Reklama

Diabeł zawsze buduje na negacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszy był Lucyfer – upadły anioł, który powiedział Panu Bogu swoje zdecydowane: „nie”. Także na negacji Bożego porządku polegało kuszenie pierwszego człowieka w raju, które skutecznie – jak mówi Biblia – zaowocowało grzechem pierworodnym. Wiadomo, że przekaz biblijny ma charakter antropomorficzny, ale w tym przekazie zawarte są istotne sprawy, które Bóg objawia człowiekowi. To objawienie charakteryzuje jedno bardzo ważne zdanie, które wyraża całokształt spraw i aspektów życiowych człowieka na ziemi: „Jam jest Pan, Bóg Twój!”.

Te słowa są punktem, wokół którego wszystko się dzieje. To także punkt wspierający cywilizację chrześcijańską. Człowiek może się opowiedzieć albo za zdaniem: „Jam jest Pan, Bóg Twój” albo za jego negacją. Wokół niego toczą się losy jednostki, czyli losy człowieka, ale to opowiedzenie się ma także charakter społeczny, a nawet cywilizacyjny. Przyjrzyjmy się więc scenie globu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Człowiek żyjący na ziemi albo wierzy w istnienie Boga, albo nie. Konsekwencje tego są kolosalne. Przecież wiemy, jaka jest różnica w podejmowaniu decyzji i działań przez człowieka, który uznaje Boga i jego prawo, a postawą człowieka, który nie uznaje Dekalogu. Mówię ze zdziwieniem, a także z zastrzeżeniami, że trzeba zauważyć, iż wielu ludzi, którzy uważają się za katolików, postępuje wbrew Bożemu prawu. Święty Jan Paweł II powiedział, że żyją oni tak, jakby Boga nie było. I tu jest także wielki dramat chrześcijaństwa.

W tym względzie należy także zobaczyć stan świadomości religijnej polskich katolików. Mówimy, że Polacy są narodem katolickim. Ale jaki jest ten katolicyzm? Przypomina mi się świat kibiców. To bardzo sympatyczni ludzie, choć nieraz pokazują, jak wielki jest koloryt ich zachowań. Czy realnie kibice jednak są sportowcami? Wiadomo, że tylko przyglądają się sportowcom. Podobnie jest z tzw. kibicowaniem w sprawie wiary i religii. Niektórzy katolicy uczestniczą, czasem sporadycznie, w nabożeństwach, najczęściej we Mszy św. Z zadowoleniem słuchają „fajnych” kazań, ale tu trzeba zadać pytanie: co dalej? Czy ich wiara ma przełożenie na życie zgodne z przykazaniami? Czy nie można postawić znaku „kibiców” chrześcijaństwa, którzy razem klaszczą Panu Bogu, ale są jednak w pozycji kibiców? Przecież religia mówi, że Bóg naprawdę istnieje i gdy skończą się dni naszej ziemskiej wędrówki, staniemy przed obliczem Wszystkowiedzącego Boga. Taka jest nasza wiara. Nic na to nie poradzimy.

Reklama

Można by dotykać różnych spraw, które ocierają się o naszą świadomość, także tę dotyczącą wiary i sumienia. Słowo „sumienie” należy dokładnie dookreślić. Istnieją różne wytrychy, które się nim posługują. Na przykład zwolennicy nieograniczonej wolności, którzy nie odróżniają jej od swawoli, często powołują się na „wszechmocny” głos sumienia, oczywiście tego oznakowanego wolnością. Według takiego sumienia –wszystko można, byle z wolna i ostrożnie. To tylko tak dowcipnie wygląda, ale przecież jest to sprawa sumienia. To w nim rozgrywają się losy nie tylko jednostki, ale także świata.

Przecież przez kłamstwa niektórych ludzi koronawirus zabił już blisko 3 mln osób. Niby małe kłamstwo, ale jaki ma ono skutek? Właśnie o to wszystko każe nam pytać sumienie. Kształcenie sumienia jest najwyższym obowiązkiem odpowiedzialnych za losy świata. Tak samo niekształcenie dobrego sumienia należy do największych nieszczęść ludzkości.

A wszystko zaczęło się od słowa: „nie”. Diabeł powiedział do Boga: „Non serviam” (Nie będę służył).

Tak samo jest i dzisiaj. Wielu ludzi mówi: nie będę Ci służył, jestem wolny i mogę robić to, co chcę. To powiedzenie Bogu „nie” ma jednak swoje wielkie konsekwencje nie tylko na tym świecie, ale i w wieczności.

Reklama

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że także w pospolitym życiu problem dotyczy postawy negacji wobec wszystkiego. Również w przekroju społecznym i politycznym widzę postawy negujące wszystko, często bez uzasadnienia: nie, bo nie. Jest to jakiś negatywizm społeczny. To także charakterystyczne dla totalnej opozycji. Taka postawa dotyka jakości życia narodu i państwa. Uniemożliwia dialog i porozumienie. A gdzie jest wspólne dobro? Myślę, że jest to sprawa postawienia akcentów. Akcent negacji dobra ma diabelskie pochodzenie. To właśnie w tym momencie trzeba przypomnieć o postaci św. Michała Archanioła, który mówi: „Któż jak Bóg”. Spojrzenie filozofii i teologii chrześcijańskiej stawia na Boga jako Najwyższe Dobro. Oczywiście, dobro rozumiane w sensie personalistycznym, czyli Bóg – Trójca Osób. To widzenie ma charakter ożywiający, bo osoba to zawsze jest ktoś, kto żyje, ktoś, kto jest, a przecież Bóg wypowiedział Mojżeszowi swoją istotę: „Jestem, który jestem”.

Zatem akceptacja istnienia leży u podstaw Bożego porządku. Pozostaje nam więc przyjęcie zdania, że powinniśmy budować życie nie na negacji, a na opcji „na tak”, bo ta postawa zawiera w sobie kierunek budowania dobra, czyli filozofię boską, filozofię istnienia; filozofię, która buduje i mówi „tak”.

Na koniec tego nieco filozoficznego zamyślenia, trzeba zapytać: jaki sens ma zasada totalnej opozycji, która wszystko neguje i buduje na filozofii negacji oraz nienawiści do tych, którzy po prostu wygrali wybory? Czyżby to był wybór diabelskiej filozofii negacji, zwłaszcza negacji oczywistego dobra? Nad tym powinien się zastanowić wierzący chrześcijanin, bo podstawową zasadą chrześcijaństwa są dwa słowa: „Będziesz miłował”.

2021-02-23 11:32

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Każde cierpienie połączone z Chrystusowym krzyżem umacnia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Graziako

Rozważania do Ewangelii Mt 11, 25-30.

Poniedziałek, 29 kwietnia. Święto św. Katarzyny ze Sieny, dziewicy i doktora Kościoła, patronki Europy

CZYTAJ DALEJ

Św. Katarzyna ze Sieny

Niedziela łowicka 41/2004

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

Sailko / pl.wikipedia.org

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

25 marca 1347 r. Mona Lapa, energiczna żona farbiarza ze Sieny, urodziła swoje 23 i 24 dziecko, bliźniaczki Katarzynę i Joannę. Bł. Rajmund z Kapui napisał we wstępie do życiorysu Katarzyny: „Bo czyż serce może nie zamilknąć wobec tylu i tak przedziwnych darów Najwyższego, kiedy patrzy się na tę dziewczynę, tak kruchą, niedojrzałą wiekiem, plebejskiego pochodzenia...”.

Rezolutność i wdzięk małej Benincasy od początku budziły zachwyt wśród tych, z którymi się stykała. Matka z trudnością potrafiła utrzymać ją w domu. „Każdy z sąsiadów i krewnych chciał ją mieć u siebie, by słuchać jej rozumnych szczebiotów i cieszyć się jej dziecięcą wesołością”

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję