Reklama

Niedziela Sandomierska

Muzyczni arystokraci na salonach

W salach na Zamku Tarnowskich występowali już różni artyści, tym razem przed tarnobrzeską publicznością zaprezentowali się muzycy, którzy występują na najważniejszych scenach w kraju i za granicą.

Niedziela sandomierska 48/2021, str. VI

[ TEMATY ]

koncert charytatywny

Emil Rzymkowski

Koncert w ramach z cyklu Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej

Koncert w ramach z cyklu Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Tym razem tarnobrzescy miłośnicy muzyki klasycznej mogli posłuchać występu: Olgi Pasiecznik, śpiewaczki operowej, Marka Caudle, brytyjskiego gambisty i Władysława Kłosiewicza, wiolonczelisty oraz klawesynisty i dyrygenta. Koncert pod nazwą Lontananza crudel..., odbył się w ramach cyklu Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej, a artyści wykonywali głównie utwory barokowych kompozytorów włoskich. Zgromadzona publiczność mogła wysłuchać trzech kantat na sopran i basso continuo – Occhi miei che faceste? Georga Friedricha Händla oraz dwie autorstwa Tomaso Albinoniego – Amor, Sorte, Destinol i Lontananza crudel. Dopełnienie koncertu stanowiły kompozycje na wiolonczelę solo Giovanniego Battisty Vitaliego, klawesyn – Domenico Scarlattiego oraz na oba instrumenty – Sonata a-moll Antonio Vivaldiego. – To była prawdziwa muzyczna uczta. Ktoś może spytać: jaki związek ma cykl koncertów Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej z Zamkiem Tarnowskich? Przyczyna jest bardzo prosta – wszak z tego miejsca, z zamkowej kaplicy w XVII wieku cudowny obraz powędrował do kościoła ojców dominikanów – powiedział Tadeusz Zych, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Tarnobrzega. Zadowolenia z koncertu nie krył również Mariusz Ryś, kierownik artystyczny tegorocznego cyklu spotkań z muzyką. – Na plakatach widniała informacja, że będzie to „mistrzowski koncert”, w zapowiedziach zaś pojawiły się sformułowania o występie muzyków światowej sławy. Czasami te określenia bywają z uwagi na kurtuazję nadużywane, ale absolutnie nie w przypadku artystów, którzy wystąpili dzisiaj wieczorem. Mieliśmy możność wysłuchać śpiewu i gry najwybitniejszych wykonawców, jakich moglibyśmy sobie wyobrazić. Jestem pod ogromnym wrażeniem kunsztu muzycznego – powiedział po koncercie Mariusz Ryś.

Olga Pasiecznik, sopranistka, urodziła się w Równem na Ukrainie. Studiowała w Konserwatorium Muzycznym w Kijowie oraz w warszawskiej Akademii Muzycznej. Ma na swym koncie ponad 50 partii operowych, które realizowała na najbardziej prestiżowych scenach świata. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 60 płyt CD i DVD. Wielokrotnie nagradzana. Międzynarodowy magazyn operowy Opernwelt w 2005 r. nominował ją do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego 2004-05”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Mark Caudle jest wiolonczelistą i gambistą, specjalizującym się w muzyce renesansowej i barokowej, którą wykonuje od około czterdziestu lat. Przez 10 lat współpracował jako wiolonczelista z Academy of Ancient Music. W Polsce koncertował regularnie z Arte dei Suonatori, Il Tempo i Concerto Polacco. Gościnnie współpracował z Les Arts Florissants, Concerto Copenhagen, Boston Early Music Festival Orchestra i Drottningholm Opera. Jest cenionym wykładowcą.

Władysław Kłosiewicz, klawesynista i dyrygent. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981 r.), Paryż-Dijon (1983 r.), oraz ARD w Monachium (1984 r.). Od roku 1978 r. jest muzykiem Polskiej Orkiestry Kameralnej i orkiestry Sinfonia Varsovia. Współtworzył zespoły Concerto Avenna oraz Narol Baroque. Występował w wielu salach koncertowych Europy oraz obu Ameryk. W latach 1987-2004 był profesorem zwyczajnym klawesynu i interpretacji muzyki przedklasycznej w Universitaet fuer Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii, obecnie wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

2021-11-23 07:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Marcin Styczeń charytatywnie w Częstochowie

Koncert charytatywny Marcina Stycznia w sali kościoła św Zygmunta w Częstochowie z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych.

Wstęp - cegiełka na organizację Mikołaja dla dzieci niepełnosprawnych - 25 zł. W programie koncertu „Ta droga” znajdują się piosenki ze wszystkich dziesięciu płyt: mistyczna poezja Karola Wojtyły, wiersze Ernesta Brylla, autorskie utwory Marcina Stycznia z krążków „21 gramów”, „Zbieg” i „10/40” oraz piosenki Leonarda Cohena z płyty „Lubię gadać z Leonardem”.
CZYTAJ DALEJ

Archidiecezja Krakowska od kwietnia płaci miastu Kraków za użytkowanie kościoła

2025-04-05 10:52

[ TEMATY ]

Kraków

pl.wikipedia.org

Miasto Kraków przekazało Archidiecezji Krakowskiej kościół św. Łazarza przy ul. Kopernika w odpłatne użytkowanie. Od kwietnia strona kościelna będzie płacić czynsz w wysokości blisko 15 tysięcy złotych, a także pokrywać koszty mediów.

Zabytkowy, XVII-wieczny kościół św. Łazarza (pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny) mieszczący się przy ul. Kopernika 19 przez ostatnie lata pełnił funkcję posługi duchowej dla pacjentów okolicznych klinik szpitalnych i ich bliskich, nie był kościołem parafialnym. W 2019 roku stał się własnością Agencji Rozwoju Miasta Krakowa.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję