Wzięło w niej udział osiemdziesięciu kajakarzy. Na czterech stacjach modlitewnych rozważano fragmenty Pisma Świętego odnoszące się do wydarzeń zbawczych związanych z wodą.
Procesja wodna w Wasilkowie odbywa się zawsze 15 sierpnia, by uczcić Matkę Bożą w Jej święto. Na czele modlitewnego spływu, w którym wzięło udział kilkaset osób płynęła tratwa z obrazem Matki Bożej Miłosierdzia. Zatrzymywano się na stacjach modlitewnych, gdzie rozważano słowo Boże. Podczas całej drogi wodnej uczestnicy śpiewali pieśni do Matki Bożej. W procesji brały udział zarówno osoby płynące kajakami (38 kajaków), jak i stojące i modlące się przy ołtarzach na lądzie. Najmłodsza uczestniczka miała 4 lata i płynęła kajakiem z rodzicami. Uczestnicy tego wyjątkowego spływu pochodzą z Wasilkowa, Białegostoku oraz z różnych terenów Polski. Wydarzenie zakończyło integracyjne ognisko uczestników wodnej procesji i mieszkańców Wasilkowa.
Tematem tegorocznych rozważań słowa Bożego na stacjach modlitewnych była obfitość życia, które daje Jezus. Dziękowano Bogu za dar wody oraz sakrament chrztu św., z którego wypływa życie wieczne. Proszono także o pokój w Ukrainie i naszej ojczyźnie. Modlitwę prowadziło dwóch kapłanów, którzy razem ze scholą muzyczną i tzw. strażnikami obrazu płynęli tratwą z obrazem Matki Bożej Miłosierdzia z kościoła Najświętszej Maryi Panny Matki Miłosierdzia w Wasilkowie.
Podczas procesji nie zabrakło dziękczynienia Bogu za dar pięknej przyrody, zwłaszcza wody i czystego powietrza, oraz przypomnienia o odpowiedzialności za poszanowanie tych cennych darów Bożych.
O tym, że królestwo Boże to sposób życia w zjednoczeniu z Jezusem Chrystusem przypominał pątnikom wyruszającym z Białegostoku w 31. Pieszej Pielgrzymce na Jasną Górę abp Tadeusz Wojda. Pielgrzymkę rozpoczęła Msza św., którą wraz z metropolitą białostockim koncelebrowało kilkunastu kapłanów. Przed około 300 pątnikami, którzy dziś wyruszyli w drogę, 14 dni wędrówki i około 500 km do przebycia. W tym roku towarzyszy im hasło „Idźcie i głoście”.
W homilii abp Wojda, nawiązując do czytań liturgicznych, wyjaśniał sens i znaczenie królestwa Bożego: „Co oznacza Królestwo Boże dla nas, jak należy je pojmować, jak należy je przyjmować i dlaczego o nim nieustannie przypomina nam Jezus?” – pytał. Wyjaśnił, że Królestwo Boże to sposób życia, to zjednoczenie z Jezusem Chrystusem, który za każdego z nas oddał życie, który każdego z nas do końca umiłował. „To jest prawda, którą powinniśmy zgłębiać każdego dnia po to, aby nauczyć się od Chrystusa jak żyć, aby móc budować nasze życie na fundamencie największego przykazania – miłości Boga i bliźniego” - stwierdził.
Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Sześćdziesiąt lat temu, 8 grudnia 1965 roku, zakończył się Sobór Watykański II. Ten dwudziesty pierwszy w historii sobór powszechny obradował w latach 1962-1965. Ogłosił 16 dokumentów, reformujących niemal całość życia Kościoła: cztery konstytucje (trzy dogmatyczne, jedną duszpasterską), dziewięć dekretów i trzy deklaracje.
Jego postanowienia nie wzięły się znikąd. W ciągu poprzedzającego Vaticanum II półwiecza przygotowały je ruchy: biblijny, liturgiczny, ekumeniczny. O ile poprzednie, a szczególnie pierwsze sobory powszechne koncentrowały się wokół dogmatów o Chrystusie i Trójcy Świętej (co było związane z toczonymi wówczas kontrowersjami doktrynalnymi), o tyle Sobór Watykański II był zorientowany na duszpasterski konkret, na wewnętrzną odnowę całego Kościoła. Był pierwszą, zakrojoną na tak szeroką skalę refleksją Kościoła o sobie samym, aby mógł skuteczniej ewangelizować świat.
Kościół pokamedulski na warszawskich Bielanach, druga niedziela Adwentu. Trwa Msza odprawiana przez biskupa Michała Janochę. W prezbiterium – istna arka Noego: osły, woły, kury, ryby.... Pastuszkowie z tobołkami oraz inne rzeźby autorstwa Józefa Wilkonia. Blisko ołtarza żłóbek z sianem – jeszcze pusty, obok postacie Maryi i Józefa.
Drewniane figury zostały odrestaurowane, był to ich pierwszy publiczny pokaz, teraz trafią na swoje miejsce, wyznaczone im ćwierć wieku temu przez ks. Wojciecha Drozdowicza: do słynnej szopki przy bielańskim kościele, nieopodal UKSW.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.