Reklama

Niedziela Rzeszowska

Lato z muzyką organową

O Podkarpackim Festiwalu Organowym z prof. dr. hab. Markiem Stefańskim, jego dyrektorem i wiceprezesem Fundacji Promocji Kultury i Sztuki Ars pro Arte rozmawia ks. Rafał Przędzik.

Niedziela rzeszowska 28/2023, str. IV

[ TEMATY ]

muzyka organowa

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Rafał Przędzik: Wielu miłośników muzyki z utęsknieniem oczekuje na kolejny festiwal. Jak będzie w tym roku?

Prof. dr hab. Marek Stefański: Od 15 lipca do 20 sierpnia br. na Podkarpaciu znów rozbrzmiewać będzie muzyka organowa wytrawnej próby twórczej i wykonawczej. Dzieje się tak już od 33 lat. Na program tegorocznego Podkarpackiego Festiwalu Organowego złoży się 12 koncertów w siedmiu miejscowościach Podkarpacia. Będą to: Rzeszów, Jarosław, Stara Wieś, Lutcza, Ropczyce, Chmielnik i Sędziszów Małopolski.

Jaki jest odzew artystów, którzy są zapraszani do udziału w festiwalu?

Wystąpi 12 wirtuozów organów z Polski, Niemiec i Włoch. Będą wśród nich artyści dobrze znani szerokiej publiczności, także podkarpackiej, jak też organiści, którzy po raz pierwszy zagoszczą podczas festiwalu, w tym całkiem młodzi, z powodzeniem rozpoczynający dopiero swoją artystyczną działalność. W zależności od stylistyki organów znajdujących się w świątyniach, w których odbędą się koncerty, wysłuchać będzie można dzieł literatury organowej począwszy od muzyki renesansowej, przez twórczość Jana Sebastiana Bacha, bez której trudno wyobrazić sobie koncerty organowe, formy francuskich i niemieckich romantyków, aż po opusy powstałe w XX wieku. Przekrój dzieł obejmie cztery wieki historii muzyki różnych obszarów stylistycznych. Podczas trzech koncertów organy zaprezentują się w muzyce kameralnej, towarzysząc skrzypcom, wiolonczeli i głosowi sopranowemu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Muzyka jest jedną ze sztuk pięknych, które wpływają na człowieka. Czy przy doborze miejsc koncertowych kieruje się Pan czymś dodatkowo?

Koncerty Podkarpackiego Festiwalu Organowego stanowią okazję do obcowania ze sztuką w jej wielorakich, interdyscyplinarnych odsłonach. Osobliwy, jedyny w swoim rodzaju anturaż dla pięknych dźwięków stanowi architektura starych i nowoczesnych świątyń Podkarpacia, ich wystrój w postaci dzieł malarskich, rzeźbiarskich czy wielobarwnych witraży. Każdorazowo ten kontekst historyczny i artystyczny jest różny i unikatowy. Obfituje w bogate wartości kulturotwórcze i poznawcze. Mapa Podkarpackiego Festiwalu Organowego stanowi rodzaj przewodnika po kulturze i tradycji budownictwa sakralnego tego regionu Polski, z muzyką jako wartością wspólną i w tym przypadku najważniejszą.

Reklama

Organizacja festiwalu to również potężne wyzwanie finansowe. Czy trudno dziś o mecenasów sztuki?

Nawet najszlachetniejsze idee i najbardziej determinujące chęci nie mogłyby urzeczywistnić planów i pozwolić na kontynuowanie tak długiej i bogatej festiwalowej tradycji, gdyby nie instytucje, które podjęły się sfinansowania tegorocznej edycji festiwalu. Są to: Województwo Podkarpackie, Gmina Miasto Rzeszów, Starostwo Powiatowe w Strzyżowie, Powiatowe Centrum Kultury i Turystyki w Wiśniowej oraz firma paliwowa Watkem. Nieocenioną wartością jest dla Fundacji Promocji Kultury i Sztuki Ars pro Arte, która jest organizatorem festiwalu, konstruktywna współpraca ze wszystkimi włodarzami miejsc na terenie diecezji rzeszowskiej i archidiecezji przemyskiej, w których goszczą koncerty. Dzięki dotacjom wyżej wymienionych mecenasów kultury oraz życzliwości księży proboszczów i rektorów kościołów, wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny. Zatem każdy, kto tylko ma czas i chęć, aby obcować ze sztuką w kolejne weekendowe wieczory lipca i sierpnia, proszę, aby czuł się serdecznie zaproszony i jak najmilej widziany podczas koncertów tegorocznego Podkarpackiego Festiwalu Organowego.

Podkarpacki Festiwal Organowy 2023

Kalendarz koncertów

15 lipca 2023, godz. 18, Jarosław – opactwo

Marek Stefański, organy

16 lipca 2023, godz. 20, katedra NSPJ w Rzeszowie

Alessandro Bianchi (Włochy), organy

Reklama

22 lipca 2023, godz. 18, Jarosław – opactwo Martin Berenreuther (Niemcy), organy

23 lipca 2023, godz. 18, sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Sędziszowie Młp.

Andrzej Chorosiński, organy

29 lipca 2023, godz. 18, Jarosław – opactwo

Katarzyna Olszewska, organy

30 lipca 2023, godz. 20, kościół św. Rocha w Rzeszowie – Słocinie

Przemysław Kapituła, organy

5 sierpnia 2023, godz. 19, bazylika Jezuitów w Starej Wsi

Wiktor Brzuchacz, organy Róża Lorenc, skrzypce

6 sierpnia 2023, godz. 16, sanktuarium NMP w Ropczycach

Adam Sadowski, organy

13 sierpnia 2023, godz. 17, kościół Wniebowzięcia NMP w Lutczy

Jakub Kapała, organy Dorota Imiełowska, wiolonczela

15 sierpnia 2023, godz. 18, kościół Wniebowzięcia NMP w Rzeszowie – Zalesiu

Paweł Wróbel, organy Wiktoria Bisztyga, sopran

20 sierpnia 2023, godz. 17:30, sanktuarium NMP w Chmielniku

Roman Perucki, organy

20 sierpnia 2023, godz. 20, katedra NSPJ w Rzeszowie

Holger Gehring, organy

2023-07-04 18:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: Karmelitańskie spotkania z muzyką organową - koncert bożonarodzeniowy

[ TEMATY ]

koncert

muzyka organowa

Materiały promocyjne

W najbliższą niedzielę o godz. 19.00 odbędzie się II koncert w ramach "Karmelitańskich Spotkań z Muzyką Organową".

Krakowscy Karmelici Bosi zapraszają na koncert bożonarodzeniowy w ramach Festiwalu „Karmelitańskie Spotkania z Muzyką Organową”, który odbędzie się niedzielę, 6 stycznia, w Uroczystość Objawienia Pańskiego w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Rakowickiej 18.

CZYTAJ DALEJ

Święta Mama

Niedziela Ogólnopolska 17/2019, str. 12-13

[ TEMATY ]

św. Joanna Beretta Molla

Ewa Mika, Św. Joanna Beretta Molla /Archiwum parafii św. Antoniego w Toruniu

Jest przykładem dla matek, że życie dziecka jest darem. Niezależnie od wszystkiego.

Było to 25 lat temu, 24 kwietnia 1994 r., w piękny niedzielny poranek Plac św. Piotra od wczesnych godzin wypełniał się pielgrzymami, którzy pragnęli uczestniczyć w wyjątkowej uroczystości – ogłoszeniu matki rodziny błogosławioną. Wielu nie wiedziało, że wśród nich znajdował się 82-letni wówczas mąż Joanny Beretty Molli. Był skupiony, rozmodlony, wzruszony. Jego serce biło wdzięcznością wobec Boga, a także wobec Ojca Świętego Jana Pawła II. Zresztą często to podkreślał w prywatnej rozmowie. Twierdził, że wieczności mu nie starczy, by dziękować Panu Bogu za tak wspaniałą żonę. To pierwszy mąż w historii Kościoła, który doczekał wyniesienia do chwały ołtarzy swojej ukochanej małżonki. Dołączył do niej 3 kwietnia 2010 r., po 48 latach życia w samotności. Ten czas bez wspaniałej żony, matki ich dzieci, był dla niego okresem bardzo trudnym. Pozostawiona czwórka pociech wymagała od ojca wielkiej mobilizacji. Nauczony przez małżonkę, że w chwilach trudnych trzeba zwracać się do Bożej Opatrzności, czynił to każdego dnia. Wierząc w świętych obcowanie, prosił Joannę, by przychodziła mu z pomocą. Jak twierdził, wszystkie trudne sprawy zawsze się rozwiązywały.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję