś o strajku przypominają m.in. tablice informacyjne

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Strajki sprzed pięćdziesięciu i czterdziestu lat były bardzo różne. Inne były ich przyczyny, przebieg i skutki, wybuchały i były prowadzone w innych okolicznościach. Pierwszy – z lutego 1971 r. – objął łódzkie fabryki, drugi – ze stycznia i lutego 1981 r. – wyłącznie uczelnie wyższe.

Jeszcze w grudniu 1970 r. w Łodzi było w miarę spokojnie, na strajki solidarnościowe z walczącym Wybrzeżem zdobyły się tylko pojedyncze wydziały dwóch zakładów – „Majedu” i „Wifamy”, produkującej m.in. dla wojska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bezpośrednią przyczyną strajków, które wkrótce wybuchły w Łodzi, były informacje o tym, że styczniowe zarobki będą sporo niższe od grudniowych. Po podwyżce cen żywności niższe zarobki stawiały wielu robotników w dramatycznej sytuacji.

Po radę do „Marchlewskiego”

Pierwszy stanął 10 lutego 1971 r. „Stomil”, potem jeden z wydziałów wielkich, zatrudniających prawie 9 tys. osób, zakładów im. Marchlewskiego. Zażądano 20-procentowej podwyżki płac. Ale przełomowe były dni 12-13 lutego. W „Marchlewskim” dołączyły się inne wydziały, prace przerwały inne zakłady, w tym część Zakładów Przemysłu Bawełnianego im. Obrońców Pokoju, zatrudniających 12 tys. osób.

Nie stworzono jednego komitetu strajkowego, po radę szło się do „Marchlewskiego”; załogi miały – oprócz podwyżek – własne postulaty. Pojawiały się żądania ukarania masakry na Wybrzeżu, robotnicy walczyli o pieniądze i polepszenie urągających wszelkim normom fatalnych warunków pracy.

Gdy 12 lutego MSW odnotowało strajki w Łowiczu, Ursusie, Opocznie, a także wybuchowe nastroje w kilku regionach kraju, żarty się skończyły. Trzeba było działać.

Rajtuzy do żucia

Partia nie spodziewała się buntu. Józef Spychalski, I sekretarz Komitetu Łódzkiego PZPR, mówił wcześniej towarzyszom w węższym gronie o „łagodnym przebiegu kryzysu zaufania do partii mas ludzi pracy w Łodzi”.

Reklama

Do „Marchlewskiego” przyjechała delegacja z Warszawy, w tym wicepremier Jan Mitręga. – Zaczęli przebąkiwać o podwyżce, ale dopiero wtedy, gdy wrócimy do pracy – mówił Wojciech Lityński, jeden z liderów strajku w tym zakładzie. – Ludzie chcieli jednak przede wszystkim obniżki cen. Minister na to, że przecież potaniały skarpetki, rajtuzy. – To daj pan swoim dzieciom rajtuzy do żucia! – usłyszał od kobiet.

Byli bogatsi o doświadczenia z grudnia. Lityński był w styczniu w Gdańsku, widział spalone budynki, ślady po kulach i wybuchach. Opowiedział o tym kolegom. Za płotami łódzkich zakładów zbierali się młodzi ludzie, gorące głowy. Krzyczeli: chodźcie z nami, chodźcie na komitet. Gdyby wtedy poszli, polałaby się krew.

...Panowie magnaci

14 lutego przyjechała kolejna delegacja z Warszawy, tym razem z premierem Piotrem Jaroszewiczem na czele. Spotkał się on z aktywem w Teatrze Wielkim, potem pojechał do strajkujących zakładów. W „Marchlewskim”, gdy wchodził, powitała go dawno niesłyszana pieśń „O cześć wam, panowie magnaci”.

Kobiety skarżyły się, że stać je tylko na chleb z margaryną. Zdenerwowany Jaroszewicz uchylał się od odpowiedzi na postulaty, nie składał też obietnic. – Musiał stąd wyjechać z przeświadczeniem, że jak nie ustąpią, to trzeba będzie rozbijać strajki – przypuszcza dr Krzysztof Lesiakowski, autor prac na temat łódzkich strajków.

W poufnej „Ocenie wydarzeń strajkowych...” specjalnego zespołu KŁ PZPR stwierdzono, że 15 lutego liczba strajkujących rosła w postępie geometrycznym. Strajki objęły już wszystkie łódzkie zakłady bawełniane i prawie wszystkie wełniane.

Z górki

15 lutego wystąpienia Jaroszewicza ogłaszającego decyzję o obniżce cen żywności wysłuchało – według SB – już prawie 55 tys. strajkujących. Decyzję podjęło tego dnia zebrane wspólnie Biuro Polityczne KC i prezydium rządu. Zadecydowano też o zwróceniu się do ZSRR o 100 mln dolarów pożyczki.

Reklama

W pisanych w latach 70. ubiegłego wieku wspomnieniach Mieczysław Rakowski, ostatni szef PZPR, zanotował: „Dwa miesiące po czarnym Wybrzeżu zastrajkowała czerwona Łódź! Zaskoczeni byli też działacze partyjni. To dla ugaszenia tego strajku ekipa Edwarda Gierka była zmuszona sięgnąć po pierwszą pożyczkę zagraniczną. Potem poszło już z górki”.

Solidarne czekanie

Wydarzenia Sierpnia’80 r. były jednym z efektów tego, co „poszło z górki”. Wolnościowy ferment nie mógł ominąć uczelni. Stały się one widownią zmian, ożywiły się ciała kolegialne. „Stare”, ukryte we władzach uczelni, resortu, komitetach partyjnych, ustępowało jednak opornie, blokowało też rejestrację istniejącego od września Niezależnego Zrzeszenia Studentów.

Gdy w listopadzie 1980 r. studenci prawa Uniwersytetu Łódzkiego zwrócili się do władz uczelni z postulatami m.in. zniesienia egzaminu z podstaw nauk politycznych, obowiązkowego lektoratu języka rosyjskiego i likwidacji praktyk robotniczych – zostali zbyci.

Z Wydziału Prawa UŁ wyszedł impuls do tzw. solidarnego czekania, polegającego na całodobowym okupowaniu kilku budynków uniwersyteckich, przy normalnie odbywających się zajęciach – a w efekcie do strajku na UŁ.

Do stolicy

Solidarne czekanie trwało przez kilka dni; władze uczelni perswadowały, że protest jest niesłuszny i że studenci postępują jak dzieci. Zakończyło się przyjęciem części postulatów. Te, które wymagały kompetencji ministerstwa, skierowano do Warszawy.

Rozmowy z przedstawicielami ministerstwa, które odbyły się w Łodzi 21 stycznia 1981 r., niewiele dały. Nie chcieli słyszeć o zmianach w nauczaniu „polityki” i języka rosyjskiego. Na uniwersytecie proklamowano strajk okupacyjny, który w następnych dniach objął cztery inne łódzkie uczelnie.

Teraz postulatów było więcej; dotyczyły też skrócenia służby wojskowej po studiach (do 3 miesięcy), likwidacji tzw. punktów za pochodzenie przy rekrutacji na studia, przedłużenia nauki z 4 do 5 lat, swobodnego wyboru przedmiotów społeczno-politycznych, ekonomicznych i filozoficznych.

Reklama

Pod presją

Negocjacje Studenckiego Komitetu Jedności z komisją ministra Janusza Górskiego nie były łatwe, władze chciały wygasić strajki. Pod presją strajku rozlewającego się na kolejne uczelnie i komplikowania się sytuacji w kraju nowy premier gen. Wojciech Jaruzelski ogłosił 12 lutego apel o 90 dni spokoju – Górski stopniowo zgadzał się na ustępstwa związane z reformami w szkołach.

Do rozstrzygnięcia pozostawała rejestracja NZS. Władze starały się wymóc wpisanie sformułowania o kierowniczej roli PZPR do statutu. Ostatecznie studenci zgodzili się na wpisanie, że zrzeszenie działa na podstawie Konstytucji PRL. 17 lutego 1981 r. zarejestrowano NZS, a dzień później podpisano porozumienie kończące strajk.

Łódzki strajk przyczynił się do ważnych reform w szkolnictwie wyższym i poszerzenia wolności w czasie „karnawału” 1980-81. Członkowie zdelegalizowanego rok później NZS odegrali ważną rolę w czasie stanu wojennego, wspierając podziemną Solidarność. Ponownie zarejestrowany w 1989 r. NZS istnieje do dziś, ale zupełnie zmienił profil działalności.

2021-02-10 08:09

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Brzezówka: zdewastowany pomnik dzieci nienarodzonych odzyskał blask

[ TEMATY ]

strajk

Pomnik dzieci nienarodzonych na cmentarzu w Brzezówce na Śląsku Cieszyńskim, który nieznani sprawcy zniszczyli kilka dni temu, oblewając go czarną farbą, został uratowany dzięki szybkiej interwencji. Po kilku godzinach pracy odzyskał blask, choć nadal widoczne są na nim przebarwienia.

Wójt Gminy Hażlach Grzegorz Sikorski, który pierwszy poinformował media o akcie wandalizmu, nie ukrywa, że jest dumny z podjętych szybko działań. „Kilka godzin pracy, litry benzyny ekstrakcyjnej (i rozpuszczalnika NITRO) oraz wiara, że można jeszcze uratować zniszczony Pomnik Dzieci Utraconych w Brzezówce. Całość farby udało się usunąć” – napisał w mediach społecznościowych.

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Pliszczyn. Kongres Misyjny Dzieci Archidiecezji Lubelskiej

2024-04-25 10:16

Paweł Wysoki

Centrum Misyjne już po raz szósty organizuje Kongres Misyjny Dzieci Archidiecezji Lubelskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję