Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Łamanie chleba

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

U podstaw określenia sprawowania Eucharystii mianem łamania chleba jest starożytny zwyczaj związany z posiłkiem (por. Jr 16, 7; Lm 4, 4), podczas którego dokonywano łamania okrągłego chleba za pomocą rąk. Nie używano noża. Na początku posiłku, niezależnie od tego, czy był posiłek uroczysty, chociażby z okazji jakiegoś święta (np. Paschy) czy też z okazji wizyty gości, gospodarz odmawiał modlitwę dziękczynną, a następnie łamał chleb (który miał formę płaskiego placka) na części i podawał je uczestnikom uczty. Sam gest łamania chleba nie miał początkowo znaczenia kultycznego, nawet jeśli towarzyszyło mu odmówienie modlitwy, lecz stanowił wstęp do posiłku. Trzeba jednak pamiętać, że dla ludzi Wschodu posiłek służył czemuś więcej niż tylko zaspokojeniu głodu. Był wyrazem wspólnoty tworzonej przez wszystkich, którzy go spożywali. Ten wymiar wspólnotowy podkreślony był m.in. przez fakt, że wszyscy spożywali jeden i ten sam chleb. Religijnego wymiaru gest ten nabrał w kontekście uczt związanych z celebracją świąt.

Gdy Jezus podczas Ostatniej Wieczerzy połamał chleb, postąpił według zwyczaju związanego ze spożywaniem Paschy (Mk 14, 22). To łamanie zostało przygotowane przez cuda rozmnożenia chleba przez Jezusa. Cudom tym towarzyszył podobny gest (por. Mk 6, 41; 8, 6). W związku z nim łamanie chleba nabrało nowego znaczenia dla uczniów Jezusa. Zaczęło być odnoszone do sprawowania pamiątki Pana, czyli Eucharystii (por. Dz 2, 43. 46; 20, 7. 11; 1 Kor 10, 16). Chodziło jednak nie tylko o przypomnienie Jezusowego gestu, ale również o podkreślenie tego, że chrześcijanie tworzą jedną wspólnotę. Co ciekawe, niektórzy uczeni zauważają, że wyrażenie „łamanie chleba” mogło oznaczać także zwykły posiłek, niekoniecznie Eucharystię. Tak interpretują niektóre wypowiedzi Dziejów Apostolskich. W ten sposób podkreślają, że wspólnota uczniów Chrystusa nie była rzeczywistością, która manifestowała się okazyjnie podczas niedzielnych spotkań, ale trwała nieustannie. Nie ulega jednak wątpliwości, że w Nowym Testamencie sporo jest takich wypowiedzi, które jednoznacznie wiążą łamanie chleba z Eucharystią. Tak jest np. w Dz 20, 7, gdzie także jest wzmianka o czasie owego łamania chleba – dokonuje się to w dzień po szabacie. Podobna sytuacja została ukazana w 1 Kor 11, 20-25, gdzie mowa jest o Uczcie Pańskiej. Także teksty nieco późniejsze niż NT (np. listy Ignacego z Antiochii) mówią o łamaniu chleba w kontekście Eucharystii.

Sam gest, jak już wspomniano, podkreśla jedność wspólnoty, która się gromadzi. W związku z tym musimy być świadomi, że udział w Eucharystii – łamaniu chleba – domaga się od nas przezwyciężenia wszelkich podziałów. Do stołu Pana przystępujemy pojednani z Bogiem i z bliźnimi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-04-14 07:27

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Finał ogólnopolski XXIV Olimpiady Teologii Katolickiej

[ TEMATY ]

teologia

Monika Łukaszów

Od 24 do 26 kwietnia przedstawiciele 41 diecezji uczestniczyli w ogólnopolskim etapie XXIV Olimpiady Teologii Katolickiej, którego głównym organizatorem był Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, a tegorocznym gospodarzem - diecezja bydgoska.

Hasło edycji brzmiało „Męczennicy XX wieku – Świadkowie wiary”. - Olimpiada to nie tylko spotkanie się z wiedzą, w tym wypadku dotyczącą męczeństwa i konkretnych osób, które straciły życie za wiarę na naszych terenach. To również okazja do zobaczenia miejsc, w których ci bohaterowie na co dzień żyli - powiedział ks. dr hab. Mirosław Gogolik. Pełnomocnik Komitetu Głównego OTK, dyrektor Wydziału Katechizacji i Szkół Katolickich Kurii Diecezjalnej w Bydgoszczy dodał, że organizatorom zależało, aby uczestnicy odwiedzili m.in. Stary Rynek, Dolinę Śmierci, Sanktuarium Nowych Męczenników czy Górsk, gdzie został uprowadzony bł. ks. Jerzy Popiełuszko. Celem konkursu było zapoznanie z historią i świadectwem wiary męczenników XX wieku oraz zaznajomienie z ich życiem, działaniem i wpływem na sytuację oraz przemiany społeczno-kulturowe Europy i świata. Uczniowie poznali m.in. postacie bł. bp. Michała Kozala, bł. ks. Franciszka Dachtery, bł. ks. Antoniego Świadka, bł. kleryka Bronisława Kostkowskiego i bł. ks. Jerzego Popiełuszki. - Joseph Ratzinger podkreślał, że teologia nie jest możliwa bez wiary. Więc olimpiada to zgłębianie wiedzy, ale również rozwijanie wiary tych młodych ludzi. Te 123 osoby to są najlepsi z najlepszych - powiedział dziekan Wydziału Teologicznego UKSW w Warszawie oraz przewodniczący Komitetu Głównego OTK, ks. dr hab. Piotr Tomasik. Program olimpiady zakładał realizację kluczowych zadań, m.in.: zapoznanie z biblijnymi, teologicznymi, historycznymi i społecznymi aspektami męczeństwa i świadectwa wiary członków Kościoła katolickiego w XX wieku. - Wyrażam wielką radość, że mogę się z wami spotkać. Jesteście przedstawicielami tej młodzieży, której jeszcze coś się chce. Oddanie się zdobywaniu takiej wiedzy jak ta jest czymś absolutnie bezinteresownym - mówił biskup ordynariusz Jan Tyrawa. Etap szkolny odbywał się w listopadzie ubiegłego roku, a diecezjalny - na początku marca. W pierwszym dniu etapu ogólnopolskiego olimpijczycy uczestniczyli w gali otwarcia, która miała miejsce w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Bydgoskiej. W kolejnym dniu przystąpili do części pisemnej, którą stanowił test. Było to 35 zadań, które należało rozwiązać w ciągu sześćdziesięciu minut. „Podaj miejsce i datę urodzenia bł. ks. Franciszka Dachtery”, „Jakie środki zaradcze wobec ateizmu podaje nauczanie II Soboru Watykańskiego?” - to dwa z wielu zagadnień jakie pojawiły się w części pisemnej. Następnie przewidziano zwiedzanie miejsc pamięci i Eucharystię w Sanktuarium Nowych Męczenników. Ostatni dzień wypełniły Msza św. w bydgoskiej katedrze pod przewodnictwem biskupa Jana Tyrawy i etap ustny laureatów w seminarium. Pozostali wzięli udział w pokazie filmu Bydgoszcz 1939 oraz w spotkaniu autorskim. Aby zostać finalistą OTK, należało zdobyć trzydzieści proc. punktów przeznaczonych na część pisemną. Dziesiątka laureatów w kolejności zdobytych punktów to: Jakub Montewka (diecezja warszawsko-praska), Karolina Nogalska (diecezja radomska), Malwina Malinowska (diecezja koszalińsko-kołobrzeska), Martyna Piszczek (diecezja bydgoska), Kinga Kobylińska (diecezja płocka), Dominik Szura (diecezja rzeszowska), Kinga Grzegolec (diecezja warszawsko-praska), Marta Mońko (archidiecezja wrocławska), Aleksandra Kozerska (diecezja radomska) oraz Klaudia Wójtowicz (diecezja kielecka). - Czuję się bardzo szczęśliwy. Widzę jak Pan Bóg działa w moim życiu i teologia pozwala mi Go bardziej zrozumieć - powiedział zdobywca pierwszego miejsca Jakub Montewka, który swoją przyszłość chce związać z muzyką. W sposób szczególny uhonorowano trzy pierwsze miejsca. Pierwsza osoba pojedzie m.in. na zagraniczną pielgrzymkę, a laureaci i finaliści uzyskali prawo do indeksów na wyższe uczelnie w Polsce, m.in. na UKSW w Warszawie, UAM w Poznaniu, UPJPII w Krakowie, Uniwersytet Opolski czy Uniwersytet Śląski w Katowicach. XXIV Olimpiadę Teologii Katolickiej swoim patronatem objęli: Biskup Bydgoski Jan Tyrawa, Wojewoda Kujawsko-Pomorski Ewa Mes, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki, Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski, Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty Anna Łukaszewska, Instytut Pamięci Narodowej, Oddział TVP w Bydgoszczy oraz Przewodnik Katolicki. Kolejny finał XXV już Olimpiady Teologii Katolickiej zaplanowano od 9 do 11 kwietnia 2015 w Łomży.
CZYTAJ DALEJ

Jaskinia Słowa (17 Niedziela Zwykła)

2025-07-26 09:00

[ TEMATY ]

Ewangelia komentarz

Jaskinia Słowa

Red.

Ks. Maciej Jaszczołt

Ks. Maciej Jaszczołt
Autor rozważań ks. Maciej Jaszczołt to kapłan archidiecezji warszawskiej, biblista, wikariusz archikatedry św Jana Chrzciciela w Warszawie, doświadczony przewodnik po Ziemi Świętej. Prowadzi spotkania biblijne, rekolekcje, wykłady.
CZYTAJ DALEJ

We wspomnienie św. Joachima i św. Anny

2025-07-27 20:05

Uniwersytecka Kolegiata św. Anny w Krakowie

- Rodzina jest darem i jednocześnie zadaniem. W rodzinie przychodzimy na świat i dorastamy w atmosferze, którą może zapewnić tylko rodzina – wspólnota bliskich i kochających się osób. Nikt i nic nie zastąpi dziecku takiej wspólnoty – mówił kard. Stanisław Dziwisz podczas uroczystości odpustowych w krakowskiej parafii św. Anny.

W dniu wspomnienia św. Joachima i św. Anny, rodziców Najświętszej Maryi Panny, kard. Stanisław Dziwisz przewodniczył Mszy św. wieńczającej uroczystości odpustowe w Uniwersyteckiej Kolegiacie św. Anny w Krakowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję