Reklama

Kościół

Ile kosztuje ogrzewanie w kościele?

Ogrzewanie świątyń to komfort, na który nie każda parafia może sobie pozwolić. W kościołach jesteśmy przyzwyczajeni do ofiar co łaska, ale proboszcz rachunki musi płacić bardzo konkretne. Ile kosztuje ciepło na Mszy św.?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Proboszcz warszawskiej archikatedry św. Jana Chrzciciela ogrzewanie świątyni włącza w każdą sobotę, by wierni w niedzielę mieli zapewnione komfortowe warunki podczas modlitwy. Parafia korzysta z miejskiego ciepła systemowego, bo w centrum stolicy innej możliwości nie ma. – Koszt takiego ogrzewania to ok. 5 tys. zł miesięcznie w sezonie grzewczym i ok. 1,4 tys. zł poza sezonem. To jest bardzo duży wydatek w budżecie parafii, zwłaszcza teraz, w czasach pandemii. Większość moich parafian to osoby starsze, które w obawie o swoje życie i zdrowie wybierają uczestnictwo we Mszy św. transmitowanej w telewizji – mówi proboszcz ks. prał. Bogdan Bartołd.

Dzięki funduszom i dotacjom w latach 2012-15 stołeczna archikatedra została wyremontowana. Modernizacji uległ także cały system ogrzewania, który jest teraz nowoczesny i wydajniejszy. – Gdyby nie ten remont, dziś płacilibyśmy jeszcze ok. 30% więcej, czyli ok. 8 tys. zł miesięcznie. Koszty ogrzewania dużych kościołów w miastach są bardzo wysokie – podkreśla ks. Bartołd.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nie w każdej parafii

Reklama

Jak Polska długa i szeroka – remonty kościołów i ceny ogrzewania są zmartwieniem wielu proboszczów i wiernych. Oczywiste jest to, że zarówno uczestnicy nabożeństw, jak i sami księża chcieliby mieć w świątyni ciepło. – Nie każdą parafię jednak stać na opłaty i na duże inwestycje. W naszej okolicy wiele kościołów nie jest ogrzewanych – mówi ks. dr Janusz Chyła, proboszcz parafii Matki Bożej Królowej Polski w Chojnicach. Ta duża świątynia jest ogrzewana dopiero od kilku lat. Podczas mrozów zdarzało się, że temperatura wewnątrz zbliżała się do 0°C. Od 4 lat w niedzielę wynosi ok. 14°C, a podczas Mszy św. w tygodniu – ok. 9°. – Zainwestowaliśmy w pompy ciepła i ogrzewanie podłogowe. Według wyliczeń, cały sezon grzewczy powinien nas kosztować 12-14 tys. zł. Do tej pory najwięcej zapłaciliśmy ok. 12 tys. zł, a gdy zimy były ciepłe, to nawet mniej niż 10 tys. zł – mówi ks. Chyła.

W wielu wiejskich kościołach stosowane są napromienniki. Nie nagrzewają one powietrza, ale dają poczucie ciepła wiernym, którzy pod nimi siedzą. Inne prowizoryczne rozwiązanie to maty grzewcze na ławkach. – Na razie prowadzimy wielką inwestycję: remont budynków poklasztornych, gdzie będzie muzeum Kresów. Dopiero w przyszłości chcemy się zająć ogrzewaniem świątyni. Teraz nie stać nas na taki wydatek – mówi ks. prał. Zbigniew Bzdak, kustosz sanktuarium Matki Bożej Sejneńskiej na Suwalszczyźnie.

Pompy ciepła i gaz

We współczesnych kościołach, które zostały wybudowane w latach 80., często stosowane są nadmuchy ciepłego powietrza, by nagrzać wnętrze na kilka godzin przed Mszą św. Zabytkowe kościoły są w dużo trudniejszej sytuacji. Piękna i potężna bazylika w Sejnach nie może sobie pozwolić na skoki temperatury, bo to mogłoby zniszczyć zabytkowe wyposażenie świątyni, mury czy organy. – Wiele lat temu było u nas prowizoryczne ogrzewanie na ropę, ale dziś nie możemy sobie na coś takiego pozwolić, bo na tego typu rozwiązania nie zgadza się konserwator. Nie chcemy też ingerować w nasze piękne wnętrze napromiennikami. Przygotowujemy kościół, by go odpowiednio izolować i wentylować, byśmy mogli docelowo zrobić ogrzewanie. Najlepszym rozwiązaniem byłoby niskotemperaturowe ogrzewanie podłogowe z wykorzystaniem pomp ciepła – przyznaje ks. Bzdak.

Reklama

Kilkanaście lat temu popularne było ogrzewanie olejem opałowym. Nagrzane w ten sposób powietrze pompowane było do wnętrza świątyni. Teraz takie rozwiązanie jest jedną z najdroższych technik grzewczych. Opłaty są kolosalne i często parafii na takie ciepło nie stać. O wiele czystszy i tańszy był zawsze gaz, choć w tym sezonie jego ceny też mocno poszły w górę. – W naszym kościele pod podłogą są kanały wentylacyjne, którymi nadmuchiwane jest powietrze podgrzane gazem. To bardzo stare, ale dobre rozwiązanie w połączeniu z dobrą izolacją sklepienia kościoła. W tygodniu osiągamy ok. 9, a w niedzielę 11-12°C. Do tej pory płaciliśmy 12-14 tys. zł za sezon grzewczy, a jak będzie w tym roku, to jeszcze nie wiem – mówi ks. kan. Janusz Filarowski, proboszcz sanktuarium św. Antoniego z Padwy w Padwi Narodowej k. Mielca.

Modernizacja za 2 mln

W ostatnich latach coraz bardziej popularne są systemy ogrzewania z wykorzystaniem nowoczesnych pomp ciepła. Ich eksploatacja jest najtańsza, a źródło – najbardziej stabilne. Przykładem może być parafia Świętej Trójcy w Belsku Dużym k. Grójca na Mazowszu, gdzie udało się przeprowadzić kompletny remont modernizacji XVIII-wiecznego kościoła. – Mieliśmy profesjonalną termomodernizację oraz zainstalowaliśmy pompy ciepła. Mamy osiemnaście odwiertów na głębokość ponad 90 m i do tego panele fotowoltaiczne na plebanii. Wydobyta woda dodatkowo jest podgrzewana gazem i rozprowadzana ogrzewaniem podłogowym po kościele i plebanii – mówi ks. Jarosław Siuchta, proboszcz parafii.

Wcześniej kościół był ogrzewany grzejnikami elektrycznymi. Ciepło było tylko w pobliżu źródeł ciepła – cała świątynia była zimna – a koszty opłat za prąd były bardzo wysokie. Dzięki ekologicznemu rozwiązaniu w kościele panuje teraz stała temperatura 14-15°C, a wierni mogą się modlić w komfortowych warunkach. Miesięczny koszt to niewiele ponad 1 tys. zł. – Parafia liczy ok. 3 tys. wiernych i z własnych środków nie byłoby nas stać na rozwiązanie za ponad 2 mln zł. Otrzymaliśmy dotacje i wsparcie z NFOŚiGW, a nasza wspólnota parafialna musiała pokryć 15% całej inwestycji, czyli ponad 300 tys. zł – mówi ks. Siuchta.

Reklama

Koszty ciepła zależą od wielkości kościoła oraz sposobu ogrzewania. Archikatedra warszawska ma ok. 800 miejsc siedzących. Ceny ciepła systemowego w stolicy też są znacznie większe niż przy wykorzystywaniu pomp ciepła. Dużą świątynią jest także bazylika w Sejnach, koszt jej ogrzania będzie więc większy niż w przypadku mniejszych kościołów na wsi. Kościół w Belsku ma ok. 200 miejsc siedzących, a ten w Padwi Narodowej – 250. Kościół parafialny w powiatowych Chojnicach jest znacznie większy, bo parafia liczy ponad 10 tys. wiernych. – Wydaliśmy 400 tys. zł na ogrzewanie, ale w naszej diecezji pelplińskiej jest dużo parafii, które mają zaledwie po 1 tys. wiernych i dwa kościoły na utrzymaniu. W takiej sytuacji wspólnoty, niestety, nie stać na ogrzewanie – zwraca uwagę ks. Janusz Chyła, który jest dziekanem chojnickim.

Brakuje dofinansowania

Trudności pojawiają się też w kwestii modernizacji kościołów. Obecnie konserwatorzy zabytków nie zgadzają się na zmianę starych posadzek w zabytkowych kościołach, by można w nich było zastosować ogrzewanie podłogowe. Zmieniły się też programy dofinansowania. Parafia w Chojnicach wzięła kredyt na 200 tys. zł z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska, z czego 85% zostało umorzone. Niestety, obecnie można liczyć na umorzenie tylko kilku albo kilkunastu procent.

Kościoły nie otrzymują wsparcia z Programu Czyste Powietrze, bo ich kubatura jest zbyt duża. – W 2020 r. planowany był następny program – na modernizację obiektów sakralnych, ale został odłożony ze względu na pandemię. Obecnie praktycznie nie ma takich projektów. Można więc powiedzieć, że wiele parafii czeka na nowe programy, by zastosować tanie w eksploatacji i ekologiczne ogrzewanie – mówi Paweł Topolski, specjalista od pomp ciepła, który zmodernizował ogrzewanie już w czternastu kościołach w diecezji łowickiej i archidiecezji warszawskiej. – Wierni i proboszczowie czekają na nowe programy, bo eksploatacja pomp ciepła jest wielokrotnie tańsza od ogrzewania elektrycznego, a także bardziej ekologiczna i najlepsza dla zabytków – dodaje.

2022-01-03 12:52

Oceń: +9 -4

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dylematy i dramaty, czyli rzecz o ogrzewaniu kościołów

Niedziela kielecka 7/2022, str. IV

[ TEMATY ]

ogrzewanie

zabytkowy kościół

T.D.

Małoszów, kościół w zimowej szacie

Małoszów, kościół w zimowej szacie

W kościołach ma być ciepło czy po kosztach? Dzisiaj, gdy ceny ogrzewania ogromnie wzrosły, co spędza sen z oczu większości proboszczom, pytanie raczej brzmi: Z czego i jak zapłacić?

Skok opłat za energię elektryczną, gaz i inne źródła ciepła spowodował niespotykany wzrost kosztów w ogrzewaniu kościołów i budynków parafialnych oraz konieczność poszukiwania nowych rozwiązań. W lepszej sytuacji są te parafie, w których w kościołach nie stosuje się ogrzewania gazowego – pewnie będzie taniej. Kościoły zabytkowe i wiekowe mają niewielkie pole manewru – tam zawsze należało szafować ciepłem nader ostrożnie, a najmniejsze wspólnoty, stojące wobec niemożności utrzymania kościołów – mają poważny problem.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Spekulacje na temat tytułu i treści pierwszej encykliki papieża Leona XIV

2025-10-01 15:46

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Watykaniści spekulują obecnie na temat nazwy i treści dwóch pierwszych papieskich dokumentów nauczania Leona XIV. Powszechnie oczekuje się, że jego pierwsza encyklika będzie dotyczyła wyzwań stojących przed ludzkością w związku ze sztuczną inteligencją. Rzymski portal „Silere non possum” poinformował w środę, że łaciński tytuł dokumentu będzie brzmiał „Magnifica humanitas” - „Wspaniała ludzkość”.

Od momentu wyboru Leon XIV wielokrotnie wypowiadał się na temat szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji i ostrzegał przed zagrożeniami związanymi z tym postępem technologicznym. Według „Silere non possum” pierwsza encyklika nowego papieża poświęcona globalnemu megatematowi sztucznej inteligencji może mieć podobne znaczenie jak historyczna encyklika „Rerum novarum” papieża Leona XIII z 1891 roku. W encyklice tej po raz pierwszy papież zajął się konsekwencjami industrializacji, inicjując tym samym katolicką naukę społeczną.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję