Polska jest krajem z ponadtysiącletnią kulturą. Na jej straży stoją muzea, będące skarbcami materialnych śladów twórczości naszych przodków. Dla ich sprawnego działania i jeszcze szerszego promowania w społeczeństwie idei kontaktu ze sztuką niezbędne jest wsparcie biznesu, a takiego już od lat udziela PGE, oferując pomoc ważnym instytucjom kultury w kraju.
Mają wiele do zaoferowania
Reklama
Mające ponad 100-letnią historię Muzeum Narodowe w Kielcach 12 maja podpisało umowę o współpracy z PGE Polską Grupą Energetyczną. To kolejna instytucja kultury, która została włączona w krąg muzeów objętych mecenatem energetycznego giganta. PGE zapewnia nie tylko wparcie finansowe dla jednostek kultury. Jak podkreśla Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej, oferuje przede wszystkim aktywne promowanie kultury i zachęcanie do kontaktu z nią. – Przez mecenat Muzeum Narodowego w Kielcach chcemy przybliżyć tę placówkę szerszej publiczności i zarazem pokazać, że mniejsze instytucje kultury, jak ta w Kielcach, mają wiele do zaoferowania, a ich zbiory dorównują tym z największych polskich miast. W myśl hasła z naszej zeszłorocznej kampanii kulturalnej: „Zapraszamy wszystkich do bywania”, liczę, że mecenat PGE nad Muzeum Narodowym w Kielcach przyczyni się do upowszechnienia wizerunku muzeum jako miejsca otwartego i przyjaznego dla publiczności, proponującego nowe, interesujące projekty – dodaje Wojciech Dąbrowski. Opieka, którą spółka zapewnia kieleckiemu muzeum, będącemu ważnym punktem na kulturalnej mapie Polski, pozwoli na poczucie oparcia i stabilizacji, które są tak ważne w krzewieniu kultury.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Krąg wsparcia
Z podobnego wsparcia, na jakie od maja może liczyć kieleckie muzeum, już od lat korzystają inne placówki kultury w naszym kraju. PGE jest mecenasem dwudziestu instytucji kultury w całej Polsce. Współpracuje m.in. z: muzeami narodowymi w Warszawie, Lublinie, Krakowie, Zamkiem Królewskim na Wawelu oraz filharmoniami, w tym Filharmonią Narodową w Warszawie, Filharmonią Opolską im. Józefa Elsnera, Filharmonią im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, ale też z Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. Prowadzone działania są gruntownie przemyślane, długofalowe i spójne z działalnością biznesową spółki, a zarazem pozwalają poszerzyć dostępność do dóbr kultury.
Promują kulturę
Kulturalna aktywność spółki nie ogranicza się do wsparcia udzielanego instytucjom kultury. PGE aktywnie działa na polu promocji szeroko pojętej kultury, zachęcając Polaków do kontaktu ze sztuką. Przykładem takiej aktywności była kampania: „Zapraszamy wszystkich do bywania”, która miała na celu zachęcanie do korzystania z dóbr kultury. PGE realizuje także wiele działań edukacyjnych, promujących bogactwo i potencjał kulturowy, służących popularyzacji i promocji kultury, rozwijających umiejętności plastyczne i wrażliwość na sztukę. W ramach tych działań w 2022 r. został zrealizowany konkurs pn. „Spotkania ze sztuką”. Wzięli w nim udział uczniowie ze szkół w mniejszych miejscowościach, którzy dzięki tej inicjatywie mogli rozwinąć swoje talenty malarskie czy też odwiedzić muzea narodowe w Warszawie, Krakowie i Lublinie. W lekcjach muzealnych w ramach konkursu wzięło udział blisko 2 tys. uczniów i nauczycieli. Sukces ten skłonił PGE do powtórzenia konkursu również w tym roku. Krąg muzeów, które w jego ramach będą mogli odwiedzić uczniowie, oczywiście zostanie poszerzony także o Muzeum Narodowe w Kielcach, które ma do zaoferowania bogatą ofertę kulturalną. W jego zbiorach znajdują się m.in. cenne eksponaty z dziedziny malarstwa, literatury, sztuki ludowej, rzemiosła artystycznego, archeologii czy przyrody. Wśród nich warto wymienić interesujące zbiory sztuki nowoczesnej czy ceramiki ćmielowskiej z przełomu XIX i XX wieku.