Reklama

Wiara

Rycerze w zbroi dobroci

„Wiara przez uczynki” to hasło Rycerzy Kolumba. Zakon zmobilizował wolontariuszy w Polsce i na Ukrainie, aby zapewnić żywność, schronienie i bezpieczeństwo uchodźcom wojennym.

Niedziela Ogólnopolska 16/2022, str. 22-23

[ TEMATY ]

Rycerze Kolumba

TD

Rycerze Kolumba, wśród nich ks. Janusz chyła (trzeci od prawej strony), na posterunku granicznym

Rycerze Kolumba, wśród nich ks. Janusz chyła (trzeci od prawej strony), na posterunku granicznym

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ich działanie jest zorganizowane. Od początku wojny za wschodnią granicę wysłali ponad dwadzieścia tirów z artykułami medycznymi, lekarstwami i innymi najpotrzebniejszymi rzeczami. Na przejściach granicznych w Hrebennem i Budomierzu pełnią 24-godzinne dyżury. Są jednymi z pierwszych, od których utrudzeni ucieczką Ukraińcy otrzymują dobre słowo i kubek ciepłej herbaty... Teraz przygotowują się do niesienia długofalowej pomocy.

Krok po kroku

Rycerze Kolumba za przykładem swojego założyciela – amerykańskiego księdza Michaela McGivneya (1852-90) realizują drogę wiary przez uczynki miłosierdzia. Po wybuchu wojny na Ukrainie byli jednymi z pierwszych, którzy przesłali transporty lekarstw i żywności za wschodnią granicę. – Na Ukrainie działają rady Rycerzy Kolumba. Dzięki temu mieliśmy informacje z pierwszej ręki o tym, czego im potrzeba. Już w poniedziałek, 4 dni po pierwszych bombardowaniach, tir z pomocą humanitarną pojechał do Lwowa – informuje Krzysztof Zuba, delegat stanowy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Centra logistyczne, w których gromadzone są dary, znajdują się w Krakowie, Tomaszowie Lubelskim i Radomiu. Zbiórki wspierają właściciele wielkich firm i przedsiębiorstw. Środki pieniężne wysyłają bracia z całego świata. Do tej pory Rycerze Kolumba zgromadzili ponad 8 mln dol.

Wciąż udaje się też bezpośrednio pomagać tym, którzy docierają na polską stronę. – Bardzo szybko na przejściu granicznym w Hrebennem utworzony został Namiot Miłosierdzia. Miejsce ogrzewane, w którym można odpocząć, posilić się, a także usłyszeć informacje o transportach w głąb Polski czy dopełnić potrzebne formalności – mówi p. Krzysztof i podkreśla, że to wspólna inicjatywa Rycerzy Kolumba, Wspólnoty Przyjaciele Oblubieńca i Caritas. W namiotach znalazło się także miejsce do modlitwy, gdzie odprawiane są Msze św.

Najważniejsze spotkania

Oferowana przez rycerzy pomoc jest wielowymiarowa. Każde działanie rozpoczyna się modlitwą, budowaną przez mosty jedności i braterstwa. O godz. 21, w łączności z Jasną Górą, rycerze wraz z rodzinami modlą się o pokój na świecie, wytchnienie dla uchodźców i błogosławieństwo Boże dla wolontariuszy. A tych na polsko-ukraińskich przejściach granicznych wciąż jest wielu. Z grupą rycerzy z Chojnic do Budomierza pojechał w drugiej połowie marca ks. Janusz Chyła, proboszcz parafii Matki Bożej Królowej Polski w Chojnicach i felietonista Niedzieli. Ksiądz Chyła zaznaczył, że po niemal miesiącu od wybuchu wojny sytuacja w punktach granicznych znacznie się zmieniła. – Pierwsze pytanie, które zrodziło się po przyjeździe do Budomierza, to: „po co tu jesteśmy?” – wspomina duchowny. – W naszych głowach utkwiły obrazy medialne z pierwszych dni wojny, kiedy do Polski przybywało tak wielu uchodźców, że wolontariusze biegali między nimi, nie wiedząc, kim się zająć w pierwszej kolejności. My dotarliśmy do niemal pustego miasteczka namiotowego i czekaliśmy na dyspozycje, nie będąc pewni, co dalej. To było dla nas ważne doświadczenie, pomogło nam się wczuć w sytuację uchodźców, którzy po przekroczeniu granicy często autentycznie nie wiedzieli, co robić, dokąd pójść – wyznaje kapłan.

Reklama

Każdy rycerz czuwał po 6 godzin. Najtrudniej było nocą, gdy temperatury spadały nawet do -8°C. W końcu na horyzoncie pojawiały się autobusy, ale też uchodźcy pokonujący drogę do granicy pieszo. Mężczyźni wychodzili z namiotu i witali zmęczone, roztargnione kobiety i dzieci. Po przekroczeniu granicy Ukrainki dzwoniły do bliskich i mówiły: „Już się nie martw, jesteśmy w Europie”.

Kobiety z małymi dziećmi z niemal zrównanego z ziemią Mariupola do Polski jechały przez 4 dni. Rycerz Kolumba z parafii Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej w Częstochowie Stanisław Dziwiński wspomina rozmowę z mieszkankami zniszczonego miasta. – Gdy zapytałem, jak tam było, to panie odpowiadały ze łzami tylko jedno: „Straszno” – relacjonuje mężczyzna. Ukrainki zostały wysłane do Polski ze swoimi dziećmi przez ojców i mężów, którzy nie potrafili walczyć o ojczyznę, wiedząc o stałym zagrożeniu życia swoich najbliższych. Wyjazd nie należał do łatwych, bo Mariupol był pod stałym ostrzałem. Inna kobieta z dwójką dzieci uciekła samochodem z bombardowanego Czernihowa. – Płacząc, opowiadała, że widziała zniszczone samochody na poboczu drogi z nieżyjącymi już ludźmi w środku, a ona modliła się, by pocisk nie trafił w jej auto. Tragedia tych ludzi jest ogromna, ale najbardziej w naszych sercach zostaje widok tych najmniejszych, niewinnych dzieci wtulonych w swoje matki lub starsze rodzeństwo – wyznaje p. Stanisław.

Reklama

Dlaczego rycerze angażują się w pomoc uchodźcom? – Wszyscy jesteśmy braćmi, dlatego tu przyjeżdżamy. Czujemy potrzebę pomagania Ukraińcom. Zewsząd słyszę podziękowania, oni z ogromnym wzruszeniem mówią, że nam tego nigdy nie zapomną, a my niejednokrotnie przez łzy zapewniamy, że chcemy im przekazać tylko odrobinę serca – odpowiada p. Dziwiński.

Nowe siły

Od początku roku bratniego (tj. od 1 lipca 2021 r.) do Rycerzy Kolumba dołączyło aż 500 braci. Delegat stanowy przewiduje, że ten rok przyniesie kolejny rekord. Zainteresowanie zakonem cieszy odpowiedzialnych za jego rozwój, bo pracy w związku z kryzysem ukraińskim przybywa. – Pomoc, która jest potrzebna, będzie pomocą długofalową. To ważny aspekt, żeby rycerze działali przy swoich parafiach. Już na początku wojny na Ukrainie zbudowaliśmy bazę mieszkań i grupę rycerzy gotowych przyjąć uchodźców do swoich rodzin. Ciągle organizujemy też lokalne zbiórki. Wsparcie trwa – mówi p. Zuba.

W czym tkwi siła Rycerzy Kolumba? Ksiądz Chyła odpowiada: – W otwartości na działanie łaski Bożej i odczytywaniu znaków czasu. Tak było od samego początku. Kiedy ks. Michael McGivney założył w New Haven Rycerzy Kolumba, podkreślało się, że wyprzedził pewne modele funkcjonowania w Kościele, które dla nas są oczywiste po Soborze Watykańskim II. Duchowość chrześcijańska musi być zakorzeniona w logice Wcielenia, nie może być ucieczką od świata, problemów, z którymi ludzie muszą się mierzyć. Z jednej strony mamy otwarcie na działanie łaski Pana Boga, a z drugiej – ten rys męski, czyli wiarę przez uczynki, działanie, które nie pomija formacji. Aby nasza posługa była nie aktywizmem w Kościele, ale ewangeliczną postawą miłosierdzia, dążymy do pełnego wewnętrznego zintegrowania, współpracując z rozumem i wiarą.

Jak dodaje Krzysztof Zuba, recepta ks. McGivneya, realizowana z powodzeniem od 140 lat, sprawiła, że dwudziestoosobowa wspólnota przerodziła się w... dwumilionową. – W moim odczuciu prawdziwa siła wynika z tego, że dzięki działalności w naszej organizacji mężczyźni odnajdują swoje powołanie w życiu. Przez modlitwę i podejmowane inicjatywy wspierające wiarę, rodziny, społeczność i życie stają się lepszymi mężami, ojcami, dziadkami, sąsiadami. I w ten sposób walczą o swoje zbawienie... – kończy delegat stanowy Rycerzy Kolumba.

2022-04-12 12:20

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nadanie stopnia patriotycznego

To było bardzo istotne wydarzenie dotyczące Rycerzy Kolumba. 9 marca br. w Krakowie-Łagiewnikach odbyła się uroczysta ceremonia nadania stopnia patriotycznego Rycerzy Kolumba.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję