Reklama

Niedziela Częstochowska

To jest spokojna parafia

Pierwszą osobą, którą spotykamy w świątyni, jest pan kościelny. Jego funkcja w parafii św. Leonarda Opata w Mykanowie jest wielowymiarowa.

Niedziela częstochowska 8/2022, str. IV

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Broniłem się rękami i nogami. Zgodziłem się i nie żałuję. Gdyby nie rodzina, nie dałbym rady. Jest to służba i praca. Do moich obowiązków należy sprzątanie cmentarza, dbanie o kościół wewnątrz i jego obejścia, o wszystko, co wiąże się z przygotowaniem liturgii, a dodatkowo jestem grabarzem. Jeśli trzeba, to pełnię też rolę ministranta. Kiedyś chciałem nim być, ale miałem troszkę daleko do kościoła. Teraz wysłużyłem się za całe dzieciństwo – śmieje się Zdzisław Kościelak.

Prosto spod kościoła

Kiedy wierni wychodzą z mykanowskiego kościoła, nie unikają rozmowy z Niedzielą. Ich spontaniczne i szczere wypowiedzi układają się w interesujący wielogłos. – Staram się być na niedzielnej Mszy św., bo jak człowiek w niedzielę nie uczestniczy w nabożeństwie, to ten tydzień jest taki, jakby czegoś zabrakło. Wiara mi pomaga. Moi rodzice i dziadkowie byli wierzący. Ale przyglądam się młodzieży, no to... – martwi się Krzysztof Nabiałczyk, ogrodnik. – My jesteśmy średnie pokolenie. Nasi rodzice byli bardzo pobożni. Moja mama, jak tylko pogoda dopisywała, zawsze przychodziła na popołudniową Mszę św. My teraz trochę mniej, a młodzi to już w ogóle – mówi Barbara Pilarska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Niechęć do Kościoła wśród młodych narasta, ale czasy się zmieniają. Wcześniej ludzie w coś wierzyli, a teraz po prostu tylko technologia, komputery, smartfony i ludzie nie mają czasu dla Pana Boga – potwierdza spostrzeżenia starszych Kamil, młody strażak z Ochotniczej Straży Pożarnej w Mykanowie. – Może ta pandemia też coś popsuła. Ja sam mam czwórkę dzieci, wszystkie chodzą do kościoła. Mieliśmy w rodzinie chrzest wnuczka, ale odnoszę wrażenie, że teraz najczęściej spotykamy się w kościele jedynie na pogrzebach – mówi z gorzkim humorem Krzysztof Nabiałczyk.

– Teraz jest inny świat. Młodzi nie myślą o tym, co będzie kiedyś. Każdy tylko żyje chwilą radości i wydaje mu się, że tak będzie całe życie. A to nie jest prawda – zwierza się z perspektywy życiowych dramatów Barbara Pilarska. W podobnym tonie wypowiada się Mariusz Mróz. – W życiu doświadczyłem pewnych rzeczy i dawno nie byłoby mnie na świecie, gdyby nie Opatrzność, gdyby nie ręka Pana Boga i Matki Bożej. Dlatego, kiedy słucham młodych, wydaje mi się, że każdy z nich z pewnością dorośnie do pewnego momentu, który każe im wrócić do Boga. Dalej pan Mariusz opowiada Niedzieli o nauce religii oraz o przygotowaniu do Pierwszej Komunii św. i do bierzmowania i zauważa, że proces przekazywania prawd wiary powinien być inaczej zorganizowany. – Kiedy słucham młodych, to oni mówią, że tego jest za dużo, że są przymuszani; młodzi tego nie lubią.

Reklama

Wśród pełnych troski wynurzeń wiernych bardzo wyraziście wybrzmiało proste stwierdzenie Kamila, tłumaczące istotę wiary: – Jak to się mówi: od małego chodziłem do kościoła. Wiara to po prostu wierzyć w Boga. Wiara musi być, bo człowiek dąży do czegoś, w coś musi wierzyć. Jestem strażakiem Ochotniczej Straży Pożarnej, a strażacy pomagają ludziom. Bóg też pomaga ludziom. – Jestem parafianinem, no to chodzę do kościoła. Nie chodzić do kościoła to też nie za bardzo. Bez Boga „nie idzie” żyć – równie prosto tłumaczy swoją wiarę Tadeusz Złoty z rady parafialnej.

Na razie dajemy radę

Parafia liczy ok. 2 tys. wiernych. To niezbyt wiele, by utrzymać zabytkowy kościół. – Do tej pory dawaliśmy sobie radę. Nie wiem, jak będzie dalej. Zrobiliśmy ogrzewanie i ludzie to docenili. Jest to system nadmuchowy – ciepłe powietrze wdziera się wszędzie, omiata i osusza ściany. To ważne, bo kościół leży na podmokłym terenie i zawsze grozi mu zawilgocenie. Sam konserwator zabytków wydał zgodę na tę metodę ogrzewania. Inne odrzucił. Zakupiliśmy też wyświetlacz ledowy, na którym prezentujemy teksty pieśni – z dumą opowiada ks. Andrzej Pękalski, proboszcz parafii św. Leonarda Opata w Mykanowie.

Reklama

Jak poinformował Tadeusz Złoty, rada parafialna spotkała się niedawno na zebraniu w sprawie chodnika dookoła kościoła i bruku na plebanii. Potwierdził to ksiądz proboszcz: – Rzeczywiście, radziliśmy na ten temat. Wierni pomagają, podpowiadają i zachęcają, bo przecież chcą dbać o swoje miejsce modlitwy. Finansujemy te remonty wdowim groszem. Jakichś specjalnych donatorów nie mamy. To wszystko pochodzi z ofiarności parafian.

Specyfika parafii

Ksiądz Andrzej Pękalski jest proboszczem w Mykanowie już czwarty rok. Na pytanie, czy mógłby scharakteryzować miejsce, w którym posługuje, odpowiada: – Z moich doświadczeń wynika, że każda parafia ma swoją specyfikę. Są tu ogrodnicy hodujący kwiaty, uprawiający warzywa. Rolników sensu stricto jest jeden albo dwóch, jakaś część ludzi zajmuje się produkcją obuwia; specjalizacja to obuwie damskie. Są też producenci części do wózków dziecięcych. Tutaj ludzie są nauczeni pracy. Na sugestię, by tam zacząć szukać wsparcia, mówi, że jest z natury nieśmiały, ale liczy na pomoc również radnych gminy, tym bardziej, że jest w parafii co robić.

Plany dalsze

W 1836 r. na miejscu starego kościoła wybudowano obecną świątynię. Projekt kościoła w stylu neogotyckim wykonał wybitny na ówczesne czasy Henryk Marconi (projektował m.in. Hotel Europejski w Warszawie). Kościół był stopniowo wykańczany i przygotowywany do konsekracji, która nastąpiła 7 czerwca 1903 r. Nowa świątynia obrała za patrona św. Leonarda Opata, wczesnośredniowiecznego rycerza, pustelnika i zakonnika oraz orędownika i opiekuna niewolników, jeńców i więźniów. Jego konterfekt widnieje w głównym ołtarzu i jest odsłaniany w czasie odpustu parafialnego, przypadającego w pierwszą niedzielę po 6 listopada, dniu śmierci patrona. Ciekawym elementem wnętrza kościoła są naścienne malowidła, które wymagają odnowy. – Planujemy renowację polichromii al fresco, którą w latach 1957-59 wykonały artystki malarki Janina Pol i Barbara Pawłowska. Malowidła w tej technice wykonywane są bezpośrednio na mokrym tynku – mówi ks. Pękalski, wskazując malunki przedstawiające stacje Drogi Krzyżowej oraz sceny ze Starego i Nowego Testamentu.

Reklama

Posyłam was na pracę bez nagrody

– Byłem już na Politechnice Częstochowskiej na wydziale elektrycznym, tam miałem kontakt z duszpasterstwem akademickim ks. Ireneusza Skubisia. Wtedy coś się we mnie zaczęło przełamywać. Rozmawiałem z ks. Skubisiem, jak by to było, gdybym poszedł do seminarium duchownego. Ponieważ byłem z diecezji kieleckiej, ks. Skubiś odpowiedział: „Jak tu jesteś, to po co do Kielc, zostań w naszym seminarium”. Każdego dnia dziękuję Bogu za powołanie – przyznaje ks. Pękalski. Wskazuje również na niezrozumienie, tak bolesne i trudne dla kapłana: – Ale nie możemy krzyczeć, że ludzie nas nie rozumieją; nie tędy droga. My, kapłani, stale musimy wołać o modlitwę, żebyśmy wytrwali.

Na odchodnym dźwięczy nam w uchu stwierdzenie pana kościelnego: – To jest bardzo spokojna parafia.

2022-02-15 13:17

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty, który nie szczędził siebie

2024-04-22 16:00

Marzena Cyfert

O. Robert Krawiec, kapucyn, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio z relikwią - rękawicą o. Pio.

O. Robert Krawiec, kapucyn, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio z relikwią - rękawicą o. Pio.

W parafii św. o. Pio we Wrocławiu-Partynicach nauki głosił o. Robert Krawiec, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio. Kapłan udzielał indywidualnego błogosławieństwa niezwykłą relikwią – rękawicą św. o. Pio. Nosząc ją w San Giovanni Rotondo, o. Pio błogosławił i rozgrzeszał proszących go o pomoc.

W homilii o. Krawiec nawiązał do opowiadania o sprowadzaniu owiec do zagrody przez kilkunastu pasterzy. Każdy z nich stanął w innym miejscu i nawoływał swoje owce, a one znając głos swojego pasterza, bezbłędnie do niego trafiały. Postawił pytanie, czy znamy głos naszego Opiekuna – Pana Boga.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Presynodalne "ostatki"

2024-04-23 00:06

ks. Łukasz Romańczuk

Spotkanie w Jelczu Laskowicach

Spotkanie w Jelczu Laskowicach

Dobiega końca etap przygotowania do Synodu Archidiecezji Wrocławskiej. Za nami ostatnie już Presynodalne Spotkania Rejonowe na których pochylono się nad Listem do Kościoła w Filadelfii.

Kończy się czas, który był ważny dla poszczególnych, pozwolił lepiej poznać zasady synodu i przede wszystkich budować wspólnotę jedności. Czy to się udało? Po owocach synodalnych poznamy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję