Reklama

Niedziela Lubelska

Dialog z braćmi

Z żadną inną religią nie jesteśmy tak powiązani, jak z judaizmem. Kto spotyka Jezusa, ten spotyka judaizm – powiedział abp Stanisław Budzik.

Niedziela lubelska 44/2022, str. VI

[ TEMATY ]

KUL

judaizm

Tomasz Koryszko/KUL

Susannah Heschel podkreśliła, że wartość ducha współpracy i dialogu między judaizmem a chrześcijaństwem jest nieoceniona

Susannah Heschel podkreśliła, że wartość ducha współpracy i dialogu między judaizmem a chrześcijaństwem jest nieoceniona

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na mapie Lublina pojawiła się nowa jednostka naukowa, edukacyjna i kulturalna, która ma pogłębiać relacje katolicko-żydowskie. Uroczysta inauguracja Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela, które działa na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, miała miejsce 17 października z udziałem licznych gości, m.in. łacińskiego patriarchy Jerozolimy abp. Pierbattisty Pizzaballi oraz córki patrona centrum prof. Susannah Heschel.

Wspólne korzenie

Reklama

Utworzenie naukowo-edukacyjnego ośrodka, który łączy chrześcijaństwo z judaizmem, było pragnieniem społeczności akademickiej KUL i zostało pozytywnie przyjęte przez środowiska żydowskie. – Inauguracja Centrum Heschela jest wydarzeniem historycznym; jestem przekonany, że nie tylko dla naszego uniwersytetu – powiedział rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski. Jak wyjaśnił, centrum będzie opierać działalność na trzech filarach. Są nimi: wspólna Biblia, wspólna przeszłość i wspólna przyszłość. – Odnoszą się one do wspólnych korzeni biblijnych, do wspólnoty dziejów obu społeczności, jak również do potrzeby kształtowania przyszłości opartej na dialogu i otwartości na wielokulturowość – podkreślił ksiądz rektor. Podobnie wypowiedział się Yacov Livne. Ambasador Izraela w Polsce w liście przesłanym na inaugurację wyraził nadzieję, że centrum będzie kontynuatorem wielkich idei Abrahama Heschela w zakresie obopólnego zrozumienia i szacunku pomiędzy narodami polskim i żydowskim.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Świadectwo otwartości

Jak podczas spotkania powiedział abp Pierbattista Pizzaballa, historia relacji chrześcijańsko-żydowskich była trudna, dlatego tak wielką wartością jest dialog między bratnimi religiami. – Dialog chrześcijańsko-żydowski jest pierwszym i najważniejszym typem dialogu, bo to jest dialog z naszymi korzeniami. Nie możemy mieć dostępu do nauczania Jezusa Chrystusa, jeżeli nie zdamy sobie sprawy z jego żydowskich korzeni – podkreślił patriarcha.

Prymas Polski abp Wojciech Polak w przesłaniu na inaugurację zwrócił uwagę, że każde nowe centrum dialogu katolicko-żydowskiego jest świadectwem otwartości między wyznawcami obu wielkich religii. – Myślę, że w Lublinie, szczególnie w tej części naszej ojczyzny, która w przeszłości była naznaczona obecnością dużych wspólnot żydowskich, centrum da nową możliwość nie tylko poznania, ale i zbliżenia się do myśli żydowskiej – powiedział abp Polak.

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki wyraził radość z powstania centrum i podkreślił, że jest ono realizacją deklaracji soborowej Nostra aetate i nauczania Kościoła wyrażonego przez kolejnych papieży, szczególnie przez św. Jana Pawła II, który jest wzorem do naśladowania w dialogu katolicko-żydowskim. – Był pierwszym papieżem, który modlił się razem z rabinem o pokój; pierwszym papieżem, który wszedł do synagogi i który odwiedził niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau; pierwszym papieżem, który modlił się pod Ścianą Płaczu, gdzie prosił Boga o wybaczenie i wzajemne braterstwo – przypomniał ksiądz arcybiskup.

Centrum dialogu

Dyrektorem Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela został ks. prof. Mirosław S. Wróbel. Ceniony biblista na KUL kieruje Sekcją Nauk Biblijnych; ponadto jest tłumaczem Biblii Aramejskiej i badaczem literatury rabinicznej. Funkcję zastępców dyrektora pełnią dr hab. inż. Witold Mędykowski (historyk, politolog i archiwista, który specjalizuje się m.in. w historii Żydów polskich i Holokaustu) oraz ks. dr Paweł Rytel-Andrianik (biblista i orientalista). Siedzibą centrum jest Collegium Iuridicum KUL przy ul. Spokojnej w Lublinie. /buk

2022-10-25 14:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czas serca

Niedziela lubelska 26/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

KUL

Agnieszka Marek

Wspólnota uniwersytetu przybyła na swoje święto

Wspólnota uniwersytetu przybyła na swoje święto

Katolicki Uniwersytet Lubelski został powierzony opiece Serca Jezusowego przez pierwszego rektora ks. Idziego Radziszewskiego.

Tegoroczne święto rozpoczęła Eucharystia z udziałem Senatu KUL pod przewodnictwem bp. Henryka Tomasika. – Człowieka trzeba mierzyć miarą serca, a więc miarą sumienia i ducha otwartego ku Bogu. Prosimy o serca mądre i wrażliwe na relacje z drugim człowiekiem i ze wspólnotą, zdolne do poszukiwania prawdy i wolności; serca wdzięczne Chrystusowi za Jego zbawczą miłość i zdolne do wypełniania Bożej woli – powiedział biskup senior diecezji radomskiej. Na zakończenie Mszy św. zgromadzeni odśpiewali Litanię do Najświętszego Serca Pana Jezusa, a rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski ofiarował Sercu Zbawiciela całą społeczność akademicką, a w sposób szczególny nowo powstałe Akademickie Bractwo Najświętszego Serca Pana Jezusa.
CZYTAJ DALEJ

Włochy/ 86-letni krawiec szyje sutannę dla nowego papieża

2025-04-30 19:40

[ TEMATY ]

konklawe

Ks. Tomasz Podlewski

86-letni krawiec Raniero Mancinelli szyje sutannę dla nowego papieża, który zostanie wybrany na konklawe rozpoczynającym się 7 maja. Mały zakład krawiecki, który Mancinelli prowadzi z rodziną, znajduje się w uliczce Borgo Pio, kilka kroków od placu Świętego Piotra.

"Aby uszyć sutannę dla papieża potrzeba około pięciu metrów tkaniny, bo jest także pelerynka. Tkanina, jakiej tym razem użyłem, to lekka wełna o wadze 220 gramów na metr kwadratowy"- wyjaśnił papieski krawiec, cytowany przez agencję Ansa. Dodał, że sutannę z takiej tkaniny miał także papież Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję