Reklama

Uwielbienie Bożego Dzieciątka

W chrześcijańską tradycję wpisało się wspólne kolędowanie. Jest ono zarazem uwielbieniem Boga, który stając się Człowiekiem, zamieszkał pośród nas.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 5/2023, str. I

Joanna Ferens

Kolędowaniu towarzyszyły biblijne postacie

Kolędowaniu towarzyszyły biblijne postacie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Idąc za tym przesłaniem, parafie Trójcy Przenajświętszej i Wniebowzięcia NMP oraz św. Jerzego w Biłgoraju zaprosiły mieszkańców miasta do kolędowania i uwielbienia Bożego Dzieciątka.

W biłgorajskim „Kościółku” kolędowano z Zespołem Kannan. Chcieliśmy oddawać chwałę Bożej Dziecinie – mówił ks. Maciej Banach. – Zespół Kanaan od lat w okresie oktawy Bożego Narodzenia zaprasza ludzi do świątyni, by przez śpiew wyrazić radość z przyjścia na świat Bożego Syna. Kolędowanie ma na celu przede wszystkim oddanie chwały Panu Bogu, a ponadto wyrażenie wdzięczności za Jego plan zbawienia ludzkości. To było także podtrzymanie pięknej polskiej tradycji wspólnego kolędowania, o której coraz częściej zapominamy. Była to także okazja do spotkania, dzielenia się radością i odkrywania, co jest istotą Świąt Bożego Narodzenia, czyli miłości Boga do człowieka. Była to wyjątkowa medytacja nad tajemnicą Wcielenia Syna Bożego przez modlitwę kolędą i zapatrzenie w Chrystusa Eucharystycznego – tłumaczył.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koncert kolęd był połączony z nabożeństwem uwielbienia oraz rozważaniem biblijnych tekstów, mówiących o narodzeniu Jezusa Chrystusa i adoracją Najświętszego Sakramentu. W pierwszej części, modlitewnej zebrani rozważali biblijne teksty, i adorowali Najświętszy Sakrament. W drugiej części, razem z obecnymi w kościele Zespół Kanaan wykonał znane polskie kolędy.

Reklama

Z kolei w kościele Trójcy Przenajświętszej i Wniebowzięcia NMP w Biłgoraju odbył się noworoczny koncert kolęd połączony z rozważaniem Ewangelii o Narodzeniu Pańskim.

Pomysłodawczynią koncertu byłą s. Norberta Jamróż ze Zgromadzenia Sióstr Serafitek. – Modląc się w kaplicy, pomyślałam, dlaczego nie możemy razem uwielbić Pana Jezusa przez śpiew kolęd. I to był nasz cel: modlitwa uwielbienia przez śpiew. Do tego między kolędami były konkretne teksty Pisma Świętego, żeby to Betlejem stało się naszym udziałem tu i teraz. Tak jak spontanicznie zrodził się pomył wspólnego kolędowania dzieci, młodzieży i dorosłych, tak spontanicznie i szybko udało się zgromadzić muzyków. Gdzie nie zadzwoniłam, każdy odpowiadał: Jak najbardziej, włączę się, super pomysł. Nad tym wszystkim czuwała Opatrzność Boża i Jej łaski. Mam nadzieję, że w przyszłym roku tych muzycznych i instrumentalnych talentów objawi się więcej i ktoś, kto dziś siedział w miejscu dla widowni, będzie chciał stanąć z drugiej strony i uwielbiać Boga – wyjaśniła.

– Piękny, bardzo klimatyczny koncert. Można było pośpiewać kolędy, pomodlić się, zamyślić. Wyjątkowy czas, nie chciało się wychodzić z kościoła. Mam nadzieję, że będzie to już parafialna tradycja – powiedziała Anna, uczestniczka wydarzenia.

Do kolędowania wybrano popularnej polskie kolędy w tradycyjnych aranżacjach i takich tonacjach, by w śpiew mógł włączyć się każdy. W koncercie wystąpili m.in. dzieci i młodzież z grup działających przy parafii, członkowie Domowego Kościoła, a także burmistrz miasta Janusz Rosłan i dyrektor ZSZiO w Biłgoraju, Adam Balicki.

2023-01-24 11:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Słuchaj, chrześcijaninie!

2025-04-08 15:22

Niedziela Ogólnopolska 15/2025, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

ks. Dariusz Kowalczyk

Adobe Stock

Słuchanie i mówienie są jednymi z głównych wymiarów Liturgii Słowa Niedzieli Palmowej. Krok za nimi idą posłuszeństwo i świadectwo.

Proroctwo Izajasza, zapowiadające misję Syna Bożego, mówi najpierw o „otwarciu Jego ucha”, by wsłuchiwał się w głos Boga Ojca, by później strudzonych krzepić słowem, a także wiernie świadczyć o miłości danej z „Góry”. Miłości prawdziwej, bo ewangelicznej, niecofającej się nawet przed okrutnym cierpieniem. Miłości cichej, pokornej, nienarzucającej się, ale przez to niezwykle mocnej w swym wyrazie, zdolnej niwelować nawet najgrubsze narośle zobojętnienia i kruszyć pancerze nieczułości. Rozprawiającej się ostatecznie z zatwardziałością serca, która prowadzi do wzajemnego okaleczania, utraty prawdziwego życia, a w konsekwencji do serwowania sobie i innym skrajnej samotności.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Francja: co stoi za nowym rekordem chrztów w okresie wielkanocnym?

2025-04-13 09:10

[ TEMATY ]

chrzest

Francja

rekord

okres wielkanocny

Adobe Stock

Jak co roku w okresie Triduum Paschalnego w całej Francji przyjmie chrzest, a wraz z nim I komunię świętą i bierzmowanie kilkanaście tysięcy dorosłych i dorastającej młodzieży. W tym roku będzie to odpowiednio ponad 10,3 tys. tych pierwszych i przeszło 7,4 tys. tych drugich, co oznacza kolejny rekord w tym zakresie. W ubiegłym roku, który też znacznie przewyższał poprzedni, udzielono wprawdzie o 5 tys. chrztów mniej, ale było to o ponad 30 proc. więcej niż w 2023 roku.

W nawiązaniu do tych wskaźników i w obliczu tak znacznego przyrostu liczby katechumenów redakcje tygodnika „Famille Chrétienne” i portalu Aleteia przeprowadziły własne badania tego zjawiska. Chodziło o znalezienie odpowiedzi na takie pytania, jak m.in. profil nowo ochrzczonych, ich droga do wiary i oczekiwania od Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję