Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Ekumeniczne czytanie Apokalipsy

Ostatnia z biblijnych ksiąg będzie lekturą w Ekumenicznym Maratonie Biblijnym.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po raz kolejny słowa Pisma Świętego odczytywać będą publicznie duchowni różnych wyznań, na czele z katolickim biskupem Romanem Pindlem i bp. Adrianem Korczago – zwierzchnikiem wspólnoty ewangelicko-augsburskiej, ponadto przedstawiciele władz samorządowych i różnych środowisk życia społecznego Podbeskidzia.

Księga nadziei

– Powodów, dla których wybraliśmy ostatnią księgę Pisma Świętego, jest kilka. Pierwszy związany jest z faktem, że materiały na Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan AD 2022 opracowała Rada Kościołów Bliskiego Wschodu. To zaś przyniosło skojarzenie z listami do 7 Kościołów Azji, które z natchnienia Bożego zapisał św. Jan – tłumaczą organizatorzy ekumenicznego przedsięwzięcia. Drugim powodem jest niełatwa w ogóle sytuacja chrześcijan na Bliskim Wschodzie. „Teraz samo istnienie małej chrześcijańskiej wspólnoty jest zagrożone, gdyż wiele osób jest zmuszonych do szukania bezpieczniejszego i spokojniejszego życia gdzie indziej. Podobnie jak Światłu świata - Dzieciątku Jezus zagrażało okrucieństwo Heroda, tak światłu chrześcijaństwa Bliskiego Wschodu coraz bardziej w tych trudnych czasach zagraża prześladowanie przez nowych Herodów” – czytamy we wspomnianych materiałach. – Księga Apokalipsy jest Bożym orędziem, głoszącym że mimo ucisku, mimo prześladowań wyznawcy Chrystusa osiągają zwycięstwo właśnie przez wierność Bogu. Apokalipsa jest księgą nadziei, że ostatnie słowo historii nie należy do potęg świata lecz do Boga, który jest Panem. Po trzecie dziś często uderza się w apokaliptyczne nuty. Mamy kryzys pandemiczny, ekonomiczny, moralny, duchowy. Wielu ludzi pyta, jaki sens ma to wszystko, czego doświadczmy. Wydaje się, że sięgnięcie po tekst Apokalipsy św. Jana będzie bardzo interesującym doświadczeniem. Odczytanie słowa Bożego w takim kontekście może być bardzo owocne – wyjaśniają organizatorzy.

Maraton biblijny

Ekumeniczny Maraton Biblijny to wspólna inicjatywa Książnicy Beskidzkiej i oraz Radia Anioł Beskidów. W poprzednich edycjach odczytywano m.in. teksty Ewangelii św. Łukasza, św. Marka, List do Rzymian, fragmenty Dziejów Apostolskich, Księgi Rodzaju, Księgi Wyjścia, 3. Księgi Machabejskiej, Księgi Jozuego. Wieloletnia tradycja spotkania ekumenicznego została zaburzona w ubiegłym roku pandemicznymi ograniczeniami. Wtedy to Maraton Biblijny wyemitowano w internecie w Niedzielę Słowa Bożego. /PB

19 stycznia o godz. 10.00 w Książnicy Beskidzkiej oraz na falach diecezjalnego Radia Anioł Beskidów wybrzmi tekst pierwszych dwunastu rozdziałów Apokalipsy św. Jana Apostoła. Oczywiście, jeśli planów nie pokrzyżuje pandemia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-01-11 08:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W szkole Maryi

Niedziela zamojsko-lubaczowska 19/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

Ekumeniczny Maraton Biblijny

Ewa Monastyrska/Niedziela

W Maratonie Biblijnym wziął udział minister Przemysław Czarnek

W Maratonie Biblijnym wziął udział minister Przemysław Czarnek

Poznawanie Pisma Świętego w sanktuarium maryjnym jest wielką radością i przywilejem, ponieważ właśnie od Matki Najświętszej uczymy się najlepiej rozważania i wprowadzania w życie Słowa Bożego.

Podczas Tygodnia Biblijnego, który odbywał się pod hasłem „Zgromadzeni na świętej Wieczerzy” podjęto w parafii Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Tomaszowie Lubelskim szereg inicjatyw duszpasterskich i naukowych. Punktem kulminacyjnym tych wydarzeń był Maraton Biblijny, podczas którego Słowo Boże czytał Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Abp Józef Kupny: Jesteśmy w stanie powiedzieć: “Kochamy Cię Jezu”, ale co z Golgotą?

2025-04-13 12:44

ks. Łukasz Romańczuk

O godz. 11:30 rozpoczęła się Liturgia w Niedzielę Palmową, pod przewodnictwem abp. Józefa Kupnego, metropolity wrocławskiego,. Przy głównym wejściu do Katedra Wrocław odbyło się poświęcenie palm oraz przeczytana został fragment Ewangelii wg św. Łukasza mówiący o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy, następnie procesyjnie, z palmami w ręku wszyscy udali się do wnętrza katedry.

Po odśpiewaniu Męki Pańskiej, homilię wygłosił abp Józef Kupny. - Dzisiaj rozpoczynamy obchód misterium paschalnego. Na początku Mszy św. wysłuchaliśmy się w opis triumfalnego wjazdu Jezusa do Jerozolimy, a przed chwilą opis Męki Pana naszego Jezusa Chrystusa. Jakiż kontrast pomiędzy tymi wydarzeniami. Uroczysty wjazd do świętego miasta, a potem niewyobrażalne cierpienie i śmierć na krzyżu poza murami Jerozolimy - opisywał arcybiskup.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję