Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

On jest Początkiem

Niedziela Ogólnopolska 47/2022, str. 18

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczysty hymn otwierający List do Kolosan wysławia dzieło zbawienia dokonane z woli Ojca przez Syna (por. Kol 1, 12-20). Dzięki temu dziełu stało się możliwe nasze przejście ze strefy ciemności do królestwa światła. Hymn ten podkreśla Boską godność Chrystusa, Jego bezwzględne pierwszeństwo wobec wszelkich sił niebieskich i ziemskich, a także centralną rolę w historii zbawienia.

Ten niezwykle doniosły teologicznie tekst wiąże się nierozerwalnie z treścią listu do wspólnoty w Kolosach. Autor podkreśla udział wierzących w dziele odkupienia, które jest nie odległą teorią, ale radykalnie nowym kontekstem życia. Ten nowy kontekst domaga się nowego sposobu postępowania, na miarę otrzymanego daru. Sam Chrystus – zgodnie z zachętą zawartą w liście – ma się stać treścią codziennego życia wierzących we wszystkich jego wymiarach: rodzinnym, społecznym i duchowym. Zbawiciel jest Tym, który wskazuje właściwy cel i pomaga w jego ostatecznym osiągnięciu. Już pobieżne spojrzenie na tematykę listu uświadamia nam, że hymn staje się kluczem do zrozumienia całości, co więcej – rzuca światło na wszystkie wymiary chrześcijańskiej egzystencji jako życia pojednanego w pełni z Bogiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jednym z kluczowych wyrażeń wspomnianego hymnu jest sformułowanie: „On jest Początkiem” (Kol 1, 18), któremu bliżej się przyjrzymy. Greckie słowo arche, użyte tutaj na określenie Chrystusa, oznacza nie tylko początek w sensie czasowym. Odnosi się ono również do pierwszeństwa w sensie panowania, priorytetu w sprawowaniu władzy. List do Kolosan uwidacznia fundamentalną różnicę między „władzami” – o charakterze zarówno ziemskim, jak i duchowym – a niepodważalną władzą Chrystusa, któremu jako jedynemu przysługuje cała jej pełnia. Chrystus – Początek jest fundamentem całej rzeczywistości, co przejawia się w sposób najdonioślejszy w momencie zmartwychwstania, gdy staje się On bramą wiodącą ku pełni życia w wieczności.

Chrystusowi przynależy absolutne pierwszeństwo ze względu na Jego udział w dziele stworzenia. „W Nim zostało wszystko stworzone” – z tej perspektywy jest On zarówno przeszłością, teraźniejszością, jak i przyszłością stworzenia. Wszystko, bez wyjątku, podlega zbawczej władzy Syna Bożego. Hymn prowadzi nas jednak dalej – do kluczowego elementu przekazu: Chrystus jest Początkiem przede wszystkim ze względu na dokonane dzieło odkupienia. Dzięki Niemu stworzenie może osiągnąć pełnię życia. Chodzi tutaj o fakt całkowicie nowego otwarcia, radykalnego przełomu w historii – pojednania między Bogiem a człowiekiem. Chrystus wskazuje jednocześnie ostateczny cel stworzenia: pełnię komunii z Bogiem. Syn Boży jest Początkiem, który pozwala zrozumieć zarówno dzieje człowieka w szerokim sensie, jak i indywidualną historię każdej i każdego z nas. Jako Początek stanowi jednocześnie najgłębszy sens tej historii, która dzięki Niemu wykracza poza ciasne ramy doczesności i staje się pomostem wiodącym ku wieczności.

2022-11-15 12:37

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowe przymierze

Pierwsze czytanie dzisiejszej Liturgii Słowa to fragment tzw. Księgi Pocieszenia – proroctw Jeremiasza, obejmujących rozdziały 30-33 jego księgi. Wyrażają one nadzieję na odnowienie Izraela, powrót z niewoli babilońskiej oraz przyszłą pomyślność. Zapowiadana odnowa jest dziełem Bożej miłości, której owocem będą nowy Izrael i nowa Jerozolima – przejście od cierpienia i ucisku do stabilności i pokoju. Proroctwa Jeremiasza w tej sekcji opierają się na Bożych obietnicach, których zasadniczą treść stanowi dar zbawienia. Owo zbawienie nie jest jednak przedstawione jako konkretne wydarzenie czy pojedynczy dar. Zostaje ono naświetlone z różnych perspektyw jako całość działania dobrego i miłosiernego Boga względem człowieka.
CZYTAJ DALEJ

Egipt: pogłębia się spór w łonie klasztoru św. Katarzyny na Synaju

2025-08-10 20:39

[ TEMATY ]

Egipt

klasztor św. Katarzyny na Synaju

Anna Przewoźnik

Coraz szersze kręgi zatacza spór kanoniczno-jurysdykcyjny w łonie prastarego klasztoru prawosławnego św. Katarzyny na Synaju między żyjącymi tam mnichami a jego przełożonym abp. Damianem oraz między nim a patriarchą jerozolimskim Teofilem III. Pod koniec lipca większość mnichów zbuntowała się przeciw arcybiskupowi i pozbawiła go władzy, a w kilka dni później Patriarchat Jerozolimski wysłał 3-osobową delegację dla zbadania sprawy najpierw w Grecji, a następnie na Synaju.

Wieczorem 31 lipca, po wielogodzinnych burzliwych rozmowach 15 spośród ponad 20-osobowej społeczności mniszej przegłosowało usunięcie 90-letniego abp. Damiana z urzędu ihumena (namiestnika) swego monasteru. Piastował on to stanowisko nieprzerwanie od 10 grudnia 1973 - najdłużej ze wszystkich prawosławnych przywódców kościelnych na świecie. Wcześniej, 28 tegoż miesiąca mnisi wystosowali list do greckiego Ministerstwa Oświaty i Religii, wyrażający sprzeciw wobec zapowiedzi głosowania w parlamencie w Atenach projektu specjalnej uchwały, która miała nadać ich klasztorowi osobowość prawną. Autorzy listu uznali to za sprzeczne z kanonami mieszanie się władz świeckich w sprawy kościelne. List ten wysłano też do zwierzchników wszystkich lokalnych Kościołów prawosławnych, powiadamiając ich jednocześnie o przyczynach odsunięcia abp. Damiana.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Zuppi chce odczytać nazwiska dzieci, które zginęły w wojnie w Gazie

2025-08-11 21:19

[ TEMATY ]

protest

wojna

strefa gazy

kardynał Matteo Zuppi

Adobe Stock

Włoski kardynał Matteo Zuppi zapowiedział nietypową formę protestu przeciwko wojnie w Strefie Gazy. W rozmowie z niedzielnym wydaniem włoskiego dziennika „La Stampa” przewodniczący Konferencji Biskupów Włoch powiedział, że 14 sierpnia w Marzabotto, w miejscu pamięci największej masakry dokonanej przez SS we Włoszech, zostaną publicznie odczytane nazwiska wszystkich dzieci, które zginęły w wojnie w Strefie Gazy.

Według tej informacji, będą to nazwiska wszystkich dzieci zabitych przez Hamas 7 października 2023 r. - oraz wszystkie te, które zginęły później w Strefie Gazy. Podczas masakry w Marzabotto, w walce z włoskimi partyzantami od 29 września do 1 października 1944 r. żołnierze SS zastrzelili ponad 770 cywilów, 213 z nich to dzieci poniżej 13. roku życia. Ich imiona są znane, a morderstwa zostały udokumentowane. Aby upamiętnić masakry, w pobliżu Marzabotto utworzono „Park Pamięci Monte Sole”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję