Nazywana jest Królową Wszystkich Świętych, ponieważ patronuje kościołowi w Brzezinach pod tym wezwaniem. Wkrótce Matka Boża razem z Dzieciątkiem Jezus otrzymają nowe szaty i korony.
Obraz, namalowany w typie Salus Populi Romani, znajduje się w ołtarzu głównym i odbiera cześć od wiernych od ponad trzystu lat. – Od wieków mieszkańcy doświadczają za pośrednictwem Matki Bożej i Jej Syna wielu łask, dlatego powstała myśl, by wyrazić Maryi podziękowanie, fundując nowe szaty wraz z koronami – opowiada proboszcz ks. Józef Knap.
Na apel proboszcza zaczęły zgłaszać się osoby chcące przekazać na ten cel obrączki po zmarłym współmałżonku, pierścionki zaręczynowe, łańcuszki ze złota. Wpływają też ofiary. – Pragnę serdecznie podziękować za kosztowności i ofiary pieniężne składane na szaty do obrazu w ołtarzu głównym dla Matki Bożej i Pana Jezusa. Przeżywam wiele wzruszających momentów, takich jak ten, kiedy mężczyzna ze łzami w oczach przekazuje złotą obrączkę i mówi: „Proszę księdza, to pamiątka po moim ojcu, chciałbym by ona zdobiła to co dla mnie najświętsze. Niech Matka Boża wyprosi zbawienie dla zmarłego”. Bóg zapłać – dziękował niedawno proboszcz ks. Józef ofiarodawcom. Zbiórka biżuterii i ofiar trwa od trzeciej niedzieli Wielkiego Postu. Wzruszających historii, poświadczających wielkie nabożeństwo mieszkańców do Matki Bożej jest dużo więcej.
Jak wyjaśnia parafianin – Damian Zegadło, prowadzący internetową stronę parafii, który zapoznał się ze źródłami o historii obrazu, z pewnością otaczany był on kultem od wieków. Wskazują na to zapisy o wotach, jakie zamieszczane były dawnej przy obrazie. Mogą one świadczyć o łaskach, otrzymywanych przez modlitwę do Matki Bożej. Już w II poł. XIX wieku wizerunek był pokryty rzeźbioną w drewnie sukienką w złotym kolorze, wykonaną w Warszawie. Ostatnia restauracja samego obrazu została wykonana w 2008 r. podczas prac renowacyjnych ołtarza.
– Konserwatorskie badania nad wizerunkiem z brzezińskiej świątyni potwierdziły, że obraz jest barokowy z II poł. XVII wieku. Jednak nie znamy autora, który go namalował. Uroda tego wizerunku odsłania się dopiero po zdjęciu drewnianych sukni. Jest on wykonany na wzór obrazu z kościoła Santa Maria Maggiore w Rzymie. Wizerunek jest częścią pewnej całości, a przed wiekami został prawdopodobnie wycięty z większego obrazu – opowiada Damian Zegadło.
Suknie i korony dla Królowej wszystkich Świętych powstaną w Pracowni Drapikowski Studio Mariusza Drapikowskiego z synem. W tej pracowni powstały również przepiękne nowe sukienki i korony dla słynącego łaskami obrazu Matki Bożej Miłosierdzia w Piekoszowie. Na razie obraz przewieziono do pracowni w Gdańsku, aby przygotować na wymiar projekt. Oryginał wizerunku zastąpiono tymczasowo kopią. Ksiądz proboszcz wyraża nadzieję, że nowe suknie i korony będą gotowe na odpust parafialny 1 listopada w uroczystość Wszystkich Świętych.
Ciekawym porównaniem jest proces tworzenia fortepianów Steinway, które powstają po długim i skomplikowanym procesie, pełnym wyzwań. Podobnie jak drewno, które musi przejść przez wiele prób, aby stać się instrumentem muzycznym o doskonałym brzmieniu, tak i nasze życie, poddane cierpieniu, może stać się źródłem piękna i dobra. Przykłady wielkich artystów i myślicieli, którzy zmagali się z problemami psychicznymi, pokazują, że cierpienie może być drogą do głębszego zrozumienia i twórczości.
Przykład życia Adama Chmielowskiego, znanego jako Brat Albert, ilustruje jak cierpienie może prowadzić do odkrycia głębszego sensu życia. Choć jego życie było pełne trudności, w tym utraty rodziców i zmagania z chorobą psychiczną, to właśnie przez te doświadczenia odkrył swoje powołanie do służby najbiedniejszym. Jego decyzja o porzuceniu kariery malarskiej na rzecz pomocy innym pokazuje, jak cierpienie może być przekształcone w coś pięknego i wartościowego.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
W Jerozolimie uroczystej eucharystii Niedzieli Palmowej w bazylice Bożego Grobu oraz tradycyjnej procesji palmowej z Betfage na Górze Oliwnej przewodniczył łaciński patriarcha kard. Pierbattista Pizzaballa.
W koncelebrowanej Eucharystii wzięło udział 4 biskupów, 80 kapłanów oraz wierni lokalnego kościoła i pielgrzymi przybyli na Wielkanoc do Jerozolimy. Po poświęceniu palmowych liści i gałązek oliwnych procesja trzykrotnie okrążyła grób Zmartwychwstałego Pana.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.