Reklama

Wiadomości

Kupujmy odpowiedzialnie

Sprawa odpowiedzialnej gospodarki odpadami to kwestia nie tylko starannej segregacji śmieci, ale też mądrych zakupów.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jedną z metod ochrony środowiska, którą możemy wdrożyć natychmiast, jest zmiana naszych preferencji zakupowych, zwracania uwagi nie tylko na to, co kupujemy, ale też jak to wygląda. Błyszczące, kolorowe opakowania przykuwają wzrok i „wołają do nas” ze sklepowych półek, jednak koszt ich produkcji dla środowiska jest znacznie wyższy niż nienachalnych szarych etykiet.

Obieg zamknięty

Selektywna zbiórka odpadów to bez wątpienia ważny element tzw. gospodarki o obiegu zamkniętym, której podstawą jest właśnie recykling, ale nie mniejszą wagę ma tzw. ekoprojektowanie produktów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jak zaznaczają eksperci, dzisiaj jednym z głównych problemów w recyklingu tworzyw sztucznych jest ich wielomateriałowość. Opakowania dostępne na rynku nie są jednorodne, jeśli chodzi o to, z czego są wyprodukowane, mają znaczną ilość różnych domieszek, które trudno odseparować podczas procesu odzyskiwania. Oczywiście, niektóre produkty, głównie żywność, mają swoje obostrzenia dotyczące ich przechowywania i wymagają specyficznego podejścia materiałowego, ale na rynku jest gros takich dóbr, gdzie o opakowaniu decyduje wyłącznie marketing. Specjaliści w branży mówią jednogłośnie: barwniki na opakowaniach psują surowiec, a przecież producenci zawsze będą dążyć do najbardziej efektywnej ekspozycji towaru, choćby przez wspomniany barwnik czy nabłyszczacz.

Reklama

Tu pomocne jest właśnie ekoprojektowanie. Zakłada ono, że producenci mają tworzyć towary, które będzie można wykorzystać wielokrotnie, co ułatwi ich przyszły recykling. Rezygnacja z barwników czy polepszaczy, a także wykorzystywanie surowców łatwiejszych do odzyskania, takich jak szkło zamiast plastiku, to podstawa. Tego typu produkty coraz częściej pojawiają się na rynku, ale to, czy będą miały szansę rywalizować z innymi produktami, zależy już od wyborów konsumenckich.

Może na to wpłynąć również poprawa systemu kaucyjnego w Polsce, który jest skutecznie wdrażany w innych państwach Europy, a który – mimo pewnych zmian – wciąż u nas kuleje. Konieczne jest wypracowanie skutecznych rozwiązań prawnych, które sprawią, że kaucyjność nie będzie tylko problemem dla producentów i konsumentów, ale będzie miała też zalety, jak choćby odpłatny zwrot opakowań.

W oparach śmieci i absurdów

Choć producenci dwoją się i troją, a konsumenci, także dzięki edukacji, którą prowadzi m.in. Ministerstwo Edukacji i Nauki, zwracają coraz większą uwagę na to, aby kupowane produkty były ekologiczne, to, niestety, wciąż mamy do czynienia z szeregiem absurdów, za które odpowiadają podmioty pośrednie: sklepy, dystrybutorzy, dostawcy. Co z tego, że staramy się ograniczyć ślad węglowy i mamy na uwadze zalety ekologicznych opakowań, w związku z czym w sklepach internetowych zamawiamy produkty ekologiczne w ekologicznych opakowaniach, skoro sprzedający i tak skrzętnie owiną je plastikową folią, aby nie uległy uszkodzeniu podczas transportu... Co z tego, iż jedna z popularnych marek na polskim rynku chwali się, że w jej sklepach nie ma plastikowych reklamówek i opakowań, skoro w ramach zachęty konsumenckiej wręcza swoim klientom plastikowe jednorazowe karty rabatowe? Przykłady można mnożyć. Chociaż w większości polskich supermarketów łatwiej kupimy papierowe torby niż wspomniane plastikowe reklamówki, to w dziale z pieczywem wciąż królują plastikowe jednorazowe rękawiczki czy plastikowo-papierowe opakowania na chleb i bułki. Często przechodzimy nad tym do porządku dziennego, ale to właśnie od naszych wyborów i decyzji zależy, czy będziemy eko nie tylko w deklaracjach, ale przede wszystkim w życiu.

Publikacja dofinansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą Społeczna odpowiedzialność nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportu, nr projektu: SONP/SN/550964/2022, kwota dofinansowania: 500 000,00 zł, całkowita wartość projektu: 556 000,00 zł.

MEN

2022-11-22 14:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Więcej benzyny i jaj, mniej kiełbasy. „Koszyk produktów” w 2015 r. i dziś

[ TEMATY ]

zakupy

Alexas_Fotos/pixabay.com

Zarabiając średnią krajową w drugim kwartale 2021 roku można było kupić znacznie więcej produktów niż ze średnimi zarobkami w 2015 roku. Porównując dane i ceny sprawdziliśmy, jak wygląda „koszyk produktów” teraz i przed sześcioma laty.

W drugim kwartale 2015 roku średnie miesięczne zarobki Polaków wynosiły około 4 tys. zł brutto. Sześć lat później, w drugim kwartale 2021 roku średnie wynagrodzenie wyniosło 5800 zł.

CZYTAJ DALEJ

Św. Marek, Ewangelista

[ TEMATY ]

św. Marek

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)

Św. Marek (A. Mirys, Tyczyn, XVIII wiek)
CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II wciąż obecny – ulice, szkoły, pomniki, muzea imienia Papieża Polaka

2024-04-26 16:09

[ TEMATY ]

pamięć

św. Jan Paweł II

Zdzisław Sowiński

Na mapie Polski często spotkać można imię Jana Pawła II. To m.in. ponad 679 ulic, 139 placów i prawie 80 rond. Za patrona przyjęło Papieża Polaka też niemal 40 parafii i ponad 1000 szkół oraz Uniwersytetów. Nie brakuje także sanktuariów, muzeów oraz ośrodków myśli imienia Świętego Patrona, który wciąż inspiruje wielu Polaków. W sobotę przypada 10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II, która miała miejsce 27 kwietnia 2014 roku.

Jan Paweł II w przestrzeni miejskiej

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję