Reklama

Niedziela Kielecka

O katechezie w dobie pandemii

Z ks. dr. Karolem Zeganem, dyrektorem Wydziału Katechetycznego, rozmawia Katarzyna Dobrowolska.

Niedziela kielecka 17/2021, str. VI

[ TEMATY ]

katecheza

katecheci

arch.

Katechetom brakuje takich rekolekcji i spotkań

Katechetom brakuje takich rekolekcji i spotkań

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Dobrowolska: Za nami rok epidemii, jak ten czas nacechowany nauką zdalną, wieloma obostrzeniami i ograniczeniami wpłynął na katechezę?

Ks. dr Karol Zegan: Na pewno nie pozostaje on obojętny dla katechezy. Już podczas stacjonarnych zajęć szkolnych nie zawsze można było przekazywać wiarę poza wiedzą. Przy zdalnym nauczaniu brak osobistego kontaktu z katechetą nie sprzyja i przekazywaniu wiedzy, a tym bardziej doświadczeniu wiary. Nie sposób wprowadzić uczniów w atmosferę modlitwy, w przeżycie religijne, tak jak to nieraz było możliwe we wspólnocie klasowej.

Największym wyzwaniem jest przygotowanie uczniów do sakramentów zwłaszcza I Komunii św. i bierzmowania. Z drugiej strony możemy zobaczyć to, co jest bardzo fundamentalne w wychowaniu religijnym, że to rodzice mają tak naprawdę przygotować swoje dzieci do sakramentów i to na nich spoczywa dzisiaj o wiele bardziej ten obowiązek. Dlatego ta sytuacja bardziej uświadomiła wielu rodzicom ich obowiązki i ich rolę, która jest nie do zastąpienia. Ten czas pozbawił nas również możliwości regularnej formacji katechetów zarówno duchowej, jak i metodycznej. Organizowane rekolekcje online dla katechetów świeckich, szkolenia metodyczne online, na pewno nie wspomagają katechetów w takim stopniu jak spotkania bezpośrednie – dające im szansę na rozmowę, na wymianę swoich doświadczeń, dzielenie się swoimi sukcesami czy kłopotami. Tak poszukuje się jakiś kreatywnych rozwiązań.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Katecheci stanęli przed wieloma problemami, np. sprzętowymi, dostosowaniem metod pracy z uczniem, używaniem środków komunikacji. Jak sobie radzą z tymi wyzwaniami?

Na początku nauczania zdalnego w ubiegłym roku szkolnym wszyscy musieli się wdrożyć do tego typu nauczania i wtedy mogły być problemy sprzętowe, związane z poszukiwaniem metod nauczania zdalnego i różnych platform komunikacji. Od września 2020 r. ta sytuacja wygląda na pewno inaczej, nauczyciele religii korzystają ze swojego sprzętu albo z udostępnionego przez szkoły. W większości szkół system prowadzenia zajęć przez Teams w miarę możliwości się sprawdza. W wielu przypadkach katecheci, którzy prowadzą zdalne zajęcia w szkołach borykają się z problemem braku wolnych sal klasowych, z których te zajęcia mogliby poprowadzić i często muszą to czynić z pokoju nauczycielskiego wraz z innymi nauczycielami.

Reklama

Dodatkową trudnością było nauczanie hybrydowe, gdy jedne klasy uczyły się zdalnie drugie stacjonarnie. Jeszcze inną kwestią jest sama realizacja jednostki dydaktycznej online, trwającej ok 30 minut, pozostały kwadrans to praca własna ucznia. Po sprawdzeniu dziennika elektronicznego i często jakiś kłopotów z wywołaniem wszystkich uczniów, na samą lekcję nie pozostaje zbyt dużo czasu. Na początku udostępnialiśmy katechetom linki do stron internetowych z materiałami do wykorzystania na katechezie, obecnie katecheza przebiega według programu nauczania.

Ograniczenia związane z epidemią zahamowały wiele inicjatyw: działanie SCK, wolontariat, różnego rodzaju akcje duszpasterskie. Jednak mimo tych trudności, rodzą się nowe, widać zaangażowanie i wiele kreatywności wśród katechetów.

Niektóre z inicjatyw duszpasterskich z uczniami zostały przeniesione do internetu. W sposób zdalny został przeprowadzony diecezjalny etap Ogólnopolskiej Olimpiady Teologii Katolickiej czy Diecezjalny Konkurs Biblijny. Często podobnie odbywają się spotkania dla grup duszpasterskich i formacyjnych dla kandydatów do bierzmowania. Spotkania formacyjne dla rodziców dzieci pierwszokomunijnych i kandydatów do bierzmowania nieraz odbywają się w kościołach, a jakaś część zdalnie. Wiele działań duszpasterskich zostało zawieszonych, jednak trzeba przyznać, że księża katecheci poszukują różnych możliwości podtrzymywania więzi z grupami parafialnymi, mamy na to sporo przykładów.

2021-04-21 10:21

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sposób na religię w szkole

84 proc. dzieci w wieku przedszkolnym i ponad 90 proc. uczniów szkół podstawowych uczęszcza na religię w szkole1. Katecheci i dyrektorzy szkół nieustannie muszą podsycać zainteresowania katechezą. Mogą w tym pomóc cyfrowe narzędzia takie jak np. Multimedialna Katecheza.

Ministerstwo Edukacji Narodowej stawia na cyfrowe rozwiązania. Cyfryzacja obejmie wszystkie przedmioty szkolne, również katechezę. Ministerstwo planuje dynamiczny rozwój narzędzi edukacyjnych m.in.: e-podręczników, e-materiałów czy lekcji multimedialnych. Edukacja cyfrowa ma pomóc nauczycielom szybko diagnozować potrzeby, przygotowywać ciekawe lekcje, a uczniom skuteczniej się uczyć, mocniej motywować i łatwiej zapamiętywać. Nauczanie religii może być równie nowoczesne, a co za tym idzie angażujące, jak nauczanie matematyki czy przyrody. Tym bardziej, że już w 2013 r. papież Franciszek wezwał do aktywnego odkrywania technologii cyfrowych, by skutecznie wykorzystywać je w głoszeniu chrześcijaństwa współczesnemu światu. Odpowiednie, cyfrowe narzędzia są dużą pomocą w pracy katechetów.

CZYTAJ DALEJ

Organy katedralne do remontu!

2024-04-29 08:42

mat. pras

Zapraszamy do obejrzenia specjalnego odcinka "Organistów po godzinach" poświęcony długo wyczekiwanemu remontowi największych organów w Polsce, które znajdują się w Archikatedrze Wrocławskiej!

Zapraszamy do obejrzenia specjalnego odcinka "Organistów po godzinach" poświęcony długo wyczekiwanemu remontowi największych organów w Polsce, które znajdują się w Archikatedrze Wrocławskiej! W najnowszym podcaście organach katedralnych w rozmowie z Krzysztofem Bagińskim i Krzysztofem Garczarkiem opowiada Ks. kanonik Paweł Cembrowicz - proboszcz Katedry pw. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu oraz można posłuchać i zobaczyć ostatnie, historyczne wręcz dźwięki utrwalające brzmienie przed demontażem instrumentu zaprezentowali organiści - Wojciech Mazur i Mateusz Żegleń.

CZYTAJ DALEJ

O komiksach Juliusza Woźnego w szkole

2024-04-29 22:29

Marzena Cyfert

Juliusz Woźny w SP nr 17 we Wrocławiu

Juliusz Woźny w SP nr 17 we Wrocławiu

Uczniowie starszych klas SP nr 17 we Wrocławiu gościli Juliusza Woźnego, wrocławskiego historyka i autora komiksów. Usłyszeli o Edycie Stein, wrocławskich miejscach z nią związanych, ale też o pracy nad komiksami.

To pierwsze z planowanych spotkań, które zorganizowały nauczycielki Barbara Glamowska i Marta Kondracka. – Dlaczego postanowiłem robić komiksy? Otóż z myślą o takich młodych ludziach, jak Wy – mówił Juliusz Woźny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję