Reklama

Elementarz biblijny

Klucz domu Dawidowego

Klucz ma w Biblii duże znaczenie. Po pierwsze, symbolizuje władzę. Przekazanie komuś kluczy oznacza przekazanie mu władzy. Ktoś może coś otworzyć i zamknąć. Jeśli dajemy komuś klucz do naszego mieszkania, to tym samym przekazujemy mu władzę nad nim.

Niedziela Ogólnopolska 35/2023, str. 17

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po drugie, klucz jest symbolem zaufania. Ten, kto ma klucz, jest osobą zaufaną w oczach tego, który klucz mu przekazał. Nie dajemy klucza do naszego domu komuś, kto może roztrwonić nasz majątek, ukraść coś lub przekazać klucz innym, nieupoważnionym osobom.

Po trzecie, posiadanie klucza zobowiązuje do odpowiedzialności. Ten, kto dostał klucz, otrzymał władzę i cieszy się zaufaniem, a zatem człowiek ten zobowiązany jest do odpowiedzialnego otwierania i zamykania budynku, nad którym sprawuje władzę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pan Bóg przekazuje władzę i dzieli się nią z człowiekiem. Już w Księdze Rodzaju powiedział do pierwszych ludzi: „Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną” (Rdz 1, 28). W historii zbawienia szczególną władzę od Boga otrzymali król Dawid i jego potomkowie, a przede wszystkim św. Piotr.

Reklama

W dzisiejszym czytaniu z Księgi Izajasza znajdują się słowa bardzo podobne do tych, które Jezus wypowiedział do św. Piotra. To pokazuje jedność Starego i Nowego Testamentu. U Izajasza czytamy: „Położę klucz domu Dawidowego na jego ramieniu; gdy on (Eliakim) otworzy, nikt nie zamknie, gdy on zamknie, nikt nie otworzy”. W Ewangelii zaś czytamy słowa, które Chrystus skierował do Piotra: „(...) tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie”. W pierwszym przypadku jest mowa o przekazaniu klucza domu króla Dawida, czyli jego królestwa. W drugim – chodzi o klucze Kościoła, nad którym w imieniu Jezusa czuwa każdy papież.

Do dzisiaj symbolem Stolicy Apostolskiej są klucze św. Piotra: złoty i srebrny. Pierwszy klucz symbolizuje władzę duchową, drugi – władzę świecką. Złoty klucz jest zatem symbolem władzy odpuszczania i otwierania, a srebrny – władzy związywania i zamykania. Uchwyty kluczy skierowane są ku dołowi, bo papież trzyma je w rękach.

Bardzo wymowne są słowa Chrystusa z ostatniej księgi Biblii – Apokalipsy św. Jana: „Przestań się lękać! Jam jest Pierwszy i Ostatni, i Żyjący. Byłem umarły, a oto jestem żyjący na wieki wieków i mam klucze śmierci i Otchłani” (Ap 1, 17-18). To Jezus jest Tym, który ma najwyższą i ostateczną władzę.

Posiadaczem klucza od Pana Boga w sposób szczególny jest papież, ale każdy z nas także dostaje klucz – klucz wolnej woli. Każdy z nas zatem, używając tego klucza, może się otworzyć na Boga lub zamknąć przed Nim. Ważna jest zatem odpowiedź człowieka na to zaufanie Pana Boga. On dał człowiekowi wolną wolę i to człowiek ma klucz do swojego życia. To od człowieka zależy, jak ten klucz wykorzysta.

2023-08-22 12:40

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś do potrzebujących: każdy człowiek nosi w sobie królewską godność

2025-12-21 13:31

[ TEMATY ]

wigilia

ubodzy

Kard. Grzegorz Ryś

kard. Ryś

PAP/Łukasz Gągulski

- Każdy człowiek, niezależnie od tego w jakich warunkach zewnętrznych żyje, jak na zewnątrz wygląda, nosi w sobie królewską godność i wielką wielkość. Bardzo wszystkim wam życzę, żebyście w te święta ciągle ją w sobie odkrywali i wszystkim życzę, żeby także w was wszyscy odkrywali właśnie to - wielką godność królewską. I żeby nie zabrakło nikomu w te święta chleba - życzył kard. Grzegorz Ryś uczestnikom 29. Wigilii dla potrzebujących na Rynku Głównym w Krakowie.

- Myślałem, że jadę do Krakowa, a tu się okazuje, że przyjechałem do Betlejem, co mnie bardzo cieszy - stwierdził kard. Ryś i wyjaśnił, że nazwa miasta Betlejem znaczy „dom chleba”. - Bardzo się cieszę widząc Rynek Krakowski, który się staje domem chleba dla wielu, bardzo wielu osób. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy właśnie w ten sposób przeistaczają krakowski rynek po prostu z rynku w dom chleba - mówił nowy metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję